maandag 23 juli 2012

Week 13 na de operatie: genieten van de afhaalchinees!

Hallo allemaal,

Het is tijd voor het 22e verhaal sinds het bestaan van deze blog. Zo langzamerhand heb ik een vaste groep volgers, die iedere week uitkijkt naar een nieuw verhaal. Leuk!

In de afgelopen week hebben Archel en ik Chinees besteld en lekker thuis laten bezorgen. Ik durfde het nog niet aan om in een restaurant te gaan eten. Dit vanwege mijn dagelijkse knoeitaferelen, maar ook omdat ik nog niet echt charmant kan kauwen. Daarom hebben we thuis genoten van de Chinees. Genoten met een hoofdletter G! Wat had ik al dat smakelijke eten gemist. Hmmm, pisang goreng, mihoen, loempia's, tsa sue, dim sum, pekingeend, gebakken spekvlees, shrimps en nog veel meer: het was onwijs lekker. De spareribs die erbij zaten heb ik helaas moeten afstaan aan Archel. Kloven zit er nog lang niet in en het vlees van de sparerib was sowieso een beetje taai. Dat kwam op dit moment dus nog iets te vroeg voor me. We hadden zó veel, dat we een dag later ook nog konden genieten. Je kan het raden: dat vond ik helemaal niet erg!


Een overdadige hoeveelheid aan Chinees, waar we 2 dagen van hebben genoten

Langzaam begint mijn gewicht weer iets omhoog te gaan. Inmiddels ben ik ruim 2 kilogram bijgekomen. Hopelijk komen daar nog enkele kilo's bij, want op dit moment kan ik mijn ribben nog tellen en dat vind ik zelf niet echt aantrekkelijk! Ach, er zijn al 2 van de 9 kwijtgeraakte kilo's bij. Ik ben op de goede weg. Wat ik wél merk is dat er weer iets meer volume in mijn gezicht komt. Dat is vooral te zien aan mijn wangen, die weer glorieus aanwezig zijn. Eigenlijk vind ik ze te groot, maar aan de andere kant mag ik niet klagen. Een vol gezicht met bolle wangen zorgt voor een vitale uitstraling. Ik ben 100% tevreden met de resultaten die Dr. de Jonge heeft geboekt. Om aan te komen werk ik regelmatig ongezonde dingen naar binnen. Om eerlijk te zijn heb ik daar soms moeite mee. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal super lekker, maar als het op is voel ik me schuldig. Ik ben het niet gewend om ongegeneerd caloriebommen naar binnen te werken. Normaal let ik op de hoeveelheid calorieën die ik binnen krijg. Dit in combinatie met het vele sporten zorgt voor een gezonde leefstijl en hier ben ik erg gesteld op. Ik weet dat ik nu een paar kilo's bij mag komen, dus soms lukt het me wel om, al dan niet met schuldgevoelens, iets ongezonds naar binnen te werken.


Eén van de heerlijke caloriebommen: zelfgemaakte bananencake

Verder ben ik ook weer een poging gaan wagen in de fitness. Waar het 10 weken post-OK nog uitliep op een teleurstelling, werd dit een succeservaring. Daar was ik blij om, want het thuis zitten was ik inmiddels meer dan zat. Ofja, ik fiets naar mijn werk, ga regelmatig wandelen, maar toch; het begon aan me te vreten dat ik me niet volledig kon uitsloven in de sportschool. Maarrrrr, ik ben weer terug van weggeweest! Nu is het een kwestie van alles rustig aan weer opbouwen en gáán met die banaan. De eerste training heb ik het nog rustig aan gedaan: 30 minuten crosstrainer, 15 minuten stepper, 15 minuten buikspieren. Ik heb de afgelopen week meteen 5x getraind. Ik heb maar een beetje spierpijn gehad, dus mijn spiergeheugen liet al snel weten aanwezig te zijn. Als een vis in het water werkte ik mijn oefeningen af en dit ging allemaal boven verwachting goed. Ik ben weer op de goede weg, al moet ik ervoor waken dat ik niet te hard van stapel loop.


Eindelijk weer vol aan de bak in de fitness!

Overigens kreeg ik afgelopen woensdag de kosten van de kaakoperatie onder ogen. Op "Mijn CZ" kan ik mijn zorgkosten inzien en daar was inmiddels ook de kaakoperatie aan toegevoegd. Oké, ik wist dat het duur zou zijn, maar dat het zó duur was?!?! Schrik niet, maar deze kaakosteotomie en alle randvoorwaarden eromheen hebben mijn ziektekostenverzekeraar bijna €9500,00 gekost! Ik denk niet dat CZ blij is met mij als klant. ;) Daarentegen ben ik ontzettend blij dat ik alles tot op de laatste cent vergoed heb gekregen. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik alles zelf had moeten betalen. Dan heb je het namelijk niet alleen over de kaakoperatie, maar ook het hele beugeltraject. Ik ben daarom extra dankbaar dat ik deze kans heb gekregen en ik ben heel blij dat ik alles heb doorgezet!

Over 2 weken, op 6 augustus, moet ik terug naar de tandarts/orthodontist. Ik weet nog niet wat er dan gaat gebeuren. Hij gaf de afgelopen keer wel aan dat er, na het plaatsen van een nieuwe stangetje enkele weken eerder, een klein spleetje aan het ontstaan was bij mijn linkerhoektand. Ik verwacht dat hij daar 6 augustus op verder gaat en ik ben benieuwd hoe hij dit gaat oplossen. Hopelijk krijg ik niet weer van die vervelende elastieken. Maargoed, we zullen zien, als het moet, dan moet het en leg ik me erbij neer. Ook ik wil natuurlijk een perfecte glimlach. Als ik daarvoor mijn beugel een maand of zelfs een paar maanden extra moet dragen, is dat voor mij geen probleem. Het liefst ben ik hem natuurlijk zo snel mogelijk kwijt.

Op 7 augustus, mijn verjaardag notabene, staat er een bezoek aan de mondhygiënist en Dr. de Jonge gepland. Dr. de Jonge zal dan weer geen controleren of de beet goed is en of ik vorderingen heb gemaakt wat betreft de beweeglijkheid van de kaken. Het lukt me steeds beter om de kaken zijwaarts te bewegen. De mond gewoon openen gaat al langer prima. Wel heb ik nog steeds "het krakje" als ik mijn mond te ver open. Zoals ik in een eerdere blog al heb geschreven, is dit niet pijnlijk, maar wel vervelend. In de loop van de tijd zal dit wel minder worden, verwacht ik.

Verder hebben er in de afgelopen week geen noemenswaardige gebeurtenissen plaatsgevonden. Alles gaat zo zijn gangetje, ik ben tevreden en ik herstel goed!

Tot volgende week.

Liefs,

Cindy

4 opmerkingen:

  1. Haai Cindy
    Ziet er goed uit dat eten ;)
    Heb je blog uiteraard weer gelezen en ik vroeg me al of hoeveel zo'n operatie de verzekering zal gaan kosten ;) Weet ik in ieder geval dat ik de komende jaren niet voor niks betaal :P

    Hier gaat het ook steeds beter!!! Wel 1 tand die ontzettend gevoelig is waardoor ik meteen in de stress raakte voor een ontstoken wortel (ik heb t totaal niet met naalden) De ortho zegt dat het door de operatie kan komen dus we wachten maar af!!
    Ik heb links een doof gevoel en als ik lach heb ik een scheve lach (hoop echt dat dit nog goedkomt) maar ach we zijn opas 2 weken verder en ik voel me iedere dag ietsje beter!!
    Had jij ook dat als je iets deed je erna echt uren bij moest komen? (ik werk in de ochtend vanuit huis, 2 uurtjes en daarna heb ik tot halverwege de middag nodig om bij te komen)

    Vraagje trouwens na hoelang mocht jij weer gewoon slapen ? (ik lig nog steeds standaard op mijn rug en iets vehoogd ben veel te bang dat ik iets verkeerd doe)

    xxx natascha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Natascha,

    Wij zijn inderdaad niet zo'n beste klanten voor de ziektekostenverzekeraar! Maar ach, voor ons is het inderdaad maar goed om te weten dat we niet voor niets betalen. We halen de kosten er volledig uit op deze manier. ;)

    Goed om te horen dat het met jou ook de goede kant op gaat! Geen stress over die gevoelige tand, dat is inderdaad een gevolg van de operatie. Zelfs ik heb dat tot op de dag vandaag nog. Mijn tanden zijn zelfs zo gevoelig, dat poetsen met de elektrische tandenborstel echt pijn doet.

    Mijn ervaring leert dat ik ook echt uren moest bijkomen nadat ik bijvoorbeeld een klein blokje was gaan wandelen. Dat is normaal.... je hebt geen energie, krijgt weinig binnen, je lichaam is gewoon moe. Je energie krijg je straks heel snel weer terug, let maar op. ;)

    Over het slapen: ik heb 5 weken op de bank op mijn rug geslapen. Daarna ben ik regelmatig in bed gaan liggen met kussens rond om me heen, zodat ik niet op een zij kon draaien. Ik denk dat het voor iedereen anders is wanneer iemand weer normaal kan slapen.

    Veel beterschap en een spoedig herstel! We contacten! :)

    xxx Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk tekstje weer! Je zou bijna door kunnen gaan als blogger:P Gewoon je hele lifestyle en leven delen, net als je op youtube ziet, die vloggers:P

    Maar succes verder met alles.

    Vince

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het slapen heb ik niks over mee gehad zelf.... In het ziekenhuis op mijn rug en meteen thuis op mijn zij gaan liggen. Ik was zo enorm kapot, had in het zh niet of amper geslapen die dagen. Twee dagen heb ik thuis enorm goed en lang geslapen of mijn leven er vanaf hing.... daarna was het over... Ik slaap te kort te weinig, en lig wel op mijn zij, maar kan het niet heel lang vol houden dus draaikont ik nog meer dan anders. (ik ben 12 dg post) Maar advies van de arts heb ik gemist denk ik....

    Petra, Zld

    BeantwoordenVerwijderen