zondag 25 januari 2015

Het belangrijkste aspect in het beugel-/kaakosteotomietraject: vertrouwen.

Goedemorgen,

Op de blog van vorige week heb ik veel mooie reacties mogen ontvangen. Het verhaal had schijnbaar veel mensen geraakt. Zelf heb ik het nog een paar keer teruggelezen en ja, ik begrijp het. Het was een vrij heftig onderwerp. Ik denk dat ik weer een stukje begrip heb gekweekt bij de lezers die als buitenstaander de blog volgen. Mooi als het op die manier ook nog iets oplevert.

Vandaag ga ik in op een vraag die ik met enige regelmaat in mijn mailbox krijg. "Hoe weet ik nu of ik bij een goede tandarts / orthodontist / kaakchirurg zit?"

* "Ik heb het gevoel dat mijn orthodontist mijn beugeltraject probeert te rekken, zodat hij nog een paar maanden extra aan mij kan verdienen."
* "Ik voel me niet op mijn gemak bij mijn kaakchirurg. Hij neemt geen tijd voor me, terwijl ik juist een vertrouwd gevoel nodig heb."
* "Bij andere mensen die ik ken duurde het beugeltraject veel korter, terwijl ik echt geen grotere afwijking had!"
* "Mijn orthodontist heeft informatie voor mij achtergehouden. Onlangs kwam ik erachter dat de kaakchirurg enkele jaren geleden een brief naar hem heeft gestuurd dat ik op mijn 17e mag beginnen met het beugeltraject. Ik ben nu bijna 18 en hij heeft me niets laten weten!"
* "Mijn tandarts zegt dat ik me maar over mijn angst heen moet zetten. Ik probeer me dan groot te houden, maar iedere keer barst ik in huilen uit."


Zomaar een paar uitspraken die vaak in mijn mailbox verschijnen. Het is schrikbarend om te lezen hoeveel onbegrip er nog is vanuit de professionals. Zo te lezen valt er op het gebied van sociale vaardigheden nog veel te leren voor de professionals uit de tandheelkunde. Zelf heb ik gelukkig weinig slechte ervaringen. Iedereen ervaart dingen natuurlijk anders en ik schrijf hier vanuit mijn eigen beleving.

Het allerbelangrijkste aspect als je aan de vooravond van een beugel-/kaakosteotomietraject staat: vertrouwen. Vertrouwen in je behandelaar, vertrouwen in je traject, vertrouwen in een goede afloop. Ik vind het altijd heel belangrijk om een band te hebben met mijn behandelaar. Ik moet me op mijn gemak voelen, iemand moet me begrijpen, ik moet mezelf kunnen zijn, vragen kunnen stellen. Er zijn ook genoeg mensen die hier geen behoefte aan hebben. Meestal zijn dit de nuchtere patiënten die nergens tegenop kijken en alles maar laten gebeuren.

Een beugel-/kaakosteotomietraject is een pittig traject. Je resultaten zijn mede afhankelijk van de inzet van de professionals. Ik zeg altijd: voel je je niet op je gemak bij een behandelaar, ga dan weg daar. "Ja, maar mijn ouders zijn altijd bij die orthodontist geweest...", krijg ik wel eens te horen. Dan zeg ik: "nou, en?" - Het is jouw traject. Het is jouw gebit, jouw weg naar de stralende glimlach en jouw weg naar een toekomst zonder problemen.

Als het een traject was waarin je slechts enkele keren op consult hoeft, oké, maar dit traject vergt inzet van patiënt én professional. Het gaat om je gezicht of nog gedetailleerder: je gebit. Hét visitekaartje van je gezicht. Je moet vertrouwen hebben in je behandelaar. Je hebt 'm nog langer nodig dan alleen vandaag. Als je kijkt naar de gemiddelde tijdsduur van een beugel- en kaakosteotomietraject, dan is dit al snel minimaal 2 jaar. In veel gevallen duurt het nog langer. Zelf ben ik 2,5 jaar bezig geweest. Van dag 1 van de beugel tot de dag dat de beugel eruit ging.

Je zou jezelf te kort doen als je bij iemand zou blijven bij wie je je niet op je gemak voelt. Als je toch iedere keer op moet kijken tegen het volgende consult. Als er iedere keer tranen vloeien voor een bezoek. Tranen omdat je je niet vertrouwd voelt met de behandelaar. Er zijn mensen die de stap niet durven te nemen, omdat ze bang zijn dat ze de trots van hun behandelaar krenken. Nogmaals: jíj moet je op je gemak voelen. Als de behandelaar jou niet dat gevoel heeft gegeven, dan heb je alle recht om naar een ander te gaan.

Wat dat betreft heb ik heel veel geluk gehad met tandarts Scuric en Dr. de Jonge. Met de oude tandarts is het helaas niet lekker geëindigd. Dr. de Jonge is misschien wel de belangrijkste factor geweest in mijn traject. Een voorbeeld voor veel collega chirurgen. Hij neemt altijd z'n tijd, legt dingen zeer goed uit, stelt gerust, legt een hand op je schouder, steunt, motiveert, inspireert. Ik ben nog geen enkele patiënt tegengekomen die niet tevreden over hem is. Ook met mijn nieuwe tandarts kan ik het prima vinden. Bij de eerste behandeling heb ik meteen aangegeven dat ik bang ben. Geen enkel probleem, tandarts Weijland houdt er rekening mee. Ik had het ook wel verwacht. Het kon bijna niet anders, want Dr. de Jonge zou me nooit doorsturen naar iemand die zijn vak niet tot in de details verstaat. Daar ben ik blij om. De komende tijd gaan we hard aan de slag om weer een gezond gebit te krijgen en de stralende glimlach terug te toveren. Volgende week dinsdag staat mijn volgende afspraak al gepland. Ik ben minder bang dan de vorige keer, omdat ik weet dat ik op begrip kan rekenen.

Conclusie:
Je weet dat je bij een goede behandelaar zit als je je vertrouwd voelt. Als je met al je vragen terecht kan en hierop duidelijke antwoorden krijgt. Iemand die je goed op de hoogte houdt van het verloop van je traject. Iemand die je precies uitlegt wat je te wachten staat. Een behandelaar die realistische verwachtingen uitspreekt. Een behandelaar die je stimuleert, motiveert, steunt, een hand op je schouder legt, zegt 'het komt écht goed' en de moeite neemt om een gesprek met je aan te gaan.

Patiënten worden steeds mondiger. Aan de ene kant is dat goed. Als je het gevoel hebt aan het lijntje te worden gehouden moet je dit bespreekbaar maken. De behandelaar kan dan uitleggen waarom hij iets doet. Ik heb dit destijds, vlak voor het einde van mijn beugeltraject ook gedaan. Eerst had ik daar veel moeite mee, nu iets minder. Na mijn vakantie zou de beugel verwijderd worden. Echter had ik vlak voor de vakantie overal wondjes in mijn mond door de haakjes. Eten ging moeizaam. Aangezien we toen naar een all-inclusive resort gingen wilde ik dat het opgelost werd. Ik belde op en na een kort gesprek werd duidelijk dat de beugel ook vóór de vakantie verwijderd kon worden. Toch een paar weken gewonnen en met een bright smile op vakantie. Zo zie je maar weer dat je gewoon voor jezelf moet opkomen!

Laatste tips:
* Vraag in je omgeving aan mensen die een beugel hebben gehad bij welke orthodontist ze hebben gezeten en wat hun ervaringen waren;
* Vraag of je orthodontist / kaakchirurg vaak patiënten heeft die in aanmerking komen voor een kaakosteotomietraject. Zo weet je of hij/zij ervaring heeft met patiënten zoals jij;
* Kijk eens op www.zorgkaartnederland.nl. Dit is een website waar patiënten reviews kunnen schrijven over professionals uit de zorg. Jouw tandarts / orthodontist / kaakchirurg moet er ook bij staan. Wellicht zijn er al reviews over hem/haar geschreven;
* Mocht je je bij de eerste tandarts / orthodontist / kaakchirurg niet op je gemak voelen, schroom dan niet om ergens een second opinion aan te vragen. Behandelaars krijgen hun patiënten toch wel, daar hoef je je niet schuldig om te voelen. Het enige wat ze van je zullen missen zijn de declaraties die ze zouden kunnen indienen als je bij hen het traject in gaat. Helaas draait het uiteindelijk allemaal om geld, maar er zijn nog altijd genoeg professionals die met hun hart werken. Pik ze eruit!

Nogmaals: het is jouw traject, jouw weg naar een leven met een mooie glimlach zonder klachten. Durf voor jezelf op te komen & blijf communiceren!

Tot volgende week.

Liefs,
Cindy

2 opmerkingen:

  1. Hoi Cindy,

    Over 3 weken krijg ik ook een operatie aan beide kaken. Op zoek naar info kwam ik jou blog tegen. Zeer inspirerend en interessant! Over wat je hierboven zegt is zeker waar. Vandaag heb ik alle uitleg en documentatie vastlegging gehad. Ik moet zeggen, hele fijne artsen tot nu toe! Scheelt echt enorm! Ik zou bijna willen zeggen; ik heb er zin in haha!

    Groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen