vrijdag 8 januari 2016

Top 10: een mix van de meest gelezen en meest informatieve blogs

Goedemorgen!

Volgende maand bestaat de blog 4 jaar. In die vier jaar zijn er ruim 200 updates geplaatst. Dat zijn er behoorlijk veel, toch? Er zijn lezers van het eerste uur die echt alle blogs hebben gelezen (ruim 500 A4'tjes aan tekst). Er zijn ook lezers die later pas zijn aangesloten nadat ze op zoek gingen naar informatie over het kaakosteotomietraject.

Om aan ieders informatiebehoefte te voldoen volgen onderstaand de 10 meest gelezen en meest informatieve blogs:

1.) Hoe kan het ook anders: de voor- en na-foto's van het traject. Iedereen die op Google iets intypt met voor- en na-foto's kaakosteotomie, komt direct bij deze blogpost uit. Het is volkomen begrijpelijk dat iedereen die het traject in stapt wil weten wat hem/haar te wachten staat. Ik krijg ook vaak de vraag of het gezicht erg gaat veranderen. In mijn geval? Best wel. Check de foto's nog maar eens.


2.) De kaakoperatie zelf. Wat houdt het in? Hoe zien de eerste paar dagen na een kaakosteotomie eruit? Is het echt zo dat een gezicht ontzettend kan zwellen? Doet het pijn? Hoe lang moet ik in het ziekenhuis blijven? Een antwoord op deze vragen vind je in de blog met een verslag van de operatiedag en de week erna.


3.) Een kaakoperatie zorgt voor veel ongemakken. Hoe ziet de tijd na de operatie eruit qua voeding? Wat kan ik eten? Hoe voorkom ik bloeduitstortingen? Wat als het buiten koud is en mijn gezicht is ergens gevoelig? Je leest het in onderstaande blog.

http://cindyskaakoperatie.blogspot.nl/2012/08/handige-tips-tricks-voor-na-de-operatie.html

4.) Ojee, onder narcose! Veel patiënten zijn er bang voor. De controle uit handen geven, je overgeven aan de professionals. Voel ik iets? Hoe zit het met 'awareness'? Bang zijn om niet helemaal 'weg' te zijn en alles te voelen... Word ik nog wel wakker? Hoe word ik dan in de gaten gehouden? In onderstaande blog vertel ik je van alles over de narcose.


5.) Het was één van de mooiste dagen in mijn leven: de dag dat mijn beugel verwijderd werd. Wat had ik daar lang naar uitgekeken. Deze dag, 16-10-2012, staat in mijn geheugen gegrift. Ik heb er warme herinneringen aan. Goh, wat keek ik vaak in de spiegel en wat was ik blij. Tranen van blijdschap!


6.) Natuurlijk is het na het verwijderen van de beugel heel belangrijk dat je tanden mooi in een rij blijven staan. Daarom wordt er na het beugeltraject een retentiebeugel ingezet. Clear overlays, een spalkje... het kan allemaal. Zelf draag ik tegenwoordig beneden een spalkje (en een splint) en boven een clear overlay. Wat draag jij?


7.) Onbegrip van de buitenwereld. Mensen uit je omgeving die niet begrijpen waarom je in hemelsnaam je kaken laat doorzagen. En dan ook nog vrijwillig! Goh, ze moesten eens weten... In de blog over onbegrip van de buitenwereld steek ik je een hart onder de riem.

http://cindyskaakoperatie.blogspot.nl/2014/10/onbegrip-van-de-buitenwereld-in.html

8.) Omdat ik na al mijn ervaringen omtrent het onderwerp kaakosteotomie nogal nieuwsgierig was geworden naar hoe het er in de praktijk aan toe gaat (lees: een kaakoperatie) én omdat ik samen met Dr. de Jonge een boek schrijf, heb ik een kaakoperatie bij mogen wonen in het ziekenhuis. Het was even heftig om er ineens met je neus bovenop te zitten, maar wat heb ik daar ontzettend veel geleerd! Super gaaf. Later heb ik overigens nog een keer de kans gekregen om erbij te zijn.

http://cindyskaakoperatie.blogspot.nl/2013/08/verslag-meeloopdag-met-dr-de-jonge.html

9.) Eén van de belangrijkste blogs als het gaat om informatievoorziening en praktische vragen rondom de operatie: de meest gestelde vragen. In onderstaande blog geef ik antwoord op vragen zoals: "gaat mijn gezicht erg veranderen?" - "wat als ik misselijk word van de narcose?" - "doet het pijn?" - "wat moet ik allemaal meenemen naar het ziekenhuis?"


10.) Van erfelijkheid tot duimzuigen en van zorgverzekeraars tot wachtlijstbemiddeling. In deze blog behandel ik een aantal stellingen. Zijn ze waar of niet waar? Zelfs ik vond het interessant om 'm nog eens door te lezen. De moeite waard dus.




Dit zijn de tien meest informatieve en meest gelezen blogs. Ik vond het vooral leuk om zelf nog eens door m'n oude blogs te scrollen en wat fragmenten te lezen. Wat een veranderingen heb ik toch doorgemaakt, echt te gek. Natuurlijk wil ik nog even alle lof uitspreken naar de belangrijkste personen in mijn leven. Oké, dat zijn dan blog 11 en 12: Mama en Archel. Bedankt!

Tot volgende week.

Liefs,
Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten