maandag 14 mei 2012

Week 3 (dag 16 t/m 22) na de operatie

Hallo allemaal,
Vandaag is de operatie alweer 3 weken geleden. De tijd gaat voor mijn gevoel niet echt snel voorbij.
Ik ben thuis, lig veel op de bank, pak mijn pijnstillers en probeer af en toe iets te 'eten'. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om te eten. Het kost me veel moeite en trek heb ik ook niet. Van tevoren zeiden mensen om me heen tegen me dat ik gerust het 'gewone' voedsel kon pureren, aanlengen met kookvocht en dat opeten. Dat lijkt me tot op de dag van vandaag helemaal niets en daar ga ik dan ook niet aan beginnen. Ik houd het alleen bij af en toe een beetje pap, maar vooral soepen. Goed gevulde soepen, dat wel. Na een klein kopje soep zit ik ook helemaal vol!
Voor wat afwisseling eet ik soms een pyjamapapje. Best lekker en het vult enorm!
Slapen is nog steeds een drama. Eén nacht heb ik geprobeerd in bed te slapen, maar hier kwam ik al snel van terug. Ik ben een echte draaikont in bed. Toen ik eenmaal op mijn zij lag, was ik héél snel wakker. Au, mijn kaak/wang!! De enige optie is op mijn rug liggen, soms met mijn hoofd een beetje gedraaid. Ik heb twee kussens onder mijn hoofd, zodat ik iets hoger lig. Verder heb ik ook nog een soort 'rekje', waarmee ik rechter op kan slapen. Dit werkt prima en het haalt de druk een beetje weg.
17 dagen post OK
Met de pijn gaat het wel...... ik heb op dit moment veel last van plotselinge steken in mijn kaken en die zijn behoorlijk pijnlijk. Het zakt dan wel snel af, maar de frequentie van die pijnscheuten is behoorlijk hoog. Ik pak daarom nog steeds 3x per dag pijnstillers, Ibuprofen 600 bruistablet. Dit helpt goed. Mijn gezicht is wel nog behoorlijk verdoofd. Mijn onderlip, tandvlees, kin, rechterwang, tipje van de neus en zijkant van de neus voel ik nog helemaal niet. Daarentegen is mijn linkerwang een beetje bijgetrokken. Het gevoel is daar nog niet helemaal terug, maar het begint langzaam wel te komen.
Ik heb eindelijk een kin!
De afgelopen week ben ik behoorlijk van slag geweest.
Aan de ene kant frustraties, omdat ik niet kan eten wat ik wil. Ik heb zo'n zin in lekker eten!! Of ook al is het maar een doodgewone boterham of een aardappel. Mensen die hier op bezoek komen krijgen ook geen koekjes of snoepjes op tafel. Dat doe ik mezelf niet aan.
Aan de andere kant komen de emoties van de afgelopen maanden eruit. Ik ben super trots op mezelf dat ik het heb aangedurfd, maar mentaal heeft het enorm veel van me gevergd. De energie is even op en ik moet echt de tijd nemen om weer even bij te tanken. Even alles laten zakken, even aan mezelf denken en daarna komt de rest wel weer.
Afgelopen vrijdag ben ik teruggeweest naar het ziekenhuis. Wim, de mondhygiënist, heeft de elastieken losgehaald en nieuwe geplaatst. De elastieken geven me een veilig gevoel, zo van: 'het zit goed vast, er kan niets gebeuren'.
Verder is de mond weer goed gereinigd. Dat geeft toch een gevoel van frisheid. Dr. de Jonge werd er ook nog even bij gehaald. Hij, de meest empatische dokter ooit, heeft even in de mond gekeken, aan de kaken gevoeld en de zwelling bekeken. De zwelling is al een heel stuk minder, maar het heeft gewoon veel tijd nodig. Op mijn definitieve gezichtscontouren zal ik nog even moeten wachten. Ik heb nog gevraagd hoeveel millimeter de onderkaak uiteindelijk naar voren is geschoven. Samen met Wim heb ik de röntgenfoto's en andere beelden bekeken. Het komt erop neer dat mijn onderkaak 10mm (een hele centimeter) naar voren is geschoven. Van de bovenkaak weet ik de exacte maten niet. Dr. de Jonge heeft de bovenkaak naar voren geschoven én gekanteld, iets anders dus. Mijn tandvlees is trouwens goed hersteld van de tandvleescorrectie. In het begin bloedde het nog vaak, maar dat is nu ook over. Over 2 weken moet ik weer terug naar het ziekenhuis.
De nieuwe elastieken
De laatste tijd krijg ik overigens veel reacties op mijn blog, ook van onbekenden. Ik vind het fijn dat ik andere mensen kan helpen door mijn ervaringen te delen. :)

Tot de volgende blog!

Liefs,

Cindy

12 opmerkingen:

  1. Het is echt super mooi geworden zie ik nu al. Mooi die onderkaak, maar ook niet té veel kin. Ik hoop dat het bij mij ook goed zal gaan. Soms zie ik namelijk foto's van mensen waarvan ik het helemaal niet mooi vindt geworden. Succes met het herstel

    Vince

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Vince,

      Bedankt voor je compliment! Het gaat er steeds beter uitzien. Ben erg blij met mijn kin, niet té inderdaad. En dan te bedenken dat de contouren in de komende weken alleen maar mooier worden, yesss!

      Ga jij ook een blog bijhouden?

      Cindy

      Verwijderen
  2. hi Cindy ik wil je graag wat vragen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sorry.. dat ging even mis. Mijn naam is Corine, ik ben anderhalve wk geleden aan mijn onder-en bovenkaak geopereerd. Er was me vantevoren door de chirurg verteld dat er 10% kans is op en blijvend dood gevoel ergens in de onderlip of kin; gedeeltelijk dus. Er is echter nooit gesproken over de rest vh gezicht en.. de bovenlip! Mijn gezicht is vanaf mn ogen dood en mn onderlip trekt scheef naar onder links. mn bovenlip is veel erger dood, die hangt erbij als een stuk dood vlees voor mn gevoel en ik heb er totaal geen gevoel in.. daardoor slis ik ook met praten. Het is pas anderhalve week, mn neus Lijkt ook breder.. mn wangen naast mn neus zijn nog dik; je voelt de verdikkingen daar onder de huid. alles is natuurlijk nog bloeduitstorting en verdikt door de operatie.. maar kun je mij Zeggen als je het nog weet, wanneer kreeg jij gevoel terug in de bovenlip Cindy? Herken jij dit? afspraak voor mondhygienist heb ik totaal NIET gehad trouwens.. ik las dat bij jou. Ik poets goed met kindertandenborstel en spoel ook minstens 3x p
    dag, meestal vaker.

    Alvast heel erg bedankt voor je antwoord!!!
    Ik hoop dat dit je bereikt, Ben NIET handig met Deze site via mn iPhone...

    Groetjes!!
    PS: je ziet er schitterend uit! mooie jonge vrouw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoihoi!

      Je berichtje is goed aangekomen hoor. ;) Bedankt daarvoor! Fijn om te horen dat je ook de weg naar de blog hebt gevonden en of course wil ik je graag helpen.

      Aangezien de operatie zo recent heeft plaatsgevonden, kun je nog geen uitsluitsel geven over (blijvende) doofheid. Wat ik wel minder vind is het feit dat het ziekenhuis klaarblijkelijk heeft gefaald in het verstrekken van informatie omtrent deze operatie.

      Mijn gezicht was ook helemaal doof en als ik het me goed herinner is de ergste doofheid onder mijn oogleden en rond de wangen na ongeveer 2 weken weggetrokken. Mijn onderlip en kin zijn nu nog steeds doof, helaas. Hopelijk trekt dit nog bij.

      Ik begrijp dat het frustrerend is om dit te ervaren, maar je moet het wel de tijd geven om te herstellen. Een kaakosteotomie is niet "kippetje eitje"; integendeel, het is een behoorlijke ingreep en ook de zenuwen hebben tijd nodig om te herstellen. De één heeft het gevoel meteen weer terug, bij de ander kan het langer duren. Dat verschilt gewoon per persoon.

      Qua mondhygiëne zit je trouwens wel goed hoor! Blijven doen, want de kans op gaatjes is aanzienlijk groter nu, zeker omdat je niet overal goed bij kunt komen.

      Ik wens je heel veel beterschap, kracht en moed om deze vervelende periode door te komen. Kop op!

      Liefs,

      Cindy

      PS Dankjewel voor je compliment!! :)

      Verwijderen
  4. Ontzettend lief dat je me antwoordt Cindy! Het is voor mij anderhalve wk geleden (maandag as 2 wkn) maar ik voel nog NIKS aan m'n wangen, neus en die bovenlip hangt er echt als een zoutzak bij :( terwijl ik goed bewegingsoefeningen doe met m'n mond en ook al G
    goed praat en 'lach'.. naast m'n neus is t nog wel vrij hard en zeker verdikt.. ben t absoluut eens met je over het feit dat het een hele zware ingreep is (1 Vd zwaarste zei een plastisch chirurg me zelfs!) en dus heeft t z'n tijd zeker nodig. omdat ik echter nog helemaal NIKS voel en m'n bovenlip ook dik is maak ik me om die bovenlip zorgen!! Onderlip rechts is ook dood maar omdat links al snel wat gevoel had heb ik daar goede hoop. Die onderlip voelt 10x beter.. De chirurg zegt gewoon na 3X vragen dat ik dat dode gevoel in m'n wangen neus en bovenlip niet zou moeten hebben.. dat t alleen in de ondetlip en kin voorkomt!! :p Nou grote onzin!! want ik lees het overal.. ik zei 'oh? hoe kom ik DAN eraan? heb ik t zelf gedaan?' uh nou nee t komt tuurlijk weldoor de operatie ja.. maar ik kan t niet verklaren want alleen onder komen we bij de zenuw..' yeah right..

    pfffffff ik ga proberen te slapen want WAT n pijn in je schedel en nek hè?!!

    Lieve groet en bedank me aub niet je ziet er echt prachtig uit! Ben maar trots op jezelf :)
    Ik ben erg blij voor jou dat jij het allemaal al achter de
    rug hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoihoi!

      Even snel een antwoord. Ben onwijs druk maar toch even tijd gevonden om je een bericht terug te sturen!

      Ik had inderdaad ook mijn hele gezicht "verdoofd". Dit duurde wel even hoor! Het waren niet alleen mijn wangen en onder mijn ogen, ook de bovenlip en neus. Alles gewoon!! Mijn wangen en onder mijn ogen trokken het snelst bij, de neus en bovenlip iets langzamer.

      Blijf vertrouwen houden, alles komt goed. De operatie is nog maar kort geleden en je hebt tijd nodig om te herstellen.

      Beterschap!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  5. ps: jij zegt onder je ogen en rond de wangen Cindy.. had jij t niet in de bovenlip dan??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Papjes lust ik nu juist weer niet haha.... Ik was blij gewoon te eten brood zonder kort met smeerkaas ed.. Warm eten was een weldaad en nog wel. Mijn geschiedenis is trouwens omtrent eten, ik woog in 1999 nog 185 kilo, ja hondervijfentachtig kiloooo....(geen schrijffout)
    Ik ben 1 m78 lang, en heb eerst na een mislukte maagband (feb 1999) die om mijn slokdarm kwam te zitten een Gastric Bypass gehad.(aug 2002) Ik ben na alle plastisch chirurgie en afvallen (geheel zittend zonder sporten vanwege mijn spierziekte) heel lang op een gewicht van 74 kilo geweest... Men dacht dat ik heel misschien 110 zou kunnen halen, maar 74 echt niet!

    Tot ik mijn beugel in april 2013, op 9 maanden tijd, viel ik 12 kilo af!! Naar 62 kilo..
    Ik heb er begin dit jaar nog voor gedokterd hoe en waarom ik zoveel zo snel afgevallen was, te veel eigenlijk dus....Ik moest niet dunner worden... dus voor de operatie advies aan te komen en dat lukte mij niet! Maar nu ik goed eet, ondanks het niet kauwen mogen, val ik niet af...maar goed ook zo!

    Ik ben wel benieuwd hoe het nu een jaar later als je reactie met jou is reageerder, anoniem ik zie ergens een naam, CORINE! Ik zag dat je niet goed gelezen had wat Cindy je antwoordde, je ps was al beantwoord, ze had juist overal last. Ikzelf ook nu, maar door hier te lezen (ea blogs) weet ik dat het wel even kan duren nog.... Strak gevoel, drukkend en beurs geknepen en opgeblazen gevoel, Ook tintelend of ik ijs gegeten heb en mijn lip doof is, dat is overal, maar ik voel wel of men mijn rechter bovenlip of kin aanraakt, dus waar het is, alleen zo anders.

    groetjes Petra
    Het dove gevoel is ook wel goed, anders zou de pijn nog erger zijn, en de wondenpijn zou ik dan ook nog voelen, die sneden in wangen en onder de lippen... Zijn flinke sneden.
    Als ik Corine nu zou moeten adviseren (mijn operatie is 10 dg geleden gebeurd) zou ik fysio aanraden. Ik heb voor de operatie 1x en nu deze week di-woe-do lymfedrainage gehad van een fysiotherapeut die gestudeerd heeft voor kaakproblematiek. Is weer een andere instelling en gebouw om heen te gaan, maar met mijn medische achtergrond kan dat er nog wel bij haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Cindy,
    Wat vind ik het fijn dat jou blog er is, zo kan ik dingen vergelijken en staan bruikbare tips op.
    Vandaag zit ik op week 3, ik heb dezelfde operatie als jou gehad (bovenkaak en onderkaak) ik had ook geen kin.
    Ben nu al zo blij met het resultaat terwijl me gezicht nog wat dikker is.
    Zelf heb ik maar 1 week aan de pijnstillers gezeten en kon na 1 week al op mijn zij liggen, hier heb ik echt geluk mee.
    Ik eet voornamelijk soepen maar ook aardappelpuree (dat heb ik nu ook al wel gezien maarja hoort erbij).

    Jou foto's zijn echt super, wat een resultaat eindelijk een kin ��

    Na hoeveel weken ben jij weer gaan werken? En was jij ook nog Zo vermoeid in week 3?
    In iedergeval thanks dat je een blog heb.
    Groetjes Cheyen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo. Ik heb afgelopen maandag dan eindelijk m'n kaak operatie gehad. Alleen m'n bovenste tanden rusten nu op de beugel blokjes van de onderste tanden. Had jij dit ook? Voelt erg vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen