maandag 2 september 2013

Zelfmassage, dry needling en een warmtecompres: behandeling 2 bij Raymond Schoutens

Goedemorgen!

Afgelopen vrijdag, 13.00 uur: afspraak bij Raymond. Ik moest me enorm haasten om op tijd te komen. Tot 11.00 uur stond ik ingepland op het werk. Tijd genoeg, zou je denken, maar... pas om 11.30 uur stapte ik in de auto naar huis, waar ik de was nog moest doen, eten, douchen, haren wassen, föhnen en ga zo maar door. En dat in nog geen uur tijd, want om 12.40 uur zat ik in de auto richting Kerkrade. Flink het gas erop, want ik moest ook nog ergens een pinautomaat vinden daar in de buurt. Dat terwijl ik in die hoek helemaal niet bekend ben; TomTom wijst mij overal de weg...... Aaarghh! Ik dacht: dan maar naar de AH en geld bijpinnen. Helaas, dat ging daar niet, maar gelukkig stond er een pinautomaat na de kassa's. Pfjieuw, is dat ook weer geregeld. Ik betaal Raymond iedere keer contant en dien zelf een nota in bij mijn zorgverzekeraar, vandaar. ;)

Afijn, een beetje hyper kwam ik de praktijk binnen. Ik moest echt even tot rust komen, maar dat gebeurt vrij snel daar. Raymond heeft altijd een rustig muziekje opstaan, waar je meteen van kalmeert. Heerlijk, een oase van rust. De behandeling kon beginnen.

Eerst vroeg hij hoe het met me ging, of ik nog reactie had gehad op de vorige behandeling en of mijn kaken nog soepel hadden aangevoeld. Het iets soepelere gevoel van vorige keer was van korte duur. Eenmaal thuis was het al weggetrokken. Jammer maar helaas...

Raymond begon daarna met de uitleg van de zelfmassage. Triggerpoints zijn namelijk heel goed zelf te behandelen. Ik moet zelf met mijn vingers de pijnlijke plekken in mijn kaak gaan opzoeken. Plekken die voor mij een 'herkenbaar' gevoel opwekken. Nu zal dit voor mij nog vrij gemakkelijk zijn omdat er een aantal triggerpoints heel dicht op elkaar zitten en de klachten serieus aanwezig zijn. Over een tijdje hoop ik dat ik ze moeilijker kan traceren, want dat wil zeggen dat er vooruitgang wordt geboekt.

Als ik de triggerpoints heb gevonden moet ik ze tijdens het uitademen in de lengterichting masseren. Daarna even 'loslaten' en bij het uitademen weer in de lengterichting masseren. Dit moet ik dan tien keer herhalen, het liefst 3x per dag. Afhankelijk van mijn planning mag het ook minder vaak of juist vaker. Na de zelfmassage moet de spier gerekt worden. Dit kan op twee manieren: of door mijn handpalm onder mijn kin te zetten en met tegendruk mijn mond te openen, of door met mijn vingers of handpalmen in tegengestelde richting naar beneden te wrijven.

Na de uitleg mocht ik plaatsnemen op de behandeltafel, waar Raymond weer op zoek ging naar de triggerpoints in de kaak. Die had hij zo gevonden! Ik moest aangeven wanneer de pijnprikkel boven de 7 op schaal van 1-10 lag. Argh, heb je het weer. Vreselijk vind ik dat, maar ik had mezelf voorgenomen om het deze keer echt aan te geven. Ik heb ook gezegd dat ik dat moeilijk vind, maar dat had hij ook al uit mijn vorige blog op kunnen maken. Ik vind het heel fijn dat Raymond me begrijpt en hij brengt zijn rust over op mij. In dat uur in de praktijk verander ik van een stresskip in iemand die de rust zelve is. Totdat ik weer thuis ben en dan begint het riedeltje weer opnieuw. ;)

De behandeling verliep best goed. Na een kwartier aan mijn kaken gewerkt te hebben voelden ze al een stuk beter aan. Iets losser, minder gespannen. Zeker de rechterkant, die door Raymond mijn chocolade-kant wordt genoemd. Sorry Raymond, dat moest er toch even in, je vroeg erom!! Maargoed, over dat iets minder gespannen gevoel. Dat gevoel ken ik niet zo goed, dus het was aangenaam. Ik vroeg aan Raymond of hij mijn linkergewricht weer even kon laten knakken, net als vorige keer. Hij wist echter niet meer hoe hij het had gedaan en ook ik wist alleen maar te vertellen dat hij aan mijn rechterkaak aan het werk was toen er links iets knakte. Hij probeerde eens iets uit en ik had echt het gevoel dat er bijna iets op knappen stond, maar helaas, het gebeurde net niet. Maakt verder niets uit, het was alleen fijn geweest als het wel zo was.

Nadat Raymond mijn kaken had aangepakt mocht ik even op mijn buik gaan liggen. Hij ging eens naar mijn nek en rug kijken, want dat is voor mij ook een probleemgebied. Triggerpoints in dit gebied kunnen ook invloed hebben op hoofdpijnklachten, kaakklachten e.d. Het duurde dan ook niet lang totdat Raymond de eerste triggerpoint had gevonden. Hij stelde voor om 'dry needling' toe te passen. Ik wist inmiddels wat dry needling inhoudt, want ik heb hier veel over opgezocht op internet.

Toch kon ik het niet laten om even bevestiging te vragen of het inderdaad geen pijn doet. Ik kan op internet zo veel lezen, maar of het waar is? Ik vind het geweldig om naalden, operaties enzovoorts bij anderen te zien, maar zelf ben ik er niet echt een held in. Raymond gaf echter aan dat je er nauwelijks iets van voelt, behalve als je een triggerpoint raakt. Dat voelt als een elektrisch schokje. Het raken van een triggerpoint kan een Local Twitch Response opwekken, een ongecontroleerde samenspanning van de spier. Ik gaf me volledig over en vertrouwde op Raymond...

Diep inademen en rustig uitblazen... patsss, daar zat het naaldje er al in. Ik voelde er niets van! Raymond ging op zoek naar triggerpoints. Rechts, in de richting van mijn monnikskapspier, prikte hij in een triggerpoint. Ik voelde inderdaad een schokje en ik voelde mijn spier bewegen, een keer op en neer gaan. Bij het zoeken naar de triggerpoints voelde ik ook uitstralende pijn richting mijn nek en hoofd (referred pain). In totaal heeft Raymond drie naaldjes gebruikt. Toen hij klaar was kreeg ik een warmtecompres op mijn schouders gelegd. Heerlijk! Ik kon zo in slaap vallen, zo moe was ik. Een minuut of 10 later moest ik opstaan. Jammer, want ik lag daar best lekker! Hij gaf me nog enkele oefeningen mee om zelf triggerpoints in rug/nek te behandelen. Ook Archel mag af en toe mijn nek en rug een beetje masseren om het los te maken. Yes, verplichte massage! Vind ik he-le-maal niet erg.

Een nieuwe afspraak werd gemaakt voor 12 september. Toen ik mijn spullen ging pakken voelde ik spierpijn opkomen. Jeetje, alsof ik echt een heftige workout had gehad een dag eerder. Dit is normaal en kan een dag of 3 duren. In de auto op weg naar huis kreeg ik even flinke steken in mijn hoofd, maar gelukkig waren die na een paar minuten alweer verdwenen.

Toen ik thuis kwam stond er een andere verrassing op me te wachten. Ik keek eens op mijnCZ of er nog dingen in rekening waren gebracht. Inderdaad, de tandartsrekening. Ik ben onlangs op controle geweest en gelukkig was er niets aan de hand. Toch kreeg ik een rekening van 100 euro! Hallo?!

De rekeningspecificatie vertelde mij het volgende:
- Periodiek preventief onderzoek: €20,52
- Gebitsreiniging per 5 minuten: €12,10
- Nacontrole beugel categorie 6, 9: €70,38
Totaal: €103,00.

Ja, daag! Ik ben al bijna een jaar van mijn beugel af. Bij de vorige periodieke controle in januari zijn hiervoor ook geen kosten in rekening gebracht. Ik vind het maar raar! Ben blij dat ik even mijnCZ heb geraadpleegd. De meeste kosten worden gedekt door mijn verzekering, maar mijn eigen risico gaat er op deze manier wel aan en daar heb ik geen zin in. Vandaag ga ik de tandarts maar even bellen voor uitleg, want dit gaat te ver... Ik heb nog geen 5 minuten in die stoel gezeten.....

De rust die ik bij Raymond had opgedaan was dus als sneeuw voor de zon verdwenen bij thuiskomst. En nu staat er alweer een drukke werkweek voor de deur. Ach, misschien moet ik zelf maar even een rustgevend muziekje opzetten en mijn oefeningen gaan doen. Dat is eigenlijk best een goed plan. Here we go!

Fijne week!

Liefs,

Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten