maandag 9 december 2013

Een hele grote stap vooruit: de laatste behandeling bij Raymond

Goedemorgen!

Deze week begint nu al beter..... zonder te 'snoozen' opgestaan en achter de computer gekropen om even een blog te schrijven voordat de nieuwe werkweek weer begint. Ik vind het heerlijk om te schrijven! Een soort van uit de hand gelopen hobby, deze blog...

Afgelopen woensdag ben ik bij Raymond, mijn neuromusculair therapeut, geweest. Guess what... laat ik het maar meteen vertellen: dat waren mijn laatste kilometers richting het adres van Raymond. De laatste behandeling heb ik achter de rug. Raymond vroeg of ik nog een afspraak wilde maken voor nek-/schoudergebied, want dat blijft een probleemzone. Ik dacht niet lang na en antwoordde negatief: "nee, ik wil niet meer terugkomen." Er gaat zoveel tijd in zitten om iedere keer een afspraak te plannen, af te stemmen met mijn rooster op het werk enzovoorts. Mijn schaarse vrije tijd besteed ik nu liever aan leuke dingen. Bovendien heb ik voldoende handvatten meegekregen om zelfbehandeling toe te passen. Daar is niet per se de tussenkomst van Raymond voor nodig. Mocht ik een keer een terugval krijgen, mag ik hem altijd bellen. Dat is een fijn gevoel, want hij heeft me wel een heel stuk op weg geholpen in de afgelopen maanden. Iets wat ik eigenlijk nooit had verwacht...

Op woensdag was ik dus voor de laatste keer bij Raymond. Hij stelde voor om de kaken nog een keer te gaan bekijken/bevoelen. Enkele maanden geleden zaten mijn kaakspieren vol met triggerpoints. Ook al mocht de behandeling geen pijn doen, zelf beet ik destijds op m'n tanden. Doorzetten moest ik van mezelf. Gelukkig was dat nu niet het geval. Ontspannen lag ik op de behandeltafel toen Raymond met z'n vingers langs mijn kaakspieren af ging. Geen triggerpoints!! Dan te bedenken dat ik de afgelopen weken geen zelfmassages meer heb gedaan. Ik had er gewoonweg even geen puf, geen energie voor. Aan de andere kant dacht ik ook: "ik kan niet mijn hele leven die zelfmassages blijven doen, laat ik eens kijken hoe het gaat als ik ze niet doe...." Dat is dus best goed uitgepakt. Ik biechtte bij Raymond op dat ik de massages niet had gedaan. Niet erg, gelukkig.

Conclusie na de behandeling: de spieren in de kaken zijn nu goed. Er zijn geen triggerpoints meer in de spieren te vinden. Super goed nieuws dus!! Ik ben bijna 4 maanden onder behandeling geweest bij Raymond. Het is grandioos om te voelen en te ervaren wat voor een stappen ik vooruit heb gemaakt. De beweeglijkheid is een stukje beter dan die is geweest, maar de grootste vordering heb ik gemaakt met het kauwen. Dat gaat me makkelijker af; kortom, mijn spieren zijn sterker geworden en de zwakke schakels (triggerpoints) zijn eruit gehaald.

Blijft alleen over de gewrichtsklachten. Knakkende gewrichten, stijfheid bij het optimaal openen van de mond, jeuk in de oren en oorpijn, verzuurd gevoel bij lang praten. Klachten waar ik wel aan gewend ben, maar die niet aangenaam zijn om iedere dag te ervaren. Dit zijn klachten waar Raymond verder niets meer aan kan doen. Raymond is een neuromusculair therapeut, waarbij neuro staat voor zenuwen en musculair voor het spierstelsel. Ik ben Raymond wel eeuwig dankbaar voor de tijd en energie die hij in me heeft gestoken!!

Hij kwam trouwens ook nog met een idee. Een idee dat mij wellicht zou kunnen helpen in het proces om de gewrichten weer 'goed werkend' te krijgen. Toen hij wat stof over bindweefsel aan het bestuderen was kwam hij een stukje tegen over kraakbeen. Het blijkt dus zo te zijn dat het kraakbeen in de kaakgewrichten weer kan aangroeien! Dit in tegenstelling tot kraakbeen in andere gewrichten zoals de knie. Een 'ondersteuning' die kan helpen bij het herstel van kraakbeen is chondroïtine. Chondroïtine is een lichaamseigen stof die voorkomt in pezen, kraakbeen, bindweefsel en de huid. Het is de bouwstof van kraakbeen. Deze stof is te vergelijken met de bekendere stof 'glucosamine', die veel wordt gebruikt om het proces van artrose in gewrichten te vertragen. Tabletten zijn in alle drogisterijen (Kruidvat, de Tuinen enz.) te krijgen. Ik heb een beetje gezocht op internet en kwam er daar achter dat het beter is om een gerenommeerd merk te pakken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de tabletten van 'huismerken' slechts 5% chondroïtine bevatten, tegenover 90% van deze stof in tabletten van gerenommeerde merken. Meer informatie vind je op de volgende website: http://www.chondroitine.nl/. Ik overweeg zelf ook om een potje aan te schaffen. Baat het niet, dan schaadt het niet of... niet geschoten is altijd mis! Wellicht dat het me kan helpen om de gewrichtsklachten te verminderen.

In februari moet ik terug naar Dr. de Jonge. Een afspraak heb ik nog niet. Daar moet ik binnenkort eens voor gaan bellen. Raymond zal hem vast op de hoogte hebben gesteld van mijn vorderingen. Ik bedoel; het zijn collega's in het ziekenhuis en ze komen elkaar regelmatig tegen. Ik ben echt oprecht blij dat ik zo'n stappen vooruit heb gemaakt. Nu ben ik weer op en top gemotiveerd om die laatste stappen nog te gaan maken. Wacht maar..... ik rust niet voordat ik 100% hersteld ben.

Afgelopen week heb ik ook weer eens geprobeerd om mijn tanden te poetsen met de elektrische tandenborstel. Dit doe ik intussen ruim 1,5 jaar niet meer, sinds de osteotomie. Ik vrees dat deze periode nog wel wat verlengd gaat worden. Au, die trilling van de borstel dreunt door mijn hele kaak. Mijn onderste rij tanden is nog steeds zo gevoelig! En als ik in mijn lip knijp doet mijn onderste rij tanden ontzettend pijn. Ongelooflijk, maar het positieve eraan is het feit dat er dus wel iets van een zenuwverbinding moet zijn. Hoe en wat, geen idee. Of het nog goed komt? Ook geen idee. De tijd zal het leren. Ik heb genoeg contacten gehad met mensen die zelfs na 3 jaar ineens het gevoel nog terug kregen. Ik blijf geduldig wachten... althans, dat probeer ik.

Tot die tijd ga ik gewoon op dezelfde voet verder! Vroeg of laat komt alles komt goed... Ik zit in ieder geval weer in de juiste vibe. Go go go!

See you next week.

Liefs,

Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten