zondag 16 februari 2014

Mondhygiëne ó zo belangrijk in het beugel- en kaakosteotomietraject

Goedemorgen!

Je herkent het vast wel als je in een beugeltraject zit of het inmiddels achter de rug hebt; het overlevingspakket dat na een maaltijd achterblijft tussen de draadjes van de beugel. Vreselijk irritant en het voelt gewoon niet schoon. Bovendien is het geen charmant gezicht als je je big smile op zet en er zit nog een stukje croissant tussen je tanden... Vlak na mijn kaakosteotomie schreef ik al kort over mijn mondhygiëne, maar nu wil ik er een volledige blog aan wijden.

Er zijn talloze producten op de markt om je mondhygiëne te verbeteren. Zeker tijdens je beugel- en kaakosteotomietraject is het belangrijk om je tanden zo goed mogelijk schoon te houden. De beugel bemoeilijkt dit wel, maar er zijn genoeg manieren om de 'schade' te beperken. Ook na een kaakosteotomie is het lastig om alles goed schoon te houden. Je komt er gewoonweg niet goed bij, omdat in de meeste gevallen de kaken gefixeerd zijn en de mondopening dus beperkt wordt. Ik had altijd een hele vieze smaak in mijn mond. In het begin, de eerste paar dagen na de operatie, werd ik er zelfs misselijk van. Bloed in de mond, een ijzerachtige smaak, speeksel, bacteriën, nee, dat was niet fijn. Gelukkig kon ik regelmatig naar Wim, de mondhygiënist, die mijn gebit goed reinigde in de periode dat dit zelf erg moeilijk was.

Ik had na mijn beugel- en kaakosteotomietraject weinig schade aan mijn tanden. Er waren slechts twee hele kleine plekjes op mijn tanden die de tandarts tijdens het perfectioneren van de beet heeft bijgewerkt.
De volgende producten hebben tijdens mijn traject bijgedragen aan een goede mondhygiëne:

- GUM Softpicks: voor mij de uitvinding van het jaar in 2012. Nog nooit had ik ervan gehoord, totdat de mondhygiënist in het ziekenhuis mij hierop wees. Met deze softpicks kom je in alle ruimtes tussen je tanden waar je met de gewone tandenborstel niet bij komt. Dit klinkt alsof het uit een commercial op tv komt, maar het is toch echt waar. Het bewijs werd vorig jaar geleverd bij de tandarts. Archel en ik gingen allebei tegelijk op controle bij de tandarts en er werden foto's gemaakt. Bij mij was er geen tandplak in de ruimtes tussen de tanden te bekennen, terwijl dit bij Archel wél het geval was. Het verschil: ik gebruik dagelijks de GUM Softpicks, Archel nooit.... Ik ben er inmiddels fan van. Het kost wel wat, maar ik heb alles over voor een gezond gebit!


- Flosdraad: hoewel ik het niet iedere dag gebruik, vind ik het af en toe wel fijn om met een touwtje tussen mijn tanden door te gaan. Zelf denk ik dat de GUM Softpicks veel 'werk' overnemen van de flosdraad. Toch staat de flosdraad bij mij op de badkamer.



- Perio AID: dit mondspoelmiddel heb ik vanaf twee weken vóór de kaakoperatie gebruikt. Het werd voorgeschreven door de tandarts en na de operatie ook door de kaakchirurg. Het zorgde voor een fris gevoel in de mond. Tevens ontsmet Perio AID. Het enige nadeel van Perio AID is het feit dat dit spoelmiddel een gele aanslag op de tanden kan achterlaten. 



- Monoject 412 spuitje: toen ik ontslagen werd uit het ziekenhuis kreeg ik dit spuitje mee naar huis. Omdat tanden poetsen onmogelijk was, kon ik met dit spuitje spoelen. De gebogen punt maakt het makkelijker om overal bij te komen.



- Kindertandenborstel: toen ik mijn mond eenmaal weer een beetje kon openen en poetsen dus weer mogelijk was, ben ik begonnen met een babytandenborstel. Zo'n heel klein borsteltje. Ideaal, want de mondopening was nog minimaal. Met de babytandenborstel kon ik toch hier en daar wat reinigen. Toen ik de mond weer wat verder kon openen, ben ik overgestapt op een kindertandenborstel. Tegenwoordig heb ik een gewone tandenborstel.

- Tandpasta: tijdens mijn hele traject heb ik Zendium Extra Sensitive gebruikt. Dit beviel mij ontzettend goed. Ongeveer een half jaar geleden ben ik overgestapt op een ander merk. Een tandpastafabrikant zocht contact met mij en stuurde mij een hele lading tandpasta toe. Inmiddels heb ik enkele zendingen mogen ontvangen en kan ik voorlopig vooruit. De tandpasta die ik nu gebruikt is ontwikkeld door kaakchirurgen en tandartsen. Ze beweren dat de zuurstof die vrijkomt bij gebruik van de tandpasta een helende werking heeft op ontstekingen, botverlies en wonden in de mond/kaak. Of het waar is, geen idee. Ik vind de tandpasta wel lekker, maar merk niet echt effecten dat het mijn gevoel weer terugbrengt of dat de overgevoeligheid van enkele tanden en enkele plekjes tandvlees afneemt.

Morgenvroeg moet ik op controle bij de tandarts. Ik heb er in het afgelopen half jaar wederom alles aan gedaan om mijn mondhygiëne te optimaliseren en te voorkomen dat er gaatjes zijn ontstaan. Of ik daarin ben geslaagd zal ik morgen te weten komen. Ik ben er alweer een week tegenaan aan het hikken. Ik zie er tegenop, het zweet staat alweer in mijn handjes, maar ik weet zeker dat ik na morgen zeg: "ahh, dat viel best mee!" Althans, dat hoop ik. Ik ga in ieder geval wel aangeven dat ik mijn tanden witter wil, maar dat me dit niet lukt met de normale bleekgel van Opalescence. Zoals ik enkele weken geleden al schreef bleken twee tanden niet mee. Dit is raar, want ik ben ervan overtuigd dat er géén vullingen in deze tanden zit. Morgen dus even navragen.

Komende vrijdag moet ik in de ochtend op controle bij Wim (mondhygiënist) en Dr. de Jonge. Daar zie ik niet zo tegenop. Ik weet dat me geen behandeling meer te wachten staat en dat ik dus niet bang hoef te zijn. Gewoon, een simpele controle, mijn bright smile laten zien. De doofheid in de onderlip en kin, ach, ik ga het niet meer aangeven, tenzij Dr. de Jonge ernaar vraagt. Ik ben het gewend. Wat ik wel vervelend vind is het feit dat ik mijn tanden onmogelijk kan poetsen met een elektrische tandenborstel. Ik heb het gevoel dat mijn tanden schoner worden als ik een elektrische tandenborstel gebruik, maar dit levert me zoveel pijn op in mijn rechteronderkaak en de tanden. Misschien is het wel een goed teken, want dat wil zeggen dat er wel een verbinding is tussen de zenuwen die er lopen. Ik weet het niet... voorlopig poets ik mijn tanden nog steeds met een normale tandenborstel. Zolang ik geen gaatjes heb en mijn gebit er niet onder lijdt, vind ik het prima.

Volgende week een verslag van mijn bezoekjes aan de tandarts, de mondhygiënist en de kaakchirurg!
Oja, nog een leuk feitje. Komende woensdag bestaat de blog twee jaar. Precies twee jaar geleden begon ik met de blog. Vanaf de operatie op 23 april 2012 heb ik wekelijks geblogd over mijn ervaringen. Tot op de dag van vandaag ben ik nog niet 'klaar' met de blog. Er staan nog wat plannen 'op de rol'. Hoewel ik het werk aan de blog soms moeilijk kan combineren met mijn werk en private life, probeer ik toch wekelijks een interessant verhaal voor de lezers te plaatsen. Ik beleef er in ieder geval nog veel plezier aan.

Tot volgende week!

Liefs,
Cindy

6 opmerkingen:

  1. Alle bovenstaande artikelen zaten ook in mijn poets- en mondhygiene regime tijdens de beugel- en kaakperiode.Ik wil hier graag nog aan toevoegen, 'de Waterpik '(Mondflosser) . Ik ben hier zeer lovend over. Tijdens mijn gehele kaak en beugeltraject had ik dat ding voor geen goud willen missen.Na een kaakoperatie was dat het eerste wat ik zonder al teveel moeite kon doen. Gewoon op de zachtste stand gezet en dan met lauw water lekker spoelen. Scheelt een hoop floss, stook en poetswerk, wat dan nog erg moeizaam of niet gaat. Vooral toen ik met mijn kaken 6 weken lang gefixeerd zat en dus niet kon poetsen/flossen of stoken is dit in mijn ogen, tezamen met Perio-Aid , de 'redding' voor mijn tanden/kiezen geweest. Dat monoject spuitje had ik ook gekregen, maar dat heb ik lekker links laten liggen, dat was het voor mij niet .

    Nu mijn beugel er sinds een week uit is, gebruik ik nog steeds als extra hulpmiddelen buiten het poetsen: de waterpik/ floss/stokers/mondspoelmiddel (bijv Zendium). Alles voor een schoon gebit en een gezonde mondhygiene. Het enige wat ik nu weg heb gegooid zijn de ragertjes om de ruimte tussen de slotjes schoon te maken.

    Ivy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Cindy,

    Ik heb idd ook perio -aid gekregen...vond wel best prijzig! Maar moet zeggen dat het stukken lekkerder is dan de natriumspoeling via de orthodontist...... Over welke tandpasta heb jij het? Ben geintereseeerd om deze eens te gebruiken.

    Met mij gaat trouwens alles oke...operatie is me 100% meegevalllen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rianne,

      Perio Aid is inderdaad best prijzig, maar ik vond het wel de moeite waard.
      Ik heb het over de tandpasta van BlueM, een vrij onbekend merk dat naar mijn weten niet in de normale winkels te verkrijgen is. De producten zijn ook vrij duur. Zo betaal je voor een tube tandpasta €12,50. Ik heb thuis een aantal samples liggen. Als je wil proberen, stuur me dan even een persoonlijk berichtje.

      Groetjes,
      Cindy

      PS Fijn dat alles goed met je gaat!!

      Verwijderen
  3. Heey cindy

    Ohja graag! Mits jij t kan missen? Ik heb trouwens ook gevoelloze/dove kin. Zo vervelend, heb ook afschuwelijk veel jeuk eraan...herken je dat?

    Ik heb geeen idee hoe ik je een PB kan sturen?
    Wellicht kun jij me terugmailen?
    Rmlsimons@hotmail.com.

    Groetjes rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Rianne!

      Ik heb je inmiddels een mailtje gestuurd.

      Jeuk heb ik ook een tijdje gehad, maar daar ben ik nu overheen. Gevoel is nog niet terug, helaas.

      Groetjes,
      Cindy

      Verwijderen