maandag 19 augustus 2013

Het toppunt van patiëntvriendelijkheid, professionaliteit en kunde: op controle bij Dr. de Jonge

Goedemorgen!

Nieuwe week, nieuwe kansen en dat geldt deze week zeker voor mij. Ik ga vandaag namelijk een traject starten bij de Pijnpraktijk in Kerkrade. Hoe dit tot stand is gekomen lees je in deze blog...

Afgelopen woensdag stond er een controle bij Dr. de Jonge gepland. De laatste controle was al een half jaar geleden, dus ik was wel benieuwd hoe de zaken ervoor stonden in de ogen van Dr. de Jonge. Iets na half 11 meldde ik me op de poli en werd ik vriendelijk ontvangen door de assistentes. Nog geen minuut later werd ik de behandelkamer binnen geroepen. De assistente pakte mijn dossier erbij en op de computer pakte ze al het beeldmateriaal erbij. Eén van de voor-foto's verscheen op het scherm. Wow, daar is ze weer, die oude Cindy, dacht ik. De assistente keek naar de foto, daarna naar mij, weer naar de foto en ten slotte weer naar mij. "Wat ben jij toch veranderd! En wat een uitstraling!", zei ze. "Ongelooflijk hoe mensen na zo'n operatie kunnen veranderen." Ze vertelde dat ze een week eerder nog een aantal voor- en na-foto's van patiënten erbij hadden gepakt. Wat een verschillen!

Na een paar minuten stak Dr. de Jonge zijn hoofd om de hoek. Jaaaa, daar is-tie! Vrolijk als altijd kwam hij de kamer binnen. We gaven elkaar een stevige hand en ik overhandigde mijn cake die ik voor hem had gebakken. "Heyyy, swa!", zei Archel. Met een brede glimlach begroette hij ook Archel. Ik heb nog nooit een arts gehad bij wie de ik me zo op mijn gemak voel. Dr. de Jonge is nooit gehaast en hij geeft je het gevoel alsof hij alle tijd van de wereld heeft, ook al zit de hele wachtkamer vol met patiënten. Deze man leeft voor zijn werk. Hij heeft een ongekende passie voor zijn beroep. Perfect, ik kom iedere keer weer woorden tekort om zijn zorgzaamheid en kunde te omschrijven.

Na een paar minuten gekletst te hebben werd het toch tijd om over te gaan tot de orde van de dag. We hebben veel gespreksstof, maar ook ik ben 'gewoon' een patiënt van hem en zolang ik nog met de gevolgen van de kaakosteotomie kamp, moet ik nog op hem kunnen bouwen. Hij zei dat hij al op de blog had gelezen dat ik nog wat ongemakken heb en vroeg aan me om er iets meer over te vertellen. Met wat hulp van Archel wist ik alles eruit te gooien. Ik ben niet zo'n held in klagen en ik denk altijd dat anderen denken: "heb je haar weer". Dat terwijl ik weet dat Dr. de Jonge echt niet zo denkt. Maargoed, het lukte me om alles aan te geven. Van harde dingen kauwen tot zoenen, van lang kletsen tot het dove gevoel in onderlip en kin, van een vervelende druk op de kaken tot het niet kunnen poetsen met de elektrische tandenborstel, van jeuk in de oren tot hoofdpijn. Ik gooide alles eruit. Dat moest ook wel, want met maar 1 controle per half jaar moet ik die mogelijkheid aangrijpen om mijn ongemakken en frustraties te bespreken.

My perfect smile...

Het klinkt als een hele klaagzang en nogmaals, ik vind het ook heel moeilijk om aan te geven. Als ik van anderen hoor dat ze snel herstellen en ik zit nu, 1 jaar en 4 maanden na de operatie, nog met zoveel ongemakken, denk ik soms dat ik het me inbeeld. Dan ga ik aan mezelf twijfelen, terwijl ik aan de andere kant toch zeker weet dat dit echt niet het geval is.

Dr. de Jonge trok zijn handschoenen aan en ging mijn kaken onderzoeken. Als ik mijn mond open en mijn vingers op de gewrichten houdt, voel ik dat de 'knobbel' aan de linkerkant verder naar buiten komt. Ook hij voelde dit. Daarna mocht/moest ik zo hard als ik kon op zijn vingers bijten. Hij zou aangeven als het pijn deed. Kijken of de kracht in mijn kaken terug is. Dat zit op zich wel snor! "Stop maar, stop maar!", zei hij na een seconde of 10. Aan de kracht ligt het ook niet. Mijn kauwspieren en dan vooral aan de rechterkant zitten he-le-maal vast. Keihard. Dit zorgt voor de beperkte beweeglijkheid en de pijnklachten. Heel vervelend en heel frustrerend.

Zeker omdat ik al 4 maanden intensieve fysio achter de rug heb. Ik vertelde hem eerlijk dat ik weinig motivatie meer heb om weer een fysiotraject in te gaan. De vooruitgang die ik in 4 maanden had geboekt, vond ik veel te weinig en het ging voor mijn gevoel veel te langzaam vooruit. Voor mijn bezoek aan Dr. de Jonge had ik wel overwogen om weer terug te gaan naar mijn fysio. Ik had hem zelfs alweer gezien en gezegd dat ik na zijn vakantie (deze week resp.) contact met hem zou opnemen voor een afspraak. Ik wist ook niet waar ik het anders moest zoeken. Wie zou me nog op weg kunnen helpen?

Afgelopen week heb ik ook contact gehad met Peggy, de enthousiaste gelaatkundige waar ik in maart op bezoek ben geweest. Als je het verslag van mijn bezoek aan haar nog een keer wilt terug lezen, is dat hier te vinden. Zij is thuis in het alternatieve circuit en werkt als kinderverpleegkundige. Ze opperde enkele ideeën om het alternatieve circuit in te gaan. Hier zeg ik niet per definitie 'nee' tegen. Ook zei ze dat een lichte dosis Valium (2,5 mg) wellicht voldoende zou zijn om gespannen spieren te ontspannen. Ik moest maar eerst het bezoek met Dr. de Jonge afwachten; misschien had hij nog ideeën.

En ja, hij kwam met een andere mogelijkheid. Hij vindt het vervelend voor me en geeft toe dat het inderdaad wat langer duurt. Dr. de Jonge wil me zo goed mogelijk op weg helpen en kwam met een folder van de Pijnpraktijk in Kerkrade. De eigenaar van deze praktijk is ook werkzaam op de OK als anesthesiemedewerker dus ze kennen elkaar en zien elkaar regelmatig. Dr. de Jonge denkt dat hij me op weg kan helpen. Als Dr. de Jonge dat zegt, geloof ik dat, want hij is tenslotte de professional. Met de folder op zak en na nog even gekletst te hebben, zei hij dat het tijd was voor een nieuwe i-CAT om te kijken hoe het er op beeld met mijn kaken voor stond. We kletsten nog even en we hadden het ook nog even over de volgende meeloopdag. Ik hoop dat ik die snel kan inplannen, want ik wil er dolgraag nog een keer bij zijn. Volgende week begin ik aan mijn nieuwe job dus het is afwachten wanneer ik tijd heb om erbij te zijn. Verder hadden we het over het tijdschrift waar ik in kom. Hij zei dat hij die zeker gaat kopen en heel benieuwd is naar het verhaal. "Altijd leuk om zoiets te lezen", zei hij. We namen afscheid en ik ging naar een andere ruimte voor het maken van de scan.




De assistente daar begroette me en een paar minuten later was ik alweer klaar. Het ging heel snel. Toen we moesten wachten op de beelden werd ook deze assistente nieuwsgierig naar de voor-foto's. Ze zei dat de resultaten zo mooi waren geworden en wilde toch even zien hoe ik eruit zag voor het hele traject. Ook haar mond viel open van verbazing. Echt mooi, zei ze! Waarom wil iedereen toch mijn voor-foto's zien? Volgens mij lezen ze daar ook allemaal mijn blog. Althans, dat zegt Dr. de Jonge vaker: "mijn assistentes zitten er bovenop." Super leuk en ik voel me, veel meer dan in het begin, heel erg welkom en word altijd goed geholpen. Na een paar minuten waren de beelden geladen. Ze waren goed gelukt en ik mocht dus huiswaarts.

Eenmaal thuis startte ik meteen de computer op om meer te weten te komen over de Pijnpraktijk in Kerkrade. Ik besloot te bellen voor een afspraak. Een beetje eng vond ik het wel, want ik had nauwelijks een stem meer door mijn verkoudheid en. Gelukkig kon Raymond mij goed verstaan en ik legde mijn verhaal uit. Dat ik vorig jaar een kaakosteotomie heb gehad, dat ik 4 maanden fysio achter de rug heb, dat ik gefrustreerd ben, dat ik die ochtend bij Dr. de Jonge was geweest, dat Dr. de Jonge me heeft verwezen naar de Pijnpraktijk en tot slot dat ik er veel van verwacht. Niet om hem druk op te leggen, maar voor mij is het een nieuwe weg die ik in sla. Ik heb weer nieuwe hoop dat het goed gaat komen of in ieder geval beter gaat worden.

Meteen zag ik het weer een stuk positiever in. Ik ben heel blij dat ik een andere weg kan inslaan. Dat motiveert me om er nog een keer vol voor te gaan. Hopelijk helpt die positieve energie ook om het helend vermogen van mijn lichaam een boost te geven. Vanmiddag al heb ik mijn eerste consult, van 13.30 uur tot 14.30 uur. Naast een lichamelijk onderzoek zal hij verdere uitleg over zijn werkwijze geven. Ik weet nog niet wat ik kan verwachten, maar daar krijg ik vanmiddag meer over te horen. Ik ben ontzettend benieuwd.

Zoals ik mijn blog al begon: "nieuwe week, nieuwe kansen."  Het vuur in mij is weer opgelaaid. "Accepteer je verleden zonder spijt. Behandel je heden met vertrouwen. En kijk naar je toekomst zonder angst." Ik ga er weer voor!!

Volgende week een verslag van mijn allereerste bezoek aan de Pijnpraktijk. Tot dan!

Liefs,

Cindy

PS De foto's zijn genomen in een pretpark dat ik afgelopen week heb bezocht. Daar heb ik weer een aantal mensen gezien die er goed aan zouden doen om contact op te nemen met Dr. de Jonge. Zelfs Archel kwam met een aantal potentiële patiënten. Ook hij let er tegenwoordig veel meer op. Oeps!

1 opmerking:

  1. ja ja, als je lang in de rij moet staan ga je vanzelf mensen bekijken, wat zou je anders moeten doen tijdens het wachten.
    Hopelijk kom je vanmiddag weer een stap verder.
    groetjes mam

    BeantwoordenVerwijderen