maandag 4 juni 2012

Week 6 (dag 37 t/m 43) na de operatie

Hallo allemaal,

Het is weer maandag en dus is het weer tijd voor een update.
6 Weken geleden werd ik opgenomen in het ziekenhuis voor mijn dubbele kaakosteotomie. Nu, 6 weken verder, kan ik eigenlijk niet echt zeggen dat de tijd om is gevlogen. De dagen en weken duren lang als je uitkijkt naar het moment waarop je weer iets "normaals" mag eten. Maar, om even een positieve inslag te geven, dat moment van "normaal" eten komt ook steeds dichterbij.

Eerst even terug naar afgelopen week.

Op het gebied van eten heb ik weer wat vorderingen gemaakt. Nu de elastieken eruit zijn heb ik iets meer beweeglijkheid in mijn kaken. Eten kan ik inmiddels met een theelepeltje wegwerken. Soepen en pappen slurp ik echter nog steeds op door een rietje. Het kost me veel energie om mijn eten met een theelepeltje naar binnen te werken. Mond open, mond dicht, open, dicht.... En zó ver gaat mijn mond nu ook nog niet open. Dus ik beperk het eten met een theelepeltje tot 1 of 2x per dag.
Ik heb wel gemerkt dat ik iets meer kan eten. Zo heb ik bijvoorbeeld voor de eerste keer weer een bamisoepje naar binnen gewerkt. Natuurlijk heb ik al die slierten héél klein/fijn gemaakt, zodat ik alles in één keer door kon slikken zonder te hoeven sabbelen. Ook heb ik een hele fijne tonijn- en zalmsalade gehad. Hmm, wat een smaaksensatie. Ik vond het heerlijk! Alleen mijn darmen vonden het niet zo leuk..... De wc is de hele dag mijn beste vriend geweest. Mijn darmen zijn niks meer gewend, alleen maar soep en pap! Ik heb de tonijn-, zalmsalade en inmiddels ook de eiersalade maar terzijde geschoven, want ik heb me kotsmisselijk ervan gevoeld. Laat dat nog maar even wachten, dat komt wel.
De zalmsalade smaakte goed, maar was me niet goed bevallen
En dus ben ik weer overgestapt op soep
Naast soep en pap blijft ook de gemalen kroket met mosterd één van mijn favorieten!

Wat wel een ware ontdekking voor me is geweest is zelf chocolade smelten. Ik had zo'n zin in BonBonBloc, maar helaas mag en kan ik daar nog niet op bijten. Wat doe je dan? Je smelt de chocolade au-bain-marie in een pannetje en giet het over een flinke schep roomijs. Ik vond het zó lekker, dat ik het nu regelmatig doe. En mijn darmen hebben aangegeven er goed mee om te kunnen gaan. Beter toch? :) 
Chocolade smelten in een pannetje
Hmm, gesmolten Côte D'or!
Mijn zelfgemaakte Dame Blanche
Wat betreft de doofheid in mijn gezicht heb ik eigenlijk weinig vorderingen gemaakt. Het gevoel in mijn rechterwang en neusvleugel is gedeeltelijk terug. Mijn kin en onderlip zijn nog erg doof. Archel schiet vaak in de lach als we samen een ijsje aan het eten zijn. Dan weet ik meteen hoe laat het is! Mijn tandvlees is trouwens ook nog helemaal doof. Dat heeft gewoon tijd nodig. Vroeg of laat komt dat gevoel ook wel weer terug. Ik heb er verder ook geen last van, in tegendeel, het levert dagelijks hilarische taferelen op.
Flink knoeien zonder dat ik het door heb
Ook ben ik deze week weer begonnen met werken. Het is dat het maar halve dagen zijn, anders had ik het echt niet volgehouden. Het werken is me zwaar gevallen. Ik heb weinig energie en dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ik weinig eet. Gelukkig heb ik buiten het werk om nog genoeg tijd om te rusten. Rusten ja, want van slapen komt er nog niet veel. Ik vind het moeilijk om een houding te vinden, want ik ben echt een buikslaper pur sang. Een paar dagen heb ik geprobeerd in bed te slapen, maar dit liep niet uit op een succes. Ieder uur van de klok heb ik voorbij zien komen, omdat ik steeds 'per ongeluk' op een wang sliep. Voor een draaikont zoals mij, is het lastig om op je rug te blijven liggen. Dus is de bank nog steeds mijn vertrouwde slaapplek. Met 3 kussens onder mijn hoofd slaap ik iets rechter op en is de kans dat ik op een zij draai vrij klein. Ik ben absoluut niet veeleisend, maar het zou eens prettig zijn om een nacht door te slapen.

Afgelopen donderdag ben ik naar de tandarts/orthodontist geweest. Boven heb ik een nieuwe draad gekregen. Beneden zit er een bandje van de kies los. Ik kan mijn mond nog niet ver genoeg openen om dit bandje te vervangen. Hiermee wachten we tot de volgende keer. Dan krijg ik beneden meteen een nieuwe draad. De nieuwe draad boven trekt behoorlijk aan mijn tanden. Niet prettig!
Verder heb ik helaas 2 kleine gaatjes, die wel even gerepareerd moeten worden. Ik verwijt mezelf niets, want ik weet dat ik er alles aan doe om mijn gebit schoon te houden. Ik poets mijn tanden 4x per dag en spoelen doe ik 3x per dag. Het is op dit moment gewoon moeilijk om alles goed te reinigen. De binnenkant van mijn tanden bijvoorbeeld.... Ik krijg mijn mond nog niet echt ver open, dus probeer ik hier en daar wel wat te reinigen. Maar die reiniging is natuurlijk nooit zo goed als iemand die zijn tanden normaal kan poetsen. Ik gebruik ook nog steeds Perio Aid Maintenance, het mondspoelmiddel. Dit geeft me een fris gevoel.
Om terug te komen op de 2 gaatjes.... morgen moet ik terug naar de tandarts. Ik ben werkelijk  waar als de dood voor die man en dat heb ik hem afgelopen donderdag ook al even duidelijk gemaakt. Gelukkig houdt hij heel goed rekening met mij en neemt hij de tijd. Daar ben ik enorm blij mee. Ik mag in mijn handen knijpen met mijn kaakchirurg en tandarts/orthodontist. Wat een empatische mensen zijn dat toch!! :)
Nog een beetje brede kaken, maar het ziet er goed uit
Zijaanzicht 6 weken post OK
Volgende week vrijdag moet ik terug naar de kaakchirurg. Ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Zou ik groen licht krijgen om het eten weer op te gaan bouwen? I hope so!
Voorlopig blijf ik nog wel even fantaseren over al die lekkere dingen........

Over een week komt er weer een nieuwe update. Tot dan!

Liefs,

Cindy

16 opmerkingen:

  1. Hoi Cindy,
    Ik vond het erg interesant om jou blog te lezen, ik moet nl zelf in de toekomst ook een kaakosteotomie ondergaan. Ik zie er erg tegenop, maar omdat het medisch noodzakelijk is kom ik er niet onderuit.
    Waar ik het meeste bang voor ben is het veranderen van je gezicht. Hoe is dat bij jou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoihoi,

      Leuk om te horen dat je iets aan mijn blog hebt!!

      Natuurlijk gaat je gezicht veranderen, maar de mate waarin dat gebeurt is natuurlijk bij ieder persoon anders en afhankelijk van hoeveel mm er geschoven gaat worden met de kaken. Mijn eigen ervaring leert dat mijn gezicht behoorlijk is veranderd, in positieve zin. Ik krijg van alle kanten complimenten en ja, ik heb eindelijk een kin! Tot nu toe ben ik onwijs blij met de resultaten.

      Ik wens je heel veel succes toe in je traject en mocht je nog vragen hebben, laat dan even je e-mailadres achter, dan kan ik je vragen persoonlijk beantwoorden.

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
  2. Hey Cindy,beetje bij beetje ga je vooruit en dat is ook wel nodig want er mogen wel weer wat kilo's bij.
    Maar als je zo doorgaat met die snacks en dat lekker ijsje dan gaat je gewicht vanzelf weer omhoog.
    En wat dat knoeien betreft, dat heeft Archel je vaak voorgedaan hoe het moet, dus knoei maar lekker raak, dat maakt allemaal niks uit als het maar lekker is.
    Eet drink en slaap maar goed en dan lazen wel het resultaat wel in je volgende blog.
    groetjes mam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey ik heb een vraagje,

    ik word ook geopereerd aan mijn bovekaak. Ik heb een onderbeet en ze willen dus mijn bovenkaak na voren zetten, maar daarvoor hebben ze dus bot nodig van mijn heup !
    Ik heb nog geen datum enz. te horen gekregen maar ik ben heel erg bang voor z'n operatie omdat ikzelf nog nooit ben geopereerd. kun je mij wat tips geven

    Met vriendelijke groeten

    Selin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Selin,

      Begrijpelijk dat je angst hebt. Ik vind het wee heel dapper dat je de stap neemt om de operatie te ondergaan. Op mijn blog heb ik een artikel gewijd aan "handige tips en tricks voor na de operatie" en "meest gestelde vragen". Als je die leest, weet je al een stuk beter wat je te wachten staat.

      Dit zijn de links:
      http://cindyskaakoperatie.blogspot.nl/2012/08/handige-tips-tricks-voor-na-de-operatie.html

      http://cindyskaakoperatie.blogspot.nl/2012/12/veelgestelde-vragen-frequently-asked.html

      Heel veel succes!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  4. Cindy ,
    Ik wil je zeggen dat jouw site heel veel betekend heeft voor mij.
    Ik ben 8 weken geleden ook geopereerd aan een dubbele kaakoperatie.
    Mijn probleem was slaapapneu na 20 jaar klachten :-( ik had iets ene retro kaak maar niet heel opvallend.Het resultaat van 8mm boven en onder verplaatsen is wow maar helaas slaap ik nog niet helemaal lekker door word ik vaak wakker zeker vanaf week 4 tm 8 had jij hier ook last van ? toch nog vermoeid zijn?dus indutten voor de tv en als het saai is zoals in de auto ( het was veel erger door de apneu) maar ik dacht dat het over zou zijn.nu twijfel ik of het komt door de apneu of door de operatie.
    eten gaat al snel goed ik mag niet lagen de ongemakken zijn verschrikkelijk maar ja daar kom ik ok wel overheen :-)

    mvg sam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sam,

      Waar word je wakker van? Van de pijn? Van het ongemak? Van wat anders?
      Ik sliep ook heel slecht in de periode na de operatie. Het heeft wel een paar maanden geduurd voordat ik mijn draai weer echt lekker kon vinden en een nacht door kon slapen. Ik ben een buikslaper en aangezien dat in die periode onmogelijk was, heb ik een andere slaaphouding aan moeten nemen. Een houding die voor mij niet natuurlijk was. Ook de pijn en ongemakken bezorgden mij slapeloze nachten.

      Ook had ik nog maar weinig energie. Ik bedoel: dat vloeibaar voedsel gaf me nou niet echt een boost dat ik er een hele dag tegenaan kon! Ik deed nog vrijwel iedere dag een dutje, om even wat energie te krijgen.

      Het is dus niet gek dat je nog niet zoveel energie hebt. Bedenk je ook dat de nachten waarin je wakker wordt je uiteindelijk gaan opbreken.

      Komt goed!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  5. Dankje wel voor je reactie.
    Het is ook wel te doen maar ja ik maa me overal zorgen om.
    De doktoren zeggen dat de operatie technisch perfect is gegaan dus dat neem ik dan aan. Wat betreft eten dat was 3 weken erg maar daarna probeerde ik van alles pizzas patat haha etc etc ik kom alweer aan.
    Ik mag kauwen maar dat is echt verschrikkelijk en soms het benauwd zijn met pijn aan gehemelte dat is watbgeirriteerd alles staat anders en het is wennen.
    Het gekke is wel ik zou het zo overdoen... Het resultaat is mooi terwijl het niet eens cosmetisch was voor mij.
    Slapen was 3 weken moeilijk op mijn rug maar daarna slaap ik gewoon op mijn zij.
    Het is wel lastig want je ligt dan toch op je zere kaken, veel pijn heb ik niet het is gewoon rette ongemakkelijk allemaal.
    Morgen ga ik voor het eerst weer tennissen :-) een uitdaging dus.
    Het is neer opeens vermoeidheid maar dat zal er wel gewoon bij horen Het is natuurlijk best een zware ingreep geweest.
    Het is gewoon fijn dat jij je blog had gemaakt ik heb er veel aan gehad en jouw ervaring als een soort leidraad gebruikt van hoe het zou zijn.

    Ik hoop dat jij echt weer helemaal jezelf bent en dat je klachten minimaal tor niets zijn van na de operatie.
    Mij lip en kin begint steeds meer te tintelen en denken terug te komen er rare gewaar wording-:) weltrusten ik ga weer eens proberen te slapen thanks voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje!

      Fijn dat het goed met je gaat.. wel rustig aan opbouwen hoor, dat tennissen! Komt goed :)

      Ik heb nog steeds een paar restklachten, maar het valt goed mee.

      Thanks en succes!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  6. Thankxxx goed te horen dat het bij jouw ook zo goed gaat en ik zal je weblog Nog vaak lezen helemaal super.
    Fijne avond graag sam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Cindy,
    eind oktober heb ik dubbele kaakoperatie gehad. Bovenkaak is 6mm verplaatst, door deze te laten zakken en naar voren brengen. Ook onderkaak is 1 cm naar voren gebracht (dit om van mijn gesnurk af te zijn en yes het is gelukt). Aan uw blog heb ik zowel voor als na de operatie zeer veel gehad. Ik ben er nu ook weer op terecht gekomen i.v.m. vermoeidheid. Nu 3 weken na operatie wil ik terug gaan werken, maar ik denk dat volledige dagen niet gaat lukken aangezien ik overdag nog veel rust. Voor de rest heb ik totaal geen pijn, enkel bewegen mijn kaken en onderkin niet goed mee (precies botox gebruikt). Nogmaals bedankt voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi!

      Wat fijn om te horen dat je veel aan mijn blog hebt (gehad).
      Het is belangrijk om in je herstel naar je lichaam te luisteren. Dat is tenslotte je beste raadgever. Als je nog geen hele dagen kan werken, moet je dat gewoon nog niet doen. Zoals ik vaker zeg op m'n blog: geduld is heel belangrijk in dit traject.

      Hopelijk ga je verder snel herstellen.

      Succes en beterschap!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  8. Hé cindy ik heb 2 weken geleden een boven en onderkaakoperatie gedaan nu zit het zo dat ik mijn gezicht niet mooi vindt en dat ik een heel raar gevoel heb aan mijn bovenlip die sta presies altijd gespannen had jij dat ook maak mij een beetje zorgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Magalie,

      Bedankt voor je berichtje. Gelukkig heb je de operatie al achter de rug. Het is pas twee weken geleden en het duurt echt nog wel een tijd voordat je gezicht haar definitieve vormen aanneemt. Geef bijvoorbeeld de zwelling nog een aantal weken de tijd om te verdwijnen. De laatste restjes zwelling kunnen zelfs tot een jaar duren voordat het wegtrekt. Dit is dan subtiel en valt voor anderen niet op.

      Dat je lip gespannen staat, kan ook door de zwelling komen.

      Hopelijk voel je je snel beter.

      Beterschap!

      Verwijderen
  9. Hee Cindy,

    Echt een superblog, ik heb er afgelopen weken heel veel aan gehad!
    Ik heb een vraagje, hoe voelde jij je geestelijk in de weken na de operatie?
    Mijn operatie is nu 5 weken geleden en ik merk dat ik veel somber en lusteloos voel..
    Ik hoop zelf dat het door het eten komt, misschien dat meer mensen hier last van hebben

    Heel erg bedankt,
    Groetjes Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Cindy,
    Mijn zoon is een week geleden geholpen aan zijn kaken, onderkaak naar voren en boven kaak geroteerd en twee bovenste verstandkiezen eruit. Nu zie ik dat hij best brede neusvleugels heeft gekregen had jij dat ook en wordt dat minder...?

    BeantwoordenVerwijderen