maandag 24 september 2012

Week 22 na de operatie: ongemakken die ik nu, 5,5 maand post-OK, nog ervaar

Goedemorgen!

Daar zijn we weer. Tof dat jullie nog altijd de moeite nemen om mijn blog te lezen, ook nu er minder spraakmakende nieuwtjes zijn. Ik beleef er wekelijks nog steeds veel plezier aan om jullie een mooi verslag voor te schotelen.

Over de afgelopen week is er eigenlijk geen nieuws te melden. Je kent het gezegde: "geen nieuws is goed nieuws." We waren wel blij dat we weer normaal mochten eten. De vrijwillige vloeibare week was best leuk, maar een week is méér dan genoeg. Ik heb qua eten al genoeg weken moeten "inleveren", dus voorlopig zal er denk ik geen nieuwe vrijwillige vloeibare week komen.

Omdat er eigenlijk geen belangrijke nieuwtjes zijn, wil ik deze week dieper ingaan op de ongemakken die ik nu, 22 weken post-OK, nog ondervind.

Eigenlijk mag ik niet klagen, maar stiekem doe ik het toch met enige regelmaat. Ik kan al lange tijd alles weer eten, fysiek gezien loopt het herstel voorspoedig en op esthetisch gebied heb ik ook een waanzinnige vooruitgang geboekt. Als ik mijn uiterlijk van nu vergelijk met vóór de operatie, wil ik absoluut niet meer terug. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik ben zó blij dat ik ondanks mijn angsten heb doorgezet. Toch zijn er enkele dingen die aan me knagen.

Het gevoel in mijn lip en kin bijvoorbeeld. Dat is tot op de dag van vandaag nog niet teruggekomen. Ik weet dat dit wel een jaar in beslag kan nemen, maar bijna een half jaar is voor mij lang genoeg. Van mij mag het "oude" gevoel nu wel terugkeren. Soms voel ik wel iets, maar dat is te verwaarlozen. Als ik mijn kin en lip aan de rechterkant aanraak met mijn vingers, worden mijn kiezen aan die kant ontzettend gevoelig. Het begint dan van alle kanten te tintelen. Dat geeft hetzelfde gevoel als bijvoorbeeld je voet slaapt. Irritant dus! Verder laat ik soms nog mijn knoeitaferelen zien, bijvoorbeeld bij het eten van yoghurt of andere "dunnere" etenswaren. Dan druipt het ineens langs mijn kin af, zonder dat ik het merk. Dat heb ik ook met speeksel. Als ik ontspannen op de bank of achter de computer zit en mijn mond staat onbewust een beetje open, komt het wel eens voor dat er ineens speeksel langs mijn kin af loopt. Dat heb ik alleen aan de rechterkant. Aan die kant heb ik ook het minste gevoel. Aan de linkerkant is mijn gevoel grotendeels wel weer terug. Ach, er valt mee te leven. Daarom spreek ik ook van ongemakken, maar fijn is anders.

Verder poets ik nog steeds mijn tanden met een kleine tandenborstel. Als ik de elektrische tandenborstel gebruik dreunt dat door in mijn hele hoofd. Mijn tanden zijn al zo gevoelig en om dan ook nog een forse dreun door je hoofd te krijgen, nee, daar pas ik voor. Ik vind het wel fijn met zo'n kindertandenborstel. De kopjes zijn klein en zo kom ik overal goed bij zonder mijn mond ver te hoeven openen.

Over mijn mond openen gesproken. Die beweeglijkheid heb ik ook nog altijd niet terug. Ik krijg mijn mond lang niet zo ver open als voor de operatie. Dat merk je gewoon met bepaalde dingen. Wil ik eens een goed belegd hard broodje eten (die dus vrij "hoog" is geworden), dan heb ik daar veel moeite mee. Ik krijg mijn mond dan niet ver genoeg open om er een hap uit te nemen.
Soms probeer ik met mijn vingers mijn mond verder open te duwen, maar dit geeft een onprettig gevoel rondom het kaakgewricht. Alsof het gewoon niet verder kan, alsof de kramp erin schiet. Regelmatig kraakt mijn kaakgewricht (rechts) als ik moet gapen. Ook heb ik vaak (lees: wekelijks) last van oorpijn. Ik weet niet of dit te maken heeft met mijn kaken, maar het zou me eigenlijk niets verbazen.

Ook met slapen heb ik last van de rechterkaak. Ik ben een buikslaper en lig dan meestal op mijn rechterwang. Dit houd ik niet lang vol omdat ik dan een beurs gevoel krijg. Er komt natuurlijk ook wel wat gewicht op als je op je hoofd steunt en je armen naast je lichaam af hebt liggen. Als ik last krijg draai ik naar mijn linkerwang en dit gaat buitengewoon uitstekend.

Of als ik mijn dagcrème aanbreng en rondjes draai over mijn wang. Dan voel ik het ook in mijn rechteronderkaak.

Misschien valt jullie op dat ik het vooral over de rechterkant van mijn gezicht heb. De gevoelige tanden, het gevoelloze gebied rondom lip en kin, het kraken van het gewricht enzovoorts. Aan deze kant van mijn gezicht ondervind ik sinds de operatie ook de meeste last.

Wat een geklaag, hè... Het zijn eigenlijk maar kleine dingen waar ik nog hinder van heb, maar ik irriteer me er wel aan. Binnen nu en een half jaar zou alles over moeten zijn, volgens de boekjes dan. Ieder geval is natuurlijk anders, maar ik hoop er het beste van. Alles komt goed!!
Ik ben nog steeds blij dat ik deze ingreep uit heb laten voeren, want al die kleine ongemakken kunnen écht niet op tegen het resultaat. Het resultaat is gewoon geweldig. Soms staar ik eens in de spiegel en bewonder ik mijn koppie. Mijn koppie dat in de laatste jaren zó veranderd is. Mensen die ik een paar jaar niet heb gezien, lopen me straal voorbij, gewoonweg omdat ze me niet herkennen. Dat is voor mij best een compliment. Als ik wel eens naar foto's van een paar jaar geleden kijk, herken ik mezelf bijna niet meer. En misschien is dat maar goed ook. ;)

Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak bij de mondhygiënist en de kaakchirurg. Dan wordt er ook een nieuwe I-Cat gemaakt. Hopelijk kan ik daar enkele beelden van bemachtigen, zodat ik deze op mijn blog kan plaatsen.

Voor nu sluit ik af en wens ik iedereen een prettige werkweek. Tot volgende week maar weer!

Liefs,

Cindy

20 opmerkingen:

  1. Eilaba Cindy,

    Eerst en vooral mij eens voorstellen.
    Ik ben stijn, het is nu 11 dagen gelden dat ze mijn onderkaak voor de 2de maal naar voor hebben gezet. Eerste keer was op 6september, maar tijdens het wakker worden had ik zelf mijn kaak uit de kom getrokken (niets van gemerkt) en op de kamer dacht ik amai naar voren plaatsen ok, maar ze moeten niet overdrijven e.... Nuja dacht ook dat door de zwelling was.

    Nu 3uur later kwam de chirurg binnen n die verschoot zich een bult, meteen ter plaatse in de kom terug getrokken. Foto laten maken en alles was oké. Dan de 14de op consultatie en wat zagen ze er was een schroef gelost met gevolg dat ik 4uur later al terug op de operatietafel lag.... Soit....

    Chapeau met hetgeen dat ge al allemaal mee gemaakt hebt. Nu het resultaat is dan ook schitterend.

    Wat me opvalt bij u is dat u herstel zo lang duurt, ken iemand die hetzelfde laten doen heeft en na. 5weken mocht en kon die al alles eten.... Ikzelf ben nog altijd bezig met vloeibare voeding. Gisteren op consult geweest bij de kaakchirurg en die sprak al van stillaan terug wat te kouwen. Ik ga nog enkele weken vloeibaar nemen want na mijn eerste operatie heb ik al schrik om gewoon te praten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Stijn,

      Bedankt voor je berichtje op mijn weblog en dankjewel voor je compliment over de resultaten! Ik ben er écht blij mee. :)

      Heftig wat je de laatste tijd hebt meegemaakt, zeg. En zeker balen dat je nog een keer onder het mes moest. Is nu weer alles goed? Hoe gaat het met de pijn? Heb je elastiekjes tussen boven- en onderkaak? Ik vind het vreemd dat je zo snel al mag proberen zachtjes te kouwen. Je operatie is pas 11 dagen geleden!! Mij werd echt op het hart gedrukt om het vloeibare dieet aan te houden.

      Ja, je hebt gelijk dat het herstel bij mij lang duurt. Eigenlijk kan ik al lange tijd alles weer en ben ik weer volop aan het sporten. Het zijn gewoon de kleine ongemakjes die nog over zijn gebleven en die veel tijd nodig hebben om te herstellen. Zoals ik in bovenstaande blog al schreef: het zijn ongemakjes, ik kan ermee leven, maar fijn is anders.

      Er zijn wel enkele redenen te bedenken voor mijn trage herstel. In het voortraject heb ik ontzettend veel angst gekend en die stress neem je mee richting de operatie. Het kan zijn dat het lichaam daarop reageert en dat daardoor het herstel minder snel gaat.

      Een andere uitleg zou kunnen zijn dat mijn lichaam nog aan het herstellen was van andere operaties enkele maanden voor de kaakoperatie heb ondergaan.

      Wat verder een feit is, is dat ik gewoon langzaam herstel. Als ik bijvoorbeeld ergens een wondje heb, duur het weken voordat dit dicht is.

      Zo is ieder persoon anders en herstelt ieder persoon anders. Niet gek...

      Ik wens jou heel veel succes met je herstel en ik zou zeggen: deel je ervaringen met ons op het forum!!

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
    2. Eila Cindy,

      Nee echt pijn heb k nooit gehad. Neem nog 3x per dag pijnstillers. Soms wel wa pijn aan de plaatsen waar di plaatjes zitten, Maar dat zal wel normaal zijn. van de zwelling is het al veel beter. Ene dag iets meer dan de andere. Ik draag langs beide kanten een rekker. Van maandag heb ik nieuwe, ze spannen minder alhoewel ik liever had gehad dat ze goed strak waren. Kan nu precies meer mijn mond open doen...

      Inderdaad serieus balen.,het ergst s gewoon dak nog weinig vertrouwen heb in mijn kaakchirurg.... Met het voorval van de twee operaties en tfeit dat hij nu al zeg om al wat t kouwen. Ik wacht nog paar weken om dit effectief te doen, uit schrik dat het opnieuw zou los komen... Terug aan het werk vanaf d 8ste oktober, werk als verpleegkundige dus extra voorzichtig zijn

      Heb al veel gelezen over wat sommige al na 1 week kunnen, dat ik e dikwijls mijn vragen bij heb, Nuja ieder zijn eigen ding.

      Waar bent u geopereerd?

      Gerets stijn

      Verwijderen
    3. Hallo Stijn,

      Fijn om te horen dat je niet echt pijn hebt gehad. Dat is toch een mooie meevaller naast de pech die je hebt gehad. Ik snap wel dat er weinig vertrouwen in de kaakchirurg is overgebleven. Volgens mij is het ook echt niet normaal dat je na 11 dagen alweer zou mogen kauwen. Luister maar goed naar je eigen lichaam, dat is de beste raadgever. Gelukkig heb je nog even voordat je aan het werk moet en kun je nog wat tijd nemen om te herstellen.

      Ik ben zelf geopereerd in het Atrium MC te Heerlen (Limburg).

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
    4. Eila Cindy,

      Idd ma luister naar mijn lichaam ze. Ben van plan om vanaf 4-5 weken trug wat puree, alle eigenlijk van die dingen dat ge niet moet op knabbelen te eten. Om dan vanaf 6weken trug proberen met gewone voeding.... Ben het vloeibaar nu al 3 weken gewend en op die 3 gaat nu ook niet aankomen.

      Ti's ook na mij. Tweede operatie ging hij mij op de voet volgen.... Niet dus nog maar 1consult gehad en pas trug over een 3 tal weken.....
      Ga blij zijn als ik volgende week naar de orthodontisten mag, heb daar meer vertrouwen in, is ook rechtuit.

      Heb deze morgen mijn verhaal gepost.

      Hou u goed e,

      Slukes stijn

      Verwijderen
    5. Ik kan begrijpen dat je vertrouwen in de kaakchirurg verdwenen is. Je hebt ook al heel wat meegemaakt. Dat hij je na de 2e operatie op de voet zou volgen en dit ook niet nakomt, vind ik schandalig. Na de operatie ben ik de eerste maand iedere week op controle geweest en in het begin zelfs 2x per week. Nu ben ik er maandelijks nog. Dat geeft me een veilig gevoel.

      Ben benieuwd wat de orthodontist volgende week te vertellen heeft. Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte zal houden via je eigen ervaringsverhaal. Thanks voor het delen daarvan trouwens!!

      Beterschap.

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
    6. Hallo Cindy en Stijn!

      Eerst en vooral aan Cindy blij voor je het nu goed maakt en aan Stijn ik vind het echt SCHANDALIG dat je chirurg je zo heeft behandeld.

      Wat fijn om jullie ervaringen te mogen lezen, ikzelf onderging in december vorig jaar een kaakoperatie namelijk een bovenkaakverbreding(tpd) omdat mijn bovenkaak te smal was, nu binnenkort onderga ik een tweede operatie dan gaan ze mijn bovenkaak naar voren kantelen en mijn onderkaak na achter verplaatsen. Nu mijn eerste operatie die ik onderging was voor mij een Hel geweest omdat ik dan met een serieuze opening zat tussen mijn voortanden die 11mm breed had gemeten. Was absoluut geen lachertje! wat dus verschrikkelijk was!! Ik werd er depressief. Ik heb echt eronder geleden..

      Nu is mijn vraag aan Stijn of ik mag weten waar je je operatie's heb laten uitvoeren? En in welk ziekenhuis en welk chirurg. Ik ben best benieuwd. Je kan me best beantwoorden via mijn email:

      hoceimagirl_19@hotmail.com

      Alleszins nogmaals bedankt!

      Verwijderen
    7. Hoi anoniempje,

      Bedankt voor je berichtje! Ik zie dat Stijn nog niet heeft gereageerd (of heeft hij je persoonlijk gemaild?). Misschien kun je je vraag stellen in zijn topic op het forum. Dat zal hij vast wel lezen en dan kan hij ook een antwoord op je vragen geven!

      Succes in de komende periode en het zou leuk zijn om je ervaringen met ons te delen op het forum.

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  2. Hè Cindy

    Ja Stijn heeft me idd gemaild. Ja ik zal men best doen om het te posten zodra ik de operatie heb ondergaan. Is fijn om elkaars ervaringen te mogen delen. Wat niet bepaalt leuk is :(
    Heb best wel schrik en ben best ook zenuwachtig voor wat er me te wachten staat.
    Tja veel keuzes heb ik dus niet... Ben er aan begonnen dan moet ik het ook afmaken.
    Alvast nog veel succes!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat Stijn je persoonlijk al een mail heeft gestuurd. :) Zeker is het prettig om elkaars ervaringen te delen, al is de reden waarom natuurlijk een stuk minder. Maar, waar we elkaar kunnen helpen, doen we dat, toch?

      Wanneer is je operatie?

      Heel veel succes met alles!

      Groetjes

      Verwijderen
  3. Hèy Cindy

    Weet niet wanneer mijn volgende operatie plaats zal vinden, maar weet wel dat eerst mijn tanden onderaan rechter moeten zijn vooraleer ik aan de volgende operatie kan beginnen.
    Maar ik denk niet lang meer naar mijn gevoel. Maar soms denk ik wel waar ik toch aan begonnen ben.. Het was niet alleen fysiek zwaar, maar psychisch was het voor mij erg moeilijk geweest en nog steeds.
    Was alles maar achter de rug..
    Groetjes


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoihoi,

      Je gaat een spannende tijd tegemoet en ik begrijp heel goed dat het psychisch gezien een zware tijd is. Ook op mij heeft dit traject mentaal gezien een zeer grote impact gehad. Maar geloof mij: het is écht de moeite waard. Even "doorbijten" en straks sta je met een big smile voor de spiegel!!

      Sterkte.

      Liefs!

      PS, mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust he!

      Verwijderen


  4. Dank u wel! Ik zal ze nodig hebben :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Stijn,

    Het klinkt mij in de oren alsof je hypermobiel bent, klopt dat? Ik ben dat namelijk ook. Deze medische voorgeschiedenis heb ik besproken met mijn kaakchirurg en vanwege deze hypermobiliteit mogen er GEEN schroefjes worden geplaatst. Deze kunnen makkelijk afbreken en dan krijg je net zoals jij dat je weer moet worden geopereerd. Bij hypermobiliteit wordt er altijd gekozen voor plaatjes en duurt het hersteltraject totdat de beet helemaal goed is ook iets langer.
    Jammer dat de arts dit niet heeft gevraagd, ervan uitgaande dat het bij jou ook het geval is.

    Ariane

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Cindy

    hoe gaat het nu met je ? Ik lees dat jij ook bent geopereerd door doktor De Jonge . Ik herken heel veel in jou verhaal . Mijn kaak is groter gemaakt door doktor De Jong ik heb een tpd gehad ik zou binnen kort de onderkaak moeten laten opereren . Ik wil heel graag met je emailen zou dat kunnen ? zenabovens@hotmail.com ik hoor het wel

    Gr eva

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Cindy.

    Afgelopen 16 januari heb ik ook een gehele kaak correctie gehad. Alleen nu heb ik een probleem me bovenkaak staat scheef na mijn operatie. Zou dat kunnen komen doordat ik in mijn slaap op mijn zij draait?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo!

      Bedankt voor je berichtje. Ik denk dat je met deze vraag beter naar je kaakchirurg kan gaan. Daar kan ik écht geen antwoord op geven. Ik kan me echter niet voorstellen dat het komt doordat je in je slaap draait. Even het ziekenhuis bellen en vragen of je langs mag komen......

      Verwijderen
  8. Hallo Cindy.

    Sorry dat ik zo laat reageer.
    Met die vraag ben ik bij de kaakchirurg geweest.
    Helaas is er tijdens de operatie iets mis gegaan. Waardoor ik 5 februari een distractie heb gekregen. Er moest 5 mm gekanteld worden. Zit nu bijna in mijn 4 de week van vloeibaar eten. En 19 maart mag mijn splint eruit zodat de orthodontist verder kan gaan met elastiekjes. Vind dit een hele ervaring. Iedere dag weer kijken in de spiegel en hopen dat het niet scheef staat. Die woorden staan echt in mijn geheugen ook al klinkt dat raar. Hierna krijg ik fysio om mijn kaken weer zo soepel mogelijk te kunnen bewegen. Vind het een hele ervaring Maar het ziet er goed uit bij jou. En hoop dat je bijna of zelfs geen last meer heb.

    Groetjes
    Elisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is niet erg, joh. Wat vervelend dat er tijdens de operatie iets mis is gegaan. Bah, moet er niet aan denken zeg! Heb je nu nog pijn dan? En hoe lang moet je nog vloeibaar? Heb je ook gevoelloosheid in je lip/kin of iets anders?

      Kaakfysio is heel goed, maar wel heftig hoor. Dankje voor je complimenten. De last is nog niet verdwenen, maar wekelijks maak ik hele kleine stapjes!!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  9. Hallo Cindy.

    Ik moet nog tot 19 maart met de splint in mijn mond. Daarna word gekeken of mijn kaak sterk genoeg is om de splint te kunnen verwijderen. De orthodontist kan niet wachten om te beginnen met de elastiekjes. Gelukkig heb ik niet altijd pijn. Maar de afgelopen weekend en vandaag wel heel erg. Echte fikse steken door mijn mond. Word er soms niet lekker van. Donderdag 7 maart moet ik weer terug komen dan vraag ik meteen of dat normaal is. Gevoel in mijn wang en lippen zijn zo goed als terug. Alleen me kin die heeft geen gevoel. Maar kan niet wachten tot ik wat verder in het jaar ben zodat die onzekerheid wat meer weg is. Gelukkig heb ik een hele lieve kaakchirurg. Ze luisterd altijd heel goed en geeft ook goede antwoorden. Alleen jammer dat het niet in een keer goed was.
    Ben blij te lezen dat het nu ook al zijn het kleine stapjes goed gaat.
    Groetjes Elisa

    BeantwoordenVerwijderen