zondag 24 maart 2013

Op consult bij gelaatkundige Peggy Boetzkes

Goedemorgen!

Er zijn inmiddels twee weken verstreken sinds mijn laatste verhaal. Eerlijk is eerlijk, ik kreeg serieuze afkickverschijnselen. Deze blog is echt een verslaving geworden, maar soms is het goed om even afstand te nemen. Althans, dat was het advies van buitenaf en dit heb ik dan ook maar volgzaam ter harte genomen. Vorige week ben ik 5 dagen op citytrip naar Istanbul geweest. We hebben zeker een paar marathons gelopen om alles te bezichtigen, maar wat hebben we een fantastische tijd gehad! De Turkse bevolking kon niet om mijn perfecte glimlach heen. Heerlijk om zonder na te denken een 'big smile' op te zetten.


Zo, en dan nu over tot de orde van de dag. Enkele weken geleden kreeg ik een razend enthousiaste mail van Peggy Boetzkes, gelaatkundige. Een gelaatkundige? Daar had ik nog nooit van gehoord. Na even gegoogled te hebben kwam ik erachter wat fysiognomie ofwel gelaatkunde inhoudt. Kort gezegd: fysiognomie is de kunst om aan het uiterlijk van een mens zijn persoonlijkheid af te lezen. Het is echt geen zweverig gedoe, maar gewoon keiharde realiteit met beide benen op de grond.

Net als vele andere bezoekers was Peggy via Google op mijn blog terecht gekomen. Tot haar genoegen vond ze foto's van mijn gezicht vanuit alle hoeken en standen. Gelaatkundig gezien heeft ze zich zitten vergapen aan mijn foto's. Ze werd nieuwsgierig en besloot contact met me op te nemen. Zou mijn innerlijk ook zijn veranderd na de lichamelijke veranderingen die ik heb ondergaan? Na enkele mailtjes heen en weer werd er een afspraak gepland. Afgelopen donderdag stapte ik al vroeg in de auto om op weg te gaan naar Helmond. Ik had er enorm veel zin in, want mijn nieuwsgierigheid was volledig gewekt.

Na een uur en een kwartier in de auto, kwam ik aan in Helmond. Toen de voordeur openging stond er een energieke en super enthousiaste vrouw voor me. Wow, dat was een warm welkom! Ik wist ook meteen dat het goed zat en voelde me op mijn gemak. Er werd een kopje thee geschonken en langzaam kwam het gesprek op gang. Ik viel van de ene verbazing in de andere.

Een paar voorbeelden van karaktereigenschappen die ze aan mijn gezicht af kon lezen:


* Mijn bolle voorhoofd  en wenkbrauwboog verraden mijn perfectionisme. O God, ze slaat meteen de spijker op zijn kop! Eng! Ja, ik ben een perfectionist en ja, ik raak flink teleurgesteld in mezelf als ik geen optimale resultaten haal. In de toekomst zal ik hierdoor nog wel eens flink door de mand vallen. Toch is het ook iets positiefs. Peggy nam de kaakfysio als voorbeeld. Waar menig patiënt mijn situatie zou accepteren en voor altijd met pijn zou blijven zitten, vecht ik voor herstel. Komen we meteen bij het volgende punt.


* Boven mijn oren heb ik twee bulten, die staan voor explosiviteit en vecht-/strijdlust. Klopt! Ik ben een vechtersbaasje met een hele grote dosis doorzettingsvermogen. Als ik iets wil, dan lukt mij dat, ongeacht hoeveel tijd en energie ik erin moet steken. Als ik iets doe, dan doe ik het goed. Geen half werk voor mij. Oeps, daar komt mijn perfectionisme weer naar boven.

* Mijn fijn getekende gezicht en ronde vormen verraden mijn gevoeligheid. Mijn ronde hoofd verraadt mijn "denken". Mijn hersenen hebben geen rust, het denken gaat 24/7 door. Denken over simpele dingen als wat ik ga eten, maar ook nadenken over serieuze dingen of wat mij over 10 jaar te wachten staat. Hier kan ik me wel in vinden, want deze stresskip heeft altijd wel iets om zich druk over te maken. Dit maakt het voor andere mensen soms lastig om mij te begrijpen. Gelukkig heeft Archel me in de afgelopen jaren weten te doorgronden en is hij samen met mama één van de weinige mensen die me écht begrijpt.

* Mijn mondhoeken en ogen staan ietwat omhoog. Dit staat voor optimisme. Vol goede moed ga ik iedere uitdaging in het leven aan. Mijn optismistische denkwijze zorgt ervoor dat ik veel bereik. De moed zakt me tegenwoordig niet zo snel meer in de schoenen. Ja, soms, als ik weer compleet gefrustreerd raak van de fysio. Dan kan het optimisme wel eens omslaan in pessimisme. Echter weet ik mezelf hier snel weer uit te halen en komt de positieve Cindy weer naar boven.

De kaak zegt iets over de motorische daadkracht van een persoon: hoeveel innerlijke drijfkracht heeft iemand om iets te doen of te ondernemen, iets naar buiten te brengen. Hoe verder de kaak naar voren neigt, hoe groter en sneller de drive zal zijn. Sinds de dag dat mijn kaak naar voren is gehaald, is mijn innerlijk op dit gebied zeker veranderd. Waar ik vroeger onzeker, minder daadkrachtig, teruggetrokken en iets meer introvert was, ben ik nu een stuk zelfverzekerder, ontzettend daadkrachtig en extravert. Niets of niemand houdt mij meer tegen en ik heb volgens veel mensen een aanstekelijk enthousiasme. Ik kan er ook niets aan doen dat die glimlach niet meer verdwijnt... Is niet erg, toch?!

De tijd vloog voorbij en toen ik op mijn horloge keek was het ineens 2,5 uur later. Zag ik dat goed? Ja, dat zag ik goed. Jeetje zeg, we raakten niet uitgepraat. Ik kan hier nog zoveel meer vertellen, maar dat doe ik jullie niet aan. De gelaatkunde is ontzettend uitgebreid, er komt geen einde aan. Ik vrees dat Peggy me heeft aangestoken met het gelaatkunde-virus. Wat vind ik dat allemaal interessant. Binnenkort ga ik me er toch maar eens in verdiepen, denk ik. Daar is de denker weer!

Na een verhelderend en super boeiend gesprek waarin veel herkenbare dingen naar boven kwamen was het tijd om afscheid te nemen. Nog even samen op de foto om onze "date" op beeld vast te leggen.


Peggy, bedankt voor je tijd. Ik vond het geweldig en het was de rit vanaf Heerlen meer dan de moeite waard. Ik ben dankbaar dat ik via deze blog geweldig leuke mensen mag leren kennen. Dit had ik nóóit willen missen. Naast het feit dat ze mijn karakter bloot heeft gelegd, heb ik haar toestemming gegeven om mijn voor- en na-foto's te gebruiken voor haar cursus. In deze wereld is het geven en nemen. Ai, daar komt mijn goedheid voor de medemens weer naar boven, ook dat was een puntje. ;)

Voor de lezers bij wie de nieuwsgierigheid is gewekt, kijk eens op de volgende websites van Peggy.

Website Peggy Boetzkes
Weblog http://gelaatkunde.blogspot.nl/

Op de weblog heeft ze een leuk stuk geschreven over onze ontmoeting, zie: 
http://gelaatkunde.blogspot.nl/2013/03/bijt-je-hier-maar-in-vast-de.html

Ik ga maar eens verder met het verwerken van alle informatie van onze ontmoeting, want tot op de dag van vandaag kan ik het niet loslaten. Unbelievable!

Tot volgende week.

Liefs,

Cindy

4 opmerkingen:

  1. Hè zou ik je email adres mogen zodat ik je een aantal vragen wil stellen die ik je graag persoonlijk zou vragen

    Hier alvast mijn email adres hoceimagirl_19@hotmail.com

    Dank u

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      Je kan contact met me opnemen via het contactformulier op de website! Dit kun je vinden aan de rechterkant.

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
  2. Oh jee, dus mijn kaak stond enorm vooruit en ik ben een enorme doorzetter in mijn lichamelijke beperkingen en operaties... Nu is hij achteruit gezet en zet ik straks minder door?
    Dat geloof ik niet zo hoor. Ik zou deze dingen ook over je gezegd hebben omdat ik je blog gelezen heb vanaf het begin, en dan leer je wel hoe iemand is. Ik heb deze intuïtie enorm.
    Bij jou is je onzekerheid, ontevreden met je gezicht door de operaties omgezet in tevredenheid, zekerheid... dat schreef ik al onder een eerder blog van je. In mijn ogen ben je van een puber, nu een volwassene geworden, ook al was je 19, maakt niet uit... Soms kan onzekerheid zo erg zijn, dat zonder deze ingrepen je het niet had kunnen pakken, dat probleem was helemaal echt!
    Ook al is het uiterlijk voor buitenstaanders niet zo groot als jij vindt, was je probleem wel erg groot!
    Ik ben ook erg blij voor je dat je zo bent open gebloeit!
    Geniet van hoe je nu mag zijn meid!

    groetjes Petra
    Zeeland

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Cindy, heb je eerst de neus operatie gehad en vervolgens je kaak?
    Gr Lisette

    BeantwoordenVerwijderen