maandag 9 maart 2015

Kaakfysio: "bewustwording is de eerste stap op weg naar herstel."

Goedemorgen,

Helaas zijn de perikelen rondom het spalkje nog steeds niet opgelost. Vorige week vertelde ik al dat de tandarts €366,- in rekening wilde brengen voor het plaatsen van een draadje achter de tanden boven en beneden. Ik stond enigszins perplex, omdat ik zoveel mensen ken die óók een spalkje hebben en alles vergoed kregen vanuit de orthodontie. Ik had aangegeven bij tandarts Weijland om even alles op pauze te zetten. Vorige week maandag zou ik terug bellen. Die dag was echter zo hectisch voor mij, dat ik er niet meer aan toe kwam. Dinsdagochtend was ik van plan om even contact op te nemen, maar voordat ik die kans kreeg werd ik zelf al gebeld door de tandarts. Ze laten er geen gras over groeien. Ik heb nogmaals gevraagd of de spalk niet gedeclareerd kan worden onder een F-code, maar volgens de assistente was dit "lastig" en "niet handig". Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het veranderen van een code slechts een handeling op de computer? Waar het dus allemaal mee te maken heeft, weet ik niet. Ik heb gezegd dat ik de rekening van het maken van de afdrukken wel betaal, maar dat ik ervoor kies om naar een orthodontist te gaan die gewoon onder een F-code (=orthodontie) kan declareren, zodat ik 80% vergoed krijg. Dat scheelt me €330,-. Een enorm verschil. De assistente aan de telefoon zei dat ze nog contact met me zou opnemen, omdat ze niet wist of er extra kosten waren verbonden aan het beëindigen van het 'traject' bij de tandtechnieker. Dat moest er ook nog eens bij komen, zeg! Tot op heden heb ik nog niets van ze vernomen. Ik heb ook weinig zin om er nog mee verder te gaan. Deze dingen vreten energie. Het was eigenlijk allemaal niet nodig geweest, vind ik. De week na de beurs in Keulen ga ik er wel weer mee verder...

Afgelopen donderdag ben ik voor de vierde keer bij de kaakfysio geweest. Thuis ben ik dagelijks druk bezig met het doen van mijn oefeningen. "Een vierkantje maken met je onderkaak" (= onderkaak naar voren schuiven -> mond openen -> onderkaak terug schuiven -> mond sluiten. Probeer maar eens, best lastig!) en het openen van de mond met tegendruk. Dan moet ik zelf mijn handpalm onder mijn kaak houden en hier druk op zetten, zodat ik meer kracht moet zetten om mijn mond te openen. Hartstikke vermoeiend, maar ik doe het. Alles voor het goede doel. Ik gaf bij de fysio aan dat de oefeningen meteen verzuring opleveren. "Rustig aan opbouwen", zei hij. Verzuring is normaal, die spieren zijn niet veel meer gewend, ook omdat ik bewust bewegingen en hard kracht zetten al een paar jaar vermijd. De kaakfysio zei: "je moet het net zo zien als beenspieren die weer sterker moeten worden na een operatie aan bijv. de knie. Die zijn dan ook slap. Hetzelfde geldt voor je kaak..." Nee, het wordt niet binnen 1 week beter. Ook niet binnen twee weken en ook niet binnen een maand. De gewoontes die erin zijn gesleten moet ik proberen af te leren. Als ik een maaltijd nuttig probeer ik eraan te denken om óók aan de rechterkant te kauwen. Al het zachte voedsel duw ik naar de rechterkant. De hardere dingen kauw ik gewoon met links. Het is in ieder geval een begin. Ook met het bijten op mijn tanden dat ik (vaak onbewust) vrijwel de hele dag doe ben ik bezig. Bewustwording is de eerste stap. Soms betrap ik mezelf erop en probeer ik te ontspannen. 's Nachts kan ik mezelf daarin echter niet corrigeren. Dat ik 's nachts bijt zie ik aan mijn bitjes. Daarin zitten op sommige plekken kleine gaatjes, iets wat erop wijst dat daar flink op gebeten is. Met de kaakfysio had ik het er tijdens de eerste behandeling al over om een keer contact op te nemen met Dr. de Jonge om een splint te laten maken. Dit heb ik nog steeds niet gedaan. Ik wil eerst even afwachten hoe het met het spalkje af gaat lopen. Zoals gezegd ga ik daar na de beurs wel mee verder. Yes, de beurs! Het is bijna zover! Ik ben benieuwd hoe mijn kaken het daar gaan houden, want er zal veel gekletst worden.

Vanmiddag vertrek ik op mijn gemak richting Keulen, waar morgenvroeg de IDS 2015 begint. Mijn koffer is gepakt, mijn visitekaartjes liggen klaar en ik ben goed voorbereid. We gaan er iets moois van maken en ik hoop dat ik zelf ook flink kan gaan netwerken. Dat moet wel lukken met de +- 150.000 bezoekers die de beurs bezoeken. De beurs is tot en met zaterdag dagelijks te bezoeken van 9.00 uur tot 18.00 uur. Op woensdag zal er na het sluiten van de beurs een presentatie worden gehouden door Peter Blijdorp (kaakchirurg) en Ronald Muts (tandarts) namens Bluem. Daar zal ik uiteraard ook bij zijn. Mocht je meer informatie willen lezen over IDS 2015, neem dan eens een kijkje op deze site. Misschien kom ik wel enkele lezers uit het vakgebied tegen. Jullie zijn welkom om Bluem te bezoeken in hal 2.2, stand C44. Volgende week doe ik natuurlijk uitgebreid verslag van mijn ervaringen op de International Dental Show.

Tot dan!

Liefs,
Cindy

2 opmerkingen:

  1. Hey Cindy,

    Veel plezier in Köln. Geniet ervan!
    Ik ben al benieuwd naar je verslag volgende week.

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen