donderdag 1 maart 2012

De behandeling


Goedemorgen!

Naar aanleiding van een aantal vragen, zal ik in deze blog iets meer vertellen over de operatie.
Wat gaat er precies gebeuren?

Ten eerste zal mijn onderkaak op 2 plekken doormidden gezaagd worden en naar voren geschoven worden. De kaak wordt dan weer vastgezet met osteosyntheseplaatjes. Ter opvulling van het ontstane gat wordt een soort "cement" gebruikt, dat net zo sterk wordt als het gewone kaakbot. Tijdens de operatie bekijkt hij of het nodig is om mijn kin ook nog naar voren te halen.


De onderkaak wordt naar voren geschoven

Daarna is de bovenkaak aan de beurt. De bovenkaak wordt vlak onder de neus doorgezaagd. Tijdens het gesprek met de kaakchirurg heb ik aangegeven dat hij écht niet aan mijn neus moet komen. Vorig jaar heb ik een neuscorrectie gehad en het tipje van mijn neus is nog erg gevoelig. Dr. de Jonge heeft hier een notitie van gemaakt en zal voorzichtig te werk gaan. De bovenkaak zal verder naar voren geschoven worden en ook weer vastgezet worden met osteosyntheseplaatjes.

De bovenkaak wordt ook een klein beetje naar voren gehaald

Na de operatie zal ik veel tijd nodig hebben om te herstellen. Omdat de kaken verschoven worden, zullen de snijvlakken van mijn tanden ook anders liggen. Daarom moet ik nog ongeveer een half jaar beugelen om mijn tanden weer "passend" te maken.

Al met al gaat het me niet in de koude kleren zitten. Ik ben nu al compleet gestrest en ik probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken. Gisteravond heb ik een gezellige avond met vriendinnen gehad, volgende week ga ik nog skiën, er staat nog een vriendinnendag op de planning enz. Alles om mijn hoofd leeg te krijgen, want ik maak mezelf behoorlijk gek! Nog ruim 7 weken en dan is het zover. Eerst volgende week vrijdag nog voor de laatste keer naar de kaakchirurg. Dan zal ik ook mijn volgende blog plaatsen!

Liefs,

Cindy

2 opmerkingen:

  1. Heee,
    Mijn onderkaak staat ook te ver naar achteren. Ik heb er een beugel voor gehad maar die heeft weinig geholpen omdat ik er te laat mee was. Het is nog hetzelfde en ik vind het echt niet mooi. Mijn gezicht vanaf de zijkant is veel anders dan bij andere mensen. Ik vind het knap dat je zo'n operatie aandurft. Veel succes nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      Wat vervelend dat de beugel niet voldoende heeft geholpen. Is er geen mogelijkheid om een traject in te gaan voor een kaakoperatie? Of wil je dat niet?

      Bedankt voor je compliment. Zoals je wellicht hebt gelezen, heb ik de operatie inmiddels achter de rug en ben ik super tevreden met de resultaten.

      Succes! Mocht je nog vragen hebben, schroom niet om contact op te nemen. ;)

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen