maandag 13 augustus 2012

Week 16 na de operatie: weer op bezoek bij de kaakchirurg

Goedemorgen lezers,

Allereerst wil ik even iedereen die de moeite heeft genomen om me een berichtje te sturen voor mijn verjaardag bedanken! Bekenden of onbekenden, het maakt niet uit, er is gretig gebruik gemaakt van het contactformulier op de weblog. Niet alleen voor verjaardagswensen wisten mensen me te vinden, maar ook voor allerlei vragen omtrent het traject. Want dát is natuurlijk waar ik deze weblog volledig aan gewijd heb.


Precies een week geleden stond er een afspraak gepland bij de tandarts/orthodontist. Ik wist deze keer niet wat me te wachten stond. De tandarts heeft vanuit allerlei hoeken en standen mijn beet en de stand van de tanden bekeken. Hij zei: "het gaat nu wel allemaal heel hard." Yes, dacht ik!! Nog even doorzetten en dan mag zéker de beugel eruit. Ik durfde alleen niet te vragen hoe lang ik nog moet, want dat doe ik al bijna elke keer. Die man wordt nog een keer gek van me. Een paar maanden geleden zei hij nog dat het een streven is om mijn tanden vóór nieuwjaar in de juiste stand te hebben, zodat de beugel eruit kan. Als het aan mij ligt, gaat die beugel er liever vandaag dan morgen uit. Maar toch, als de tandarts aangeeft dat het nog iets langer gaat duren dan nieuwjaar, zal ik daar genoegen mee nemen. Ik wil perfectie en als daar nog een paar maanden extra voor nodig zijn, dan is dat zo. De plaatjesbeugel hoort al ruim 2 jaar bij me, dus dan houd ik het die paar extra maanden ook nog wel vol. Uiteindelijk heeft de tandarts vorige week beneden een nieuwe draad geplaatst. In verband met mijn vakantie moet ik al op 24 augustus weer terug. Benieuwd wat er dan weer gaat gebeuren. Wordt in ieder geval vervolgd.....

Op weg naar de kaakchirurg, melden bij de balie.... route 145

Afgelopen dinsdag ben ik weer in het ziekenhuis geweest. Omdat ik jarig was had ik cake gebakken en ik kon het natuurlijk niet laten om een paar stukken voor Wim en Dr. de Jonge mee te nemen. Deze keer was ik vrij snel aan de beurt en werd ik met felicitaties binnengehaald door Wim. Drie dikke zoenen op de wang.... nou, toen had hij de cake wel verdiend! Een dag van tevoren was hij zelf jarig geweest, dus hij kwam om in het gebak. Deze cake kon er echter nog wel bij. Het enige probleem was dat Dr. de Jonge zelf niet aanwezig was die dag. Shit, ik had er echt lang naar uitgekeken om weer een bezoekje aan hem te brengen en dan is hij er niet! Eerst dacht ik dat Wim, de mondhgyiënist, me voor de gek hield. Ik vermoedde dat hij de cake zelf wilde opeten en dus met me aan het dollen was. Wim gaf toe dat het aan zichzelf te wijten is dat patiënten hem lichtelijk wantrouwen. Logisch, die man maakt alleen maar grapjes. Ik ben blij met hem, want op de manier waarop hij patiënten benadert, haalt hij de spanning weg. Maargoed, deze keer bleek hij toch gelijk te hebben. Dr. de Jonge was echt niet aanwezig, helaas. Wim beloofde me om de cake de dag erna aan Dr. de Jonge te geven, met briefje en al. In het kwartier dat ik binnen ben geweest, heb ik nog zeker 3x gevraagd of hij me écht niet voor de gek hield en dat hij de cake wel moest geven en niet zelf opeten. Ik heb hem op zijn woord vertrouwd, maar ik ga volgende keer zeker navragen of de kaakchirurg zijn portie nog heeft gekregen.

Wim kijkt me vol ongeloof aan als ik hem vertel dat ik hem niet vertrouw. Grappenmaker!

Even de lamp goed plaatsen voordat Wim aan de slag gaat

In de behandelstoel zijn er niet veel bijzonderheden gebeurd. Wim heeft mijn mond goed gereinigd. Hij heeft goed materiaal om me met een frisse mond naar huis te laten gaan. Met mijn gewone tandenborstel krijg ik het toch minder goed schoon dan dat Wim dat kan. Ik zou graag weer mijn elektrische tandenborstel ter hande nemen, maar helaas geeft dit enorme pijnscheuten. Dit heb ik trouwens nog voorgelegd aan Wim. Is het normaal dat mijn tanden zo gevoelig zijn, 3,5 maand post-OK? Ja, zegt hij. Het komt regelmatig voor dat patiënten lange tijd niet elektrisch kunnen poetsen, omdat het doordreunt in de tanden en kaken. Ik was weer even gerustgesteld, maar gaf wel aan dat ik het verre van prettig vind. Mijn elektrische tandenborstel reinigt toch iets beter dan de gewone kindertandenborstel die ik nog gebruik. Nog maar even volhouden dan en binnenkort nog eens proberen.
Wim in actie tijdens de gebitscontrole
Afwachten wat er gaat gebeuren

De vervanger van Dr. de Jonge die aanwezig was, hoefde mij niet meer te zien. Alles gaat verder goed en ik heb gewoon GEDULD nodig betreffende mijn herstel. Hoe vaak heb ik dat woord al genoemd in deze blog? Vast héél vaak.... geduld is een schone zaak. Ik vind het moeilijk om geduldig zijn, maar soms moet je gewoon naar je lichaam luisteren.

Nog even spoelen en klaar!

Over 6 weken, op 28 september, moet ik weer op controle in het ziekenhuis. Dr. de Jonge is dan weer gewoon aanwezig en ook Wim is dan weer van de partij. Op deze dag wordt er bovendien een nieuwe I-Cat gemaakt. Door middel van deze scan kunnen de kaken drie-dimensionaal in beeld worden gebracht. Eens kijken of mijn kaakbotten weer goed aan elkaar zijn gegroeid!

Genoeg over de tandarts en het ziekenhuis. Er was deze week ook genoeg reden voor feest: mijn 23e verjaardag. Ik ga nu even off-topic, maar ik wil wel nog even vertellen dat ik ontzettend heb genoten van mijn zelfgemaakte kwarktaart! In week 7 post-OK heb ik al eens een stukje kwarktaart gehad, maar dit wordt nooit oud. Nu ik ook de bodem weer goed naar binnen kan werken, is het extra genieten. En ja, dat heb ik ook deze keer weer gedaan.

Afgelopen zaterdag is er trouwens een klein ongelukje gebeurd. Heel stom en bovenal lomp: ik heb mezelf per ongeluk een vuistslag tegen mijn rechterkaak gegeven. Ik zat op de fiets met een paar zware tassen. Eén tas was afgezakt en die wilde ik terug op mijn schouder doen, maar ik schoot uit en ineens had ik een vuist tegen mijn kaak zitten. Een flinke pijnscheut schoot door mijn kaak. Gisteren had ik een lichte zwelling en nog steeds heb ik een flinke drukpijn als ik eraan kom. Ik heb dan ook de coldpacks maar weer tevoorschijn gehaald, want dit is een aangename verlichting! Nu maar hopen dat het snel weer beter gaat, want ik kon afgelopen nacht zelfs niet op mijn rechterzij slapen. Ach, op het oog staat alles nog recht dus ik zal verder wel niets beschadigd hebben. Dit accident was voor mij wel een bevestiging dat ik nog lang niet klaar ben voor een achtbaan, hoe graag ik dat ook wil!

De operatie is vandaag inmiddels 4 maanden geleden. Het voelt soms nog als de dag van gisteren, de herinneringen staan op mijn netvlies gebrand. Maar: het resultaat mag er zijn. Nog steeds ben ik dankbaar dat ik deze kans heb gekregen!!

Tot volgende week, tot de volgende blog.

Liefs,

Cindy

14 opmerkingen:

  1. Heeej!!!
    Alles dus goed, behalve de dikke kaak :( op zeker blijft het een jaar ofzo gevoelig....
    Ik ben vandaag kaakchirurg geweest en ik mag brood eten!!! Zonder korsten maar het ging goed!!!! raaar gevoel dat kauwen :S
    K heb nog wel dat mijn kaken dikker lijken en t voelt allemaal nog strak... Beter slinkt het zelfs nu nog een beetje anders blijf ik altijd met n iets dikkere wang zitten links ( t bot voelt daar wat dikker)...
    maargoed over 6 weken pas weer terug komen!!!

    Ik ga even jouw blog lezen van die weken!!!
    Thanks voor het nog steeds bijhouden van het blog!!! en hoop dat je een mooi feestje hebt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey meissie!

      Alles gaat prima, behalve inderdaad mijn pijnlijke kaak. Echt vervelend, maarja, eigen stommiteiten he! ;)

      Eindelijk mag je weer brood eten. Wat moet dat een smaaksensatie voor je zijn geweest. Mijn eerste boterham was ook écht lekker, dus kan me voorstellen hoe jij genoten moet hebben. Of niet?
      Het duurt nog wel een tijdje voordat je zwelling helemaal weg is hoor. In het begin trekt de zwelling snel weg, het laatste stukje zwelling kan nog wel even duren. Alles komt goed!!

      En wat betreft het bijhouden van de blog: graag gedaan. Ik vind het nog steeds leuk om te doen dus je bent voorlopig nog niet van me af!! :) Ik vind het ook leuk dat je me nog steeds volgt.. :)

      Liefs en geniet van al het lekkers!!

      xxx Cindy

      Verwijderen
  2. Hey Cindy, ik vind het heel erg om te moeten lezen dat je jezelf wat hebt aangedaan, had je mij zaterdag ook wel kunnen vertellen, dan had je misschien een extra knuffel gekregen,[stommerik].
    Trouwens een stukje kwarktaart kon er bij mij nu ook wel in, die was lekker.
    Doet de tandpasta ondertussen zijn werk?
    groetjes mam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haa mam,

      Ach, soms gebeuren er wel eens "lompe" dingen. Komt allemaal goed. Dat stukje kwarktaart moeten we inderdaad snel weer eens herhalen, want het was erg lekker.

      De tandpasta doet zijn werk heel goed! Tanden poetsen doet eigenlijk bijna geen pijn meer, gelukkig. Dus het is goed dat je zelf ook een tube hebt gekocht! ;)

      xxx

      Verwijderen
  3. Heey Cindy,
    Ik wil jou ook bedanken voor het bijhouden van je blog. Ik moet de kaakoperatie nog ondergaan. Soms ben ik erg bang voor alles wat er gaat gebeuren. Dan lees ik je blog, als ik dan zie hoe het nu met je gaat, dan heb ik hoop dat alles goed kom!
    Ik hoop dat je hem nog een poosje bijhoud zodat ik het hele herstel kan lezen.
    Jij nog sterkte met je herstel! Ik hoop dat je snel weer helemaal de oude mag zijn.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniempje,

      Bedankt voor je berichtje. Ik vind het fijn om te horen dat ik voor jou een inspiratie ben d.m.v. het bijhouden van deze blog. Wees gerust, ik ga er nog wel een tijdje mee door hoor; zeker tot de beugel eruit gaat en dat duurt nog wel een paar maanden.

      Ik weet zeker dat met jou ook alles goed komt. Ik kan je als geen ander vertellen dat het spannende en soms lastige tijden zijn, maar geloof me: het is de moeite waard.

      Heel veel succes met alles en mocht je nog vragen hebben; stel ze gerust!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  4. Leuk om dit verhaal weer te lezen. Ik volg je nog hoor! Alleen reageer niet elke keer meer:P. Met mij ook weer prima, maar kan niet wachten tot volgend jaar, ik kijk er naar uit!. Groetjes

    Vince

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Vince,

      Tof dat je me nog altijd volgt.. :) Hoe gaat het met jouw beugeltraject? Begint het ook al een beetje op te schieten? Kan me voorstellen dat je niet kan wachten tot volgend jaar! Geduld is een schone zaak. Dat zegt mijn kaakchirurgo ook steeds in mijn herstel: TIJD!! Duidelijk... :)

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
  5. Hey Cindy,

    Afgelopen dinsdag heb ook ik een kaak operatie ondergaan. Boven en onder kaak plus nog een kinplastiek. Voor de operatie had ik natuurlijk al informatie opgezocht en zo kwam ik jou blog tegen. Ik heb er tot nu toe er veel aan gehad ik heb tot nu toe erg spijt van deze operatie maar blijf positief denken want voor het resultaat doe je het uiteindelijk. Komt ook omdat ik ontzettend veel pijn heb. Bedankt Dat je deze informatie met ons wilt delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey!

      Goed om te horen dat je tot nu toe al veel aan mijn blog hebt gehad.

      Waarom heb je nu spijt van de operatie? Ik kan het me wel voorstellen hoor, dat had ik in het begin ook. De pijn, de ongemakken en alles eromheen: het was gewoon een hele vervelende tijd. Mocht je een keer in een dip zitten, dan zou ik zeggen: lees mijn blog en zie hoeveel vorderingen ik heb gemaakt in al die weken. De resultaten zijn super en ik heb totaal geen spijt meer van de operatie. Ik ben ervan overtuigd dat jij over een aantal weken net zo denkt!! Kop op, alles komt goed.

      Oja, misschien vind je het leuk om ook je ervaringen te delen op het forum. Zo help je ook anderen die in hetzelfde traject zitten.

      Verwijderen
    2. Spijt omdat het inderdaad veel ongemakken met zich mee brengt, heb sinds vandaag zwaardere medicatie gekregen en dat helpt erg goed tegen de pijn. Alleen het slapen gaat totaal nog niet, hoop dat dat snel beter wordt want maandag begin ik weer met werken.

      Heb trouwens ook veel aan je tips met betrekking tot het eten!

      Zal zo even een kijkje nemen op het forum. Vind wel belangrijk ervaringen uit te wisselen.

      Verwijderen
    3. Welke medicatie heb je gekregen? Zaldiar toevallig? Ik heb een aantal dagen na de operatie ook zwaardere medicatie gekregen in de vorm van Zaldiar en dit werkte echt uitstekend voor mij.

      Slapen is inderdaad een drama zo vlak na de operatie. Heb je niet heel toevallig zo'n bedrekje (zoals ik in de blog met tips en tricks noem)? Hier heb ik zelf heel veel aan gehad.

      Ik zie dat je jouw verhaal hebt gepost op het forum. Ik ga eens een kijkje nemen. Bedankt voor je bijdrage!

      Verwijderen
  6. Welke tandpasta gebruik(te) jij?
    Ik gebruik Sensodine....

    groetjes Petra Zld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte ten tijde van de operatie Zendium Sensitive Plus, maar heb ook Sensodyne wel eens gebruikt. Op dit moment gebruik ik tandpasta van Bluem, een relatief onbekend merkt voor de particulieren, maar bekend bij tandartsen, implantologen en kaakchirurgen.

      Verwijderen