maandag 28 mei 2012

Week 5 (dag 30 t/m 36) na de operatie

Hallo fanatieke lezers!

De operatie is inmiddels 5 weken geleden en de afgelopen week is er weer van alles gebeurd. Een klein verslagje.

Vorige week was het lekker weer. Ik heb regelmatig frisse lucht gehapt op het balkon en daar mijn rust gepakt. In de avonduren ben ik vaak met Archel een blokje om gaan maken. Dit deed me goed. Ik voel me ook véél beter dan bijvoorbeeld twee weken geleden. Natuurlijk, het doet nog steeds pijn, mijn gezicht is nog steeds doof, het is ontzettend onhandig, ik slaap slecht en ik hunker naar vast voedsel, maar ik sla me er doorheen. Oké, ik heb vaak nog momenten dat alle emoties en frustraties er even uit moeten, maar ik voel me mentaal veel sterker. Ik zeg iedere dag tegen mezelf dat ik super trots ben dat ik dit heb gedaan. Het afgelopen anderhalf jaar is één grote medische molen geweest en dit heeft er mentaal toch behoorlijk in gehakt. Maar als het goed is was dit de laatste operatie en kan ik straks met een voldaan en zelfverzekerd gevoel in de spiegel kijken. Nog even volhouden.
De gezichtscontouren worden steeds duidelijker zichtbaar
Lachen gaat nog niet helemaal soepel, maar al veel beter dan eerst. Verder nog een héél klein beetje zwelling aan de zijkanten, maar dat trekt allemaal razendsnel bij.
Verder is het me ook deze week weer gelukt om een stuk van de beugel te slopen. Vorige week had ik al een stukje ijzerdraad eruit gehaald en ook deze week was een stuk me aan het irriteren. Net zoals het stukje ijzerdraad van vorige week, had dit stukje geen functie meer. Ook dit was tijdens de operatie al losgeknipt. Dus pakte ik mijn pincet erbij en begon te knutselen. Al vrij snel kreeg ik het stukje ijzerdraad eruit. Gelukkig, geen geprik meer in mijn lip.
Weer een paar centimeter ijzerdraad ontfutseld
Na het "gevalletje ijzerdraad" kreeg ik te maken met de fixatie-elastieken die niet meer mee wilden werken. Terwijl ik mijn mond een klein stukje open deed om iets te drinken naar binnen te werken, knapte één van de fixatie-elastieken kapot in mijn mond. Mijn eerste gedachte was "AU"!! Mijn tweede gedachte: "shit, nu is mijn veiligheid deels weg..." Ik besloot de poli Kaakchirurgie maar even op te bellen en mijn verhaal uit te leggen. Er werd een afspraak gemaakt voor de dag erna en zo zat ik afgelopen vrijdag, 4 dagen voor de eigenlijke eerstvolgende afspraak, weer in het ziekenhuis. De andere fixatie-elastiek had ik inmiddels die ochtend zelf verwijderd, want ook die vertoonde kleine scheurtjes. Wim, de mondhygiënist, heeft de mond weer gereinigd en na een kort gesprekje kwam Dr. de Jonge erbij. Mijn kaken zijn zo stijf, ik krijg ze nauwelijks van elkaar af! Daarom besloot hij geen nieuwe fixatie-elastieken te plaatsen. WAT? Yessss, geen elastieken meer, wat een opluchting en wat een meevaller!! Eerst werd me nog verteld dat ik 8 weken elastieken zou moeten dragen, maar nu worden ze na 5 weken al verwijderd. Dr. de Jonge heeft nog gekeken hoe ver ik mijn mond op dit moment open krijg. Nou, niet ver. Er kan net een theelepeltje door. Ik mag nu rustig aan gaan oefenen om de mond weer verder te openen. Ik kan zeggen, dat is enorm vermoeiend. Na het oefenen praat ik ook weer een stuk onduidelijker, omdat ik dan vermoeid ben en omdat er een zeurende pijn in de kaken komt. Dat heb ik er echter allemaal voor over.

Gisteren, zondag 27 mei, heeft er voor mij een euforisch moment plaats gevonden. Ten eerste heb ik een Sundae-ijsje van de McDonalds met mijn theelepeltje naar binnen gewerkt. Heerlijk was dat! Tot nu toe lengde ik mijn ijs altijd aan met melk, maar dit was gewoon puur genieten. Dat theelepeltje gaat nu overal met me mee naartoe!
En ten tweede, het mooiste moment van de dag, heb ik de vulling van een kroket naar binnen gewerkt. Het heeft me daadwerkelijk een half uur aan geknoei en geklungel gekost, maar wat was dát genieten. Even geen soep en pap, maar gewoon een ordinaire kroket. Het viel me zwaar op de maag, maar dat is logisch met zo'n vette hap als je alleen soep en pap gewend bent. Na het kroketten-succes was ik behoorlijk gesloopt, praatte ik een stuk onduidelijker en deden mijn kaken behoorlijk pijn. Maar nogmaals, het was enorm genieten en ik had er even alles voor over om de smaak van een kroket in mijn mond te hebben!
Ik en mijn kroket, wat een geweldige mijlpaal!
Op de foto is te zien dat mijn armen best dun zijn geworden. Niet gek ook, want ik ben bijna 9 kilo afgevallen. Ik ben blij als ik weer iets meer normaal kan eten, maar dat moment komt in ieder geval weer steeds dichterbij. Over 3 weken, op 15 juni, moet ik terug komen bij Dr. de Jonge. Ik hoop dat hij dan goed nieuws voor me heeft. De operatie is dan bijna 8 weken geleden en van tevoren werd me gezegd dat ik 8 weken op vloeibaar dieet moest. Hopelijk mag ik dan van hem weer op een boterham sabbelen of in ieder geval weer rustig opbouwen met zacht eten. Hij heeft me nu in ieder geval op het hart gedrukt om absoluut geen kracht te zetten of andere gekke dingen te doen. De soepjes en papjes blijven nog even mijn grootste vriendjes, maar af en toe een kroket naar binnen werken is geen slecht idee. Dat is dan gewoon mijn oefenmomentje.

Morgen ga ik weer een poging wagen op het werk. Het zijn gelukkig maar halve dagen en fysiek is het niet al te belastend. Ik heb nog genoeg tijd om te rusten en het is toch ook fijn om weer even tussen de mensen te zijn.

Iedere dag maak ik kleine stapjes vooruit, totdat ik over een aantal maanden terug kijk en denk: zo, dat heb ik weer mooi gefixed! Hier spreekt een trotse patiënt. :)

Tot volgende week!

Liefs,

Cindy

26 opmerkingen:

  1. Hey Cindy, eindelijk heb ik de tijd kunnen vinden om je blog te lezen.Eigenlijk weet ik al wat er in je blog zal staan maar het zelf lezen is toch net iets anders.
    Nog even doorbijten,want je hebt de top van de berg al in zicht.En zeker nu je aan de vette hap gaat zal het nog sneller gaan.
    Klasse, hoe jij je hier doorheen vecht,en goed van Archel dat hij je hierbij zoveel steunt,
    samen staan jullie sterk.
    Cindy tot op de top
    groetjes mam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk geschreven verhaal weer! Ik kan me voorstellen dat je zo'n behoefte hebt naar lekker eten na een tijd vloeibaar eten. Inmiddels is mijn eerste operatie ook gepland. Over drie weken, 19 juni wordt ik geopereerd. Op dit plaatje kun je zien wat het is.

    http://www.orthodontics.be/orthodontisten/patient/behandeling_pd.htm

    Dan heb ik waarschijnlijk volgend jaar mijn boven- en onderkaak operatie.

    Ik las trouwens dat je in Heerlen bent geopereerd. Woon je daar ook? Want toevallig ken ik iemand van mijn opleiding die daar woont. Ik woon en studeer zelf namelijk in regio Amsterdam.

    Groetjes
    Vince

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Vince,

      Dankjewel voor je berichtje. Leuk dat je me nog altijd volgt.. ;) Ik zeg je: die kroket was héérlijk!!

      Super dat je over 3 weken al aan de beurt bent. Heb de link bekeken en dat lijkt me toch ook verre van prettig! Hopelijk ben je er snel vanaf en kun je de weg naar de volgende operatie inslaan.

      Ik ben inderdaad geopereerd in Heerlen en ik woon hier ook. :)

      Gr. Cindy

      Verwijderen
    2. Ik geloof het graag van die kroket haha! Ja, het zal inderdaad niet echt prettig zijn, maarja ik kom er doorheen. Je weet waar je het voor doet!

      Heb je met dit lekkere weer deze week nog wat kunnen doen? of voornamelijk toch nog binnen gelegen? Kan je, nu de elastieken eruit zijn, je mond al goed open doen?

      Toch vraag ik mij af hoe het herstel van persoon tot persoon kan verschillen. Ik zie namelijk op verslagen en video's van mensen met bijvoorbeeld ook dubbele kaakoperatie, die na 2 weken nauwelijks zwelling meer hebben gewoon al dingen kunnen oppakken.

      Welke verschillende medicatie heb jij gebruikt in de weken na de operatie?

      Sorry, ik stel heel veel vragen, maar ben er ook erg mee bezig en vind het interessant!

      Groetjes Vince

      Verwijderen
    3. Jammer dat de link van Vince niet is aan te klikken... ik kan hem ook niet copy-paste'n helaas.... Moet het echt even overtikken, onhandig bij zo'n lange link.
      Misschien een tip Cindy, er een hyperlink van te maken?

      Ook de links hieronder over recepten en de sapcentrifuge zijn handig met hyperlink....

      Jij hebt echt lang moeten wachtten met eten.... Kroket binnenste dan zou ik nu al wel (10 dg post-op) kunnen eten! Mits er geen hompen vleesdraden in zitten dan...
      Ipv sapjes eet ik wel fruithapjes vers gemaakt, banaan, appel (even in de magnetron!) en sinaasappel en dan de staafmixer!
      Van al mijn 37 operaties heb ik wel iets geleerd, van mijn maag en darmenoperaties bv ook veel, en na de maagband en bypass kon ik ook geen groffe dingen eten. Het bandje helemaal niet, dus deed ik altijd al een appeltje schillen en dan een minuut of 2 (ligt aan de Wattage) in de magnetron, dan heb je een appel als in appeltaart of toetjes of appelcompote en kun je hem zo prakken. Beetje kaneel evt. heerlijk!

      groetjes Petra
      Zeeland

      Verwijderen
  3. Wel Cindy, momenteel ben ik ook aan week 5 (officieel vanaf morgen) :-)
    Ik moet zeggen dat mijn herstel zo wat gelijk loopt met die van jou, behalve dat ik wel mijn mond redelijk ver open krijg (zo'n twee vingers breed ;-) ) en wel al redelijk wat voedsel naar binnen kan werken.. Maar vind het fijn dat ik op je blog wat antwoorden kan terugvinden op mijn vragen.

    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig heb je de operatie achter de rug!! Het kan vanaf nu alleen maar beter gaan. Wat goed dat je je mond alweer een heel stuk kan openen en dat je genoeg voedsel naar binnen werkt.

      Ik hoop dat je nog veel aan mijn blog hebt.

      Heel veel succes in jouw traject!

      Liefs Cindy

      Verwijderen
  4. Ja idd het gaat elke dag beetje beter, behalve dat ik nu wat grieperig ben :( En keelpijn kon ik op dit moment echt wel missen!!!
    Enkel het gekraak in mijn kaken kan ik maar niet aan wennen!! Soms vraag ik me af gaat dit ooit nog weg! :-)
    Tuurlijk heb ik wat aan je blog, elke week lees ik de blog van de periode waarin ik mij nu bevind. Super! Enkel die zwelling hé!! Grr dat duurt zo lang :( Maar geduld hebben is de boodschap zeker... ;-)

    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, de griep kun je inderdaad niet gebruiken nu. Beterschap!! En natuurlijk hopen dat je je snel beter voelt. :)

      Je bent pas 5 weken PO, dus het duurt nog wel een hele tijd voordat je volledig hersteld bent. Gekraak in je kaken? Heb ik nu ook nog.... vanaf januari naar de kaakfysio, hopelijk komt het dan goed!

      Heb vertrouwen, heb geduld en dan kun je over een tijdje vol trots terugkijken!!

      Verwijderen
  5. Hoi Cindy,
    Ik vind het erg prettig om jouw verhaal te lezen!
    Ik wordt 3 juni 2013 geopereerd aan boven en onderkaak en vind het erg spannend!!
    Uit jouw ervaringen kan ik me een beetje voorbereiden al vind ik jouw verhaal wel heftig!
    Ook ik ben niet kleinzerig en doe dit om medische redenen. Ik heb naast een complexe overbeet ook nog een ernstige vorm van slaapapneu! Hier in het slaap/waakcentrum ben ik inmiddels een zeer interessant project!
    Om van de slaapapparatuur af te kunnen komen ga ik deze operatie aan! 100 % garantie kunnen ze niet geven maar de kans is zeer groot!
    Nu het zo dichtbij komt vind ik het toch wel heel eng en ben jouw verhalen gaan lezen die ik vond op internet!
    Ik las ook dat je evt lekkere resepten hebt voor na de operatie! Ik zou het heel fijn vinden als ik die mocht hebben van je.
    Bedankt voor je verhaal!
    En ik wilde nog even zeggen dat je er fantastisch uitziet!!
    Als ik ook zoveel verander na de ingreep qua vorm gezicht, zie ik het alweer een stukje positiever! De vorm van jouw kaaklijn voor de operatie lijkt erg veel op die van mij op dit moment nog!
    En ik draag op dit moment ook al een jaar een plaatjesbeugel!

    Ik ga 6 en een halve week na de operatie op vakantie naar de camping met mijn gezin! Denk je dat ik dan nog mijn staafmixer zal moeten gebruiken? Een lekkere speklap van de bbq zal het wel niet worden dan!

    Hoe gaat het op dit moment met je? En hoe lang duurde het voordat je weer normaal kon eten zonder pijn?
    Sorry, ik stel wel veel vragen maar ik vind het zo spannend allemaal!

    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Jolanda,

      Wat fijn dat je de weg naar de blog hebt weten te vinden!! Dankjewel ook voor je complimenten over mijn resultaten.

      Het is begrijpelijk dat je het eng vindt en er tegenop ziet. Het is tenslotte ook niet niks. Het is even "door de zure appel heen bijten", maar geloof me: als alles achter de rug is kijk je vol trots terug!!

      Recepten kun je vinden op het forum. --> http://forum-kaakosteotomie.1075083.n5.nabble.com/Deel-hier-je-tips-en-recepten-voor-na-de-operatie-f5.html

      Wat betreft je vakantie na 6,5 week. Ik denk niet dat je dan al alles kan eten. Een speklap? Mwoah, iedereen is anders, maar ik kon dat niet na 6,5 week!! Je hoeft dan niet meer alles vloeibaar te eten, maar bijv. pasta en gepureerde dingen gaan er dan goed in. Misschien gaat het herstel bij jou wel snel, dat is nu niet te zeggen.

      Op dit moment gaat het met mij goed! Afgelopen donderdag ben ik voor de laatste keer naar de fysio geweest, omdat ik naar het buitenland ga voor een langere periode. De fysio hoopt dat de laatste ongemakken vanzelf zullen verdwijnen naarmate de tijd vordert. Hoe lang het duurde voordat ik weer goed kon eten zonder pijn? Daar is toch een aantal maanden overheen gegaan, maar langzaam ging het steeds beter.

      Vragen stellen is niet erg; ik probeer je zo goed als ik kan te helpen.

      Heel veel succes!!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  6. Hoi Cindy,
    Dank je wel voor je reactie! Wat fijn dat je me wilt steunen!
    Ik heb nl nog een vraagje: ik las in jouw blog dat jij heel veel had gehad aan een sapcentrifuge! Wat kan die eigenlijk allemaal? Ik ben aan het kijken of ik er een zal aanschaffen! Ik heb wel een citruspers waar ik sinasappels/citroen mee kan persen en een staafmixer en een keukenmachine waar een blender opzit!
    Welke sapcentrifuge heb jij toen aangeschaft en beviel die goed of zou je nu een andere hebben gekozen? En krijg je dan alleen sap of kan het ook wat dikker en ook groentes persen?
    Als je verder nog tips hebt hoor ik ze heel graag.
    Heel erg bedankt weer!

    Liefs Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo!

      Graag gedaan en wat ik doe is voor mij vanzelfsprekend. :)

      Een sapcentrifuge is echt super handig, beste aankoop van vorig jaar! Van allerlei soorten groenten en fruit maak je de lekkerste sapjes. Het vult ontzettend goed en op die manier kom je ook aan je dagelijkse portie vitamines. Die heb je nodig voor je herstel. Ik heb ook een blender, maar zelf vind ik de sapcentrifuge fijner om mee te werken. Je gooit er hele wortels, appels, peren enzovoorts in, en het komt er als een heerlijk sapje uit. Het sap is niet erg dik, maar ook niet dun. Gewoon lekker om te drinken.

      Zelf heb ik de volgende sapcentrifuge en ik ben er enorm tevreden over. Ik zou geen andere hebben gekozen.
      http://www.blenderstore.nl/product/137199/category-183202-sapcentrifuges/philips-hr1866-xxl.html

      Overigens kan ik die webshop ook aanraden mocht je er een willen bestellen. Zelf heb ik hem ook daar besteld en de sapcentrifuge werd binnen no time afgeleverd.

      Succes!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  7. Hoihoi,

    Ik heb 'n vraag over je kaak operatie.
    Waar voor diende 't?
    deed je het om je gezichtsvorm te veranderen?
    Dat is namelijk iets wat ik wil haha.
    Heb 'n te mannelijk gezicht voor 'n vrouw.
    En daar wil ik graag van afkomen.

    Veder veel succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo!

      Lees even de eerste paar berichten op deze blog, dan kom je er meteen achter waarom ik dit traject ben ingegaan.

      Succes!

      Verwijderen
    2. Hoi anoniem,
      Puur cosmetisch zou ik dit echt nooit gedaan hebben!
      Het is voor mij nu 10 dg na de operatie, beide kaken, maar dan bovenkaak vooruit, onderkaak achteruit, en onderkaak 5 mm gekanteld en bot van linksonder naar rechtsboven geïmplanteerd.
      De pijn in de twee dagen in het ziekenhuis, dinsdagmiddag geopereerd en donderdagmiddag naar huis, viel nog mee, buiten slaapgebrek... maar eenmaal thuis nam de pijn met de dag toe! Het vergt echt veel van een mens.

      Zelf had ik geen enkele keus, negen jaar verloren om alles vergoed te krijgen en vele kiezen minder helaas. Zicht op toekomst was anders tandloos, ook een gebit of implantaten zouden niet gekund hebben, niks! Dit was geen optie omdat ik vele ziektes, aandoeningen heb en dit mijn 37e operatie was...

      Als ik anders gekund had, had ik zeker niet voor deze grote ingreep gekozen!
      Mijn kauwvlak was nog op twee kleine puntjes die elkaar raakten door twee kiezen die diagonaal op elkaar stonden... Kijk dan is het heel nodig... Noodzaak dus.
      Cosmetisch, nee... en zeker nu ik weet hoe het voelt oh nee...

      Buiten de kaakoperatie van beide kaken, zit je ook aan een aantal jaren beugel vast...
      Kans is anders dat je gebit niet meer op elkaar past en je ook kauwproblemen krijgt.

      Informeer jezelf heel erg goed en ga naar meer dan 1 arts voor advies, dat kan ik je aanraden. Ik heb dat ook gedaan, wel noodgedwongen om de vergoeding, en als iedereen hetzelfde zegt en je kansen meet, dan weet je het ongeveer. Echter mijn scans klopten niet en bij de operatie bleek pas dat de kanteling meer moest dan gepland...

      Succes, en ik hoop je verder op nog te 'lezen'.

      Verwijderen
  8. hoi Cindy,
    Wat ik wel knap vind dat jij zo trots op jezelf kunt zijn!
    Dat vind ik nog steeds niet van mijzelf na 37 operaties, stom genoeg...
    Ik ben niet zo zeker en trots op mijzelf, alleen op de prestatie om 115 kilo af te vallen wel.
    Maar er zijn dan ook weer mensen die zeggen ja haha met een maagverkleining kan ik het ook... Nou doe maar zou ik zeggen....

    Mijn beide zussen vragen zich zelfs af of ik deze ingreep nu wel echt nodig had, of ik niet gewoon een gebit kan nemen.... of naar een paradontoloog... (niks mis met mijn tandvlees, eh nou nu wel ff haha)
    Zij begrijpen het niet, of willen het niet begrijpen, want je kunt genoeg op internet vinden.

    Buiten verpleging en artsen en mijn man, zijn er weinig mensen die dat tegen mij zeggen, moedig of zo... Ja er zijn er zeker wel hoor, mensen die ik weinig zie, en altijd zien dat ik nog recht op zit...
    Mensen die ik ken uit kerkelijk wereldje, die zeggen dat sneller.
    Als je leven uit ziekenhuizen bestaat en je kunt niet overal zomaar even op visite gaan (kan niet overal binnen met de rolstoel en zeker nergens naar toilet) dan hebben mensen snel genoeg er van.
    Je moet wel eens terug komen hoor... ook al leg ik dat uit, lijken het smoesjes voor anderen.
    Wij gaan nooit op vakantie, een weekend soms of midweek in een hotel doen we wel eens, maar dat is een hoop gedoe en gesjouw voor mijn man.
    Mijn man is een schatje hoor, ik ben 47 nu en hij is 52 en wij zijn nu 31 jaar samen waarvan 29 jr getrouwd. Hij doet alles voor mij, maar ik wil dat niet altijd haha... zelfstandig zijn is ook een groot goed he?

    Ik heb wel gemerkt omdat mensen mij altijd zagen lachen en vrolijk zijn, dat ze ook snel denken dat het dus wel mee valt allemaal. Maar een klager is ook weer niet fijn, die middenweg is lastig.
    In gezinnen, bij paren, mensen, en ook online is alles zo vanzelfsprekend voor iedereen, werken, vrije tijd, terrasjes, oh en skieën, vakantie, uitgaan... Niemand zou eens 4 weken willen thuis zitten... maar dat is mijn realiteit wel. Soms kom ik dan als het koud is niet eens uit huis, niet de tuin in, sneeuw is zo lastig als je even buiten gaat en terug binnen wil, drup drup, hele vloer nat, overal sporen...
    Mijn man kan dweilen... dat wil ik dus niet altijd... en ik kan mijzelf niet warm houden.

    Als je een periode even ziek bent snappen mensen het ook, maar dat vergeten ze ook weer heel snel.
    Stom dat ik dit allemaal hier zet... maar goed internet is even mijn praatpaal, en misschien doe je allang niks meer met dit blog, maakt niet uit, kan het even kwijt en weer door...

    ;) Petra
    Zlnd

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Cindy, ik ben 5 weken geleden geopereerd, maar ik heb nog steeds erg pijn aan mijn oren,kaken en hoofd. Had jij dat ook? Ik neem 6 paracetamols verdeeld over een hele dag in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!

      De pijn was bij mij na 5 weken wel onder controle. Ik nam nog wel regelmatig paracetamol hoor. Van mijn oren had ik ook veel last en mijn kaken bonkten veel. Geloof me, het gaat echt beter worden... Geef je herstel de tijd. Je hebt een flinke operatie ondergaan.

      Sterkte!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  10. Huh?
    Het voor mij 2 en halve week geleden dat ik een dubbele kaak operatie heb gehad.
    Bovenkaak na onder laten plaatsen en de onderkaak na voren laten verlengen.
    Maar ik at de andere dag gewoon geprakte aardappels met groente, en verder vla yoghurten soep. Na 4 dagen op lange vingers sabbelen en nu 2 en halve week verder heb ik vanavond een paar aardappel schijfjes gegeten.
    Wel heel vermoeiend maar ja.
    Kleine stukjes brood deed ik na een week ook weer. (Heel door slikken)
    En gister een stukje frikandel gegeten
    Ik heb er helemaal niet zo'n last van dan dat ik bij jou lees.
    Na een week ging ik weer nu buiten met een sjaal om (verstoppen) en na andere halve week lekker gewinkeld.
    Ik hoop dat je snel de oude bent. En dat oefenen met de mond open doen had je al veel eerder moeten beginnen dan had ie nu niet zo stijf geweest. Ik ben na 2 dagen al weer gaan oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo, Cindy
    Week 2 ga ik nu in. Elastiekjes mogen er bij mij s morgens al uit en dan s avonds er terug in. Geen sapjes voor mij , kan al goed gepureerd eten. Ben al terug goed bij aantal komen. Heb wel veel last van de draadjes in mijn gehemelte (verwijderen van schroeven bovenkaak verbreding van vorig jaar ) . Ja elke dag gaat het iets beter. Slaap de nacht zo goed als Door , krijg al wat in het huishouden gedaan. De ene dag gaat al beter dan de andere. Ben gelukkig niet meer zo over mijn toeren als in week 1.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat je de elastieken overdag al uit mag. Dat is snel! Wel fijn hoor om wat meer 'vrijheid' te hebben. De komende tijd zal het alleen nog maar beter gaan. De weg omhoog is ingezet! Heel veel succes en sterkte. Komt goed!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  12. Hoi Cindy.
    voor mij zitten er 4,5 weken post operatief op.
    Ik heb enkel een onderkaakoperatie gehad waarbij de onderkaak 10mm naar voren is geplaatst.
    De zwelling zit nog een beetje in mijn wangen en mijn hele kin is verdoofd.
    Maar wat ik heel erg vind is dat mijn onderlip al die weken zo`n pijn doet.
    Verschrikkelijk!
    Omdat ik deze ervaring bij niemand anders lees, ben ik bang dat een gevoelszenuw is geraakt en de pijnlijke lip blijvend is.
    Als ik buiten in de kou ben is de pijn helemaal niet te harden.
    Ik smeer met vaseline en slik er pijnstillers voor.
    Het wordt niet beter.
    Ik ben met mijn 56 jaar misschien wel de oudste van dit blog
    groetes lilian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lilian,

      Ten eerste: wat ontzettend dapper dat je op jouw leeftijd nog de operatie hebt ondergaan. Daar doe ik mijn petje voor af!

      Gelukkig heb je de operatie achter de rug. Vervelend om te lezen dat je zo'n pijn hebt in je lip. Dat klinkt inderdaad als zenuwpijn. Heb je wel je volledige gevoel in je lip?

      Heb je dit ook al met je kaakchirurg besproken?

      De operatie is 'pas' 4,5 week geleden dus je zit nog volledig in je herstelperiode. Waarschijnlijk gaat het de komende periode een stuk beter worden, maar ik zou het toch even met je kaakchirurg bespreken.

      Beterschap & sterkte!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  13. Hee Cindy, ik heb woensdag 24 augustus ook de operatie onder gaan. ik ben nu inmiddels 5 dagen verder en ik heb af en toe toch nog best veel pijn. ik heb vandaag geprobeerd brood te eten en het is mij gelukkig wel gelukt, ik at eerst alleen maar brinta en dat vindt ik oprecht smerig. ik moet morgen 30 augustus weer naar het ziekenhuis voor controle eigenlijk hoop ik dat mijn elastiekjes er uit mogen want het is echt geen pretje, ik heb het gevoel dat mijn onderkaak naar voren word gedrukt en dat voelt totaal niet fijn. Ik blijf jou blog in de gaten houden want ben nog steeds een beetje bang.

    BeantwoordenVerwijderen