maandag 22 december 2014

Steeds meer mensen met tand- en kaakafwijkingen in de loop der jaren!

Goedemorgen!

De laatste blog voor de Kerst... Omdat ik in de afgelopen weken het een en ander heb geschreven over biologische tandheelkunde, ga ik vandaag nog een keer iets dieper in op een onderwerp dat hier zijdelings raakvlakken mee heeft. Nee, geen amalgaamvullingen of haaientandvullingen, maar wél Dr. Price. Weston A. Price om precies te zijn.

Een maand of twee geleden kreeg ik van een biologische tandarts een boek thuisgestuurd dat ik mag lenen. "Voeding en fysieke degeneratie" luistert de titel. Eind jaren dertig geschreven door Weston A. Price en inmiddels talloze keren herdrukt. Dr. Price was een tandarts, kaakchirurg en een vooraanstaande gezondheidswetenschapper in de twintigste eeuw. Hij reisde de hele wereld over om het geheim van mensen met een gezond gebit te ontdekken. Daarover schreef hij dit boek. Een boek van 516 bladzijdes op A4-formaat. Een meesterwerk met bijna 200 foto's van zijn constateringen. Ik zou graag enkele foto's laten zien op de blog, maar ik kan geen risico nemen met betrekking tot de copyright die hierop rust.

Anyway, Dr. Price reisde in de jaren dertig de wereld over. Dr. Price kwam in de uithoeken van de samenleving terecht in geheel afgelegen gebieden. Ken je het tv-programma "Groeten uit de Rimboe" nog? De primitieve volksstammen die bezocht werden? Zoiets dus. Hij is op bezoek geweest bij de Eskimo's in Alaska, traditionele Amerikaanse indianen, Afrikaanse stammen, Australische Aboriginals en ga zo maar door. Daarnaast bezocht hij gemoderniseerde groepen, zoals Zwitsers en Amerikanen. Hij vergeleek dus complete bevolkingsgroepen, bracht de voeding in kaart, zorgde voor vergelijkingsmateriaal. Wat blijkt? De meest gezonde gebitten met de minste kaakafwijkingen vond Dr. Price bij de meest primitieve bevolkingsstammen die zichzelf onderhouden met echt biologisch voedsel. Onbewerkt voedsel zonder 'chemische rotzooi'. Puur natuur. Een groot verschil met het voedsel dat wij naar binnen werken. Het verse voedsel (onbewerkt) is tegenwoordig grotendeels vervangen door bewerkte, geraffineerde en geconserveerde goederen van een totaal andere kwaliteit. Dit komt dus naar voren in het wetenschappelijk onderzoek van Dr. Price. In de meest primitieve gebieden had vrijwel iedereen prachtige tandbogen en kaarsrechte tanden (dus geen beugel nodig!). Ook kaakafwijkingen kwamen bijna niet voor!

Dit beeld klopt met de huidige tijd waarin we leven. Steeds meer kinderen hebben op steeds jongere leeftijd gaatjes. De vrijwel onuitputbare bron van snoep, grote burgers bij de McDonalds, veel suiker bevattende frisdranken enzovoorts laten hun sporen achter. Het kindergebit heeft nogal wat te lijden tegenwoordig. Ook afwijkingen in de stand van de tanden en kaakafwijkingen komen steeds meer voor bij de jeugd. Vrijwel iedere puber loopt met een beugel rond en een kaakosteotomie is in een ziekenhuis aan de orde van de dag. Volgens de onderzoeken van Dr. Price heeft dit veel te maken met al het bewerkte voedsel dat wij naar binnen werken. Het biologische voedsel is steeds meer in aantocht, maar veel mensen zijn terughoudend, mede door de prijs waarvoor het voedsel in de supermarkt ligt. Begrijpelijk, maar wie weet wordt het in de toekomst betaalbaar(der). Het voorkomen van gaatjes is zeer belangrijk voor een gezond kindergebit. Goed poetsen, frisdrank en snoep beperken en het kind al op jonge leeftijd meenemen naar de tandarts om te laten wennen. Het zijn slechts enkele tips die kunnen helpen om de mondgezondheid te optimaliseren.

Het boek bevat veel foto's die alles zeggend zijn. Shocking. Dr. Price heeft complete families van enkele generaties gefotografeerd. De veranderende gezichtskenmerken zijn opvallend. Er zijn natuurlijk meer factoren waar deze negatieve veranderingen mee te maken hebben, maar ik kan een dik boek van ruim 500 pagina's niet samenvatten in een korte blog. Toch vond ik het even interessant om dit onderwerp te belichten. Mocht je nieuwsgierig zijn naar het boek, het is o.a. te koop via www.succesboeken.nl.


Komende woensdag staat er trouwens ook nog iets leuks te gebeuren. Vorige week werd ik benaderd door een studente van de opleiding International Communication & Media. Ze had mijn blog gelezen en moet in de toekomst zelf ook een kaakoperatie ondergaan. Voor een van haar studieopdrachten moet ze een deskundige interviewen. In dit geval ben ik dat als ervaringsdeskundige. Leuk hoor, daar werk ik graag aan mee. Woensdag komt ze vanuit de regio Utrecht bij me op bezoek. Ze heeft er nogal wat voor over. ;)

Tot slot wens ik jullie allemaal hele fijne Ketstdagen toe. Volgende week is het alweer tijd voor de laatste blog van het jaar! Dan kijk ik nog een keer terug op de hoogte- en dieptepunten van 2014.

Tot dan!

Liefs,
Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten