maandag 23 maart 2015

Terugblik op de International Dental Show: interessante contacten en leuke gadgets.

Goedemorgen,

De IDS is alweer een week achter de rug, maar ik ben nog altijd na aan het genieten van alle belevenissen aldaar. Vorige week maandag stond er 's ochtends een afspraak bij de kaakfysio gepland. De IDS heeft z'n sporen achtergelaten. Mijn kaken stonden helemaal strak. Ik had het wel verwacht hoor, want ook tijdens de IDS moest ik, zeker in de namiddag en de avond, beter mijn best doen om mijn woorden goed te articuleren. De ongemakken werden ondergesneeuwd door alle positieve energie die daar rond ging. Aangezien ik vandaag nog wil uitweiden over de IDS, schuiven de verzuurde kaakjes en alles daar omheen door naar de volgende week.

Zoals ik vorige week al vertelde heb ik kennis gemaakt met ontzettend veel mensen van over de hele wereld. Met een aantal daarvan heb ik (diepgaande) gesprekken gevoerd en die mensen ga ik vandaag nader toelichten op de blog!

Samen met de Braziliaanse orthodontist Daniel Gheur Tocolini.
Te beginnen met Daniel Gheur Tocolini, de Braziliaanse orthodontist die tijdens de eerste avond van de beurs enthousiast een presentatie verzorgde. Hij was een uur voor de presentatie pas gearriveerd op het beurscomplex, na een lange reis vanuit Zuid-Brazilië. Vol adrenaline en goodwill stond hij te presenteren. Zijn ogen spraken boekdelen. Ja, die man houdt van zijn werk! Met zijn perfecte witte glimlach is hij representatief voor zijn vakgebied. Die tanden, die hadden continu mijn aandacht. "Het is een orthodontist, dus hij zal vást ook van alles aan zijn gebit hebben gedaan", dacht ik. Ik had hem nog niet persoonlijk gesproken, maar dit veranderde na de presentatie. In de dagen erna heb ik hem veelvuldig gesproken en bezocht hij dagelijks de Bluem-stand. Hij vertelde dat hij veel te maken krijgt met kaakosteotomie patiënten. Ik zag mijn kans schoon om uitgebreid over mijn blog te vertellen en mijn voor- en na-foto's te laten zien. Hij was razend enthousiast en zei dat hij mijn blog gaat gebruiken in zijn voorlichting aan patiënten. Wauw, mijn blog gaat groot worden in Brazilië! De taalbarrière is geen enkel probleem, want met de handige Google Translate-widget worden mijn blogs binnen no-time vertaald. Toen ik enigszins comfortabel met Daniel was, heb ik hem toch eens naar zijn tanden gevraagd. Ik verzamelde al mijn moed en toen kwam het eruit: "Pff, ik kan niet stoppen met kijken naar je tanden. Wat heb jij een mooi gebit... Is het allemaal echt?" Zijn antwoord kon ik nauwelijks geloven. Nee, hij had nooit een beugel gehad. Gezegend, dus. Tijdens zijn bezoekjes aan onze stand had hij altijd zijn laptop bij en liet hij me een aantal van zijn cases zien. Super interessant en geweldig om te horen dat hij mijn blog gaat gebruiken. Ik krijg enorm veel energie van positieve, enthousiaste en gepassioneerde mensen. Daniel is er zo een... Hij heeft me diep geraakt met zijn uitspraak. Ik denk er nog dagelijks aan! Ja, Daniel was degene van de prachtige uitspraak: "blijf je glimlach delen, want als je naar de wereld lacht, lacht de wereld naar je terug..."

Met de klok mee: samen met JP Choi, het Q-scan apparaat
voor thuisgebruik, de meting van de tanden met het
professionele apparaat voor tandartspraktijken en als laatste
druk in de weer met het apparaatje voor thuisgebruik.
Verder heb ik kennisgemaakt met mijn inmiddels grote Koreaanse vriend Jongpil Choi, beter bekend als mister JP Choi. Deze CEO van het bedrijf Inspektor was samen met zijn Nederlandse collega's aanwezig op de IDS om een apparaat te promoten. Ze hadden een paar verschillende uitvoeringen, o.a. de duurdere en uitgebreidere variant voor tandartspraktijken, maar ook een handzaam apparaatje voor thuisgebruik. Het apparaat kan met behulp van veilig licht oude en niet zichtbare tandplak detecteren. Op de stand kon je je tanden laten checken. In het begin was ik enigszins terughoudend, want zo'n uitslag kan best confronterend zijn. Nadat ik me over had laten halen heb ik toch maar een foto laten maken. Er kwam een prima score uit. Ik had goed gepoetst. Dagelijks kwam ik bij ze op de stand om een praatje te maken. Ook mijn blog kwam aan bod. In ruil voor zo'n apparaatje voor thuisgebruik wil ik best een keer een blog schrijven. Ik heb de Q-scan (zoals het apparaatje voor thuisgebruik heet) mee naar huis gekregen. Eens kijken of ik iedere dag goed poets... Het gaat overigens niet om tandplak die er pas een dag zit, maar tandplak die er minimaal 3 dagen zit. De komende tijd ga ik het uitproberen en dan kom ik er binnenkort nog eens op terug...

Schuin tegenover onze stand stond Andrew Stray, CEO van Dentalife Australia. Hij heeft eigenlijk de eenvoudige en betaalbare versie van de Q-scan. Andrew heeft een tandpasta ontwikkeld waar niet zichtbare bestanddelen in zitten die met behulp van veilig licht tandplak kunnen detecteren. Volgens hem is het de verbeterde versie van de welbekende plakverklikkers. Je kent ze wel, toch? De felroze tabletten die schadelijke bacteriële plak op tandoppervlakten zichtbaar maakt. Als je niet hebt gepoetst slaat je mond dus roze uit. De tandpasta van Andrew is uniek. Natuurlijk, iedereen die een stand had op de IDS pretendeert een uniek product te hebben. Logisch ook! De PlaqPro van Andrew heeft z'n eigen unieke werking. Geen zichtbare bestanddelen zoals ik al zei. De resterende tandplak wordt alleen zichtbaar als er na het poetsen met het 'veilige' lampje op de tanden wordt geschenen. Geen roze uitgeslagen mond dus als je niet goed hebt gepoetst. Ik heb nog geen tijd gehad om me er verder in te verdiepen, maar mocht je meer willen weten, kun je een kijkje nemen op deze website. Ik heb van Andrew een gratis PlaqPro-kit aangeboden gekregen, dus ik ga het zeker proberen de komende tijd!

Ook door Philips ben ik vorige week goed in de watten gelegd. Aangezien we bij Bluem met een
afvaardiging van vier personen waren had ik af en toe tijd om een klein rondje over de beurs te lopen. Alle grote merken stonden bij elkaar in een hal: OralB, Sirona, Philips en ga zo maar door. Bij Philips stond een rij van zeker 100 meter. "Hé, dat is interessant", en nieuwsgierig liep ik op een vrouw met een Philips-blousje af om te vragen waar die rij voor stond. "We delen hier gratis de nieuwste Philips AirFloss Ultra uit, die pas vanaf mei/juni in de winkels komt." Normaal gesproken betaal je in de winkel voor een AirFloss Ultra ongeveer €120,00. Helaas had ik die dag niet voldoende tijd om zo lang in de rij te gaan staan. Terug op onze eigen Bluem-stand besprak ik dit met de collega's en we vonden het een goed plan om het de volgende dag nog eens te proberen. De volgende ochtend besloten we vóór openingstijd al richting de stand van Philips te gaan, om onze AirFloss Ultra op te halen. De beurs opende iedere dag om 9.00 uur. Wij zorgden ervoor dat we om 8.45 uur bij de stand van Philips stonden. Guess what, er stond al een lange rij van mensen die ook werkzaam waren op de beurs en die uiteraard ook een gratis AirFloss Ultra wilden bemachtigen. Ik bleef met Juul, de dochter van Fokke Jan, in de rij staan. Een uur later waren we allebei in het bezit van de nieuwste Philips gadget op tandheelkundig gebied. Iedere dag reinig ik de ruimtes tussen mijn tanden met de Philips AirFloss Ultra, aangevuld met Bluem mondwater. Heerlijk fris!

Als je ziet voor hoeveel miljoenen euro's er in totaal wordt weggegeven op zo'n beurs, dat is ongelooflijk. Overal kun je gratis samples bemachtigen. Het is net de huishoudbeurs, alleen zijn het hier geen gillende huisvrouwen met een trolley, maar gepassioneerde professionals uit de tandheelkunde (vaak óók met een trolley). Bezoekers blijven in veel gevallen een hele week, omdat de beurs zo groot is dat het allemaal niet in één dag te bekijken is. Zelf heb ik maar een klein stukje van de beurs gezien. In onze eigen hal heb ik enkele rondjes gelopen en ik ben in de hal geweest met alle grote merken. Verder is alles aan mij voorbij gegaan... Ach, ik ben goed in de watten gelegd en heb een aantal leuke dingen overgehouden aan de beurs! Echter het meest waardevol zijn de contacten die ik heb gelegd en die hopelijk in de toekomst nog meer gaan opleveren...

Met een goed gevulde koffer kwam ik vorige week terug van de IDS.

Volgende week ga ik weer eens dieper in op de belevenissen bij de kaakfysio en mijn avonturen op weg naar een nieuwe retentiebeugel, want ja: wat dat betreft zijn er vorderingen... Deze week zal ik geen berichten beantwoorden, omdat ik er enkele dagen tussenuit piep. Normaal gesproken neem ik mijn laptop overal mee naartoe, maar deze keer kies ik er bewust voor om even afstand te nemen. Morgenvroeg vlieg ik samen met Archel voor 5 dagen naar Milaan. Berichten die binnenkomen zullen op zijn vroegst zondag of maandag beantwoord worden!

Tot volgende week.

Liefs,
Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten