maandag 12 november 2012

Week 29 na de operatie: weer op bezoek bij Dr. de Jonge

 Goedemorgen allemaal,

Afgelopen vrijdag stond er een bezoek aan de mondhygiënist en kaakchirurg gepland. Het laatste bezoek was inmiddels ruim 5 weken geleden. Archel ging met me mee voor de support. ;) We waren netjes op tijd in het ziekenhuis en al vóór 9.00 uur werd ik binnen geroepen bij Wim. Het was gelukkig nog vrij rustig.

Er werd besloten om eerst maar even de nieuwe I-Cat te maken. Oorbellen uit, kettinkjes af, plaatsnemen op het stoeltje, passen en meten, tanden op elkaar met een ontspannen gelaat, stil zitten ét voila, de scan was binnen no-time gepiept.

Daarna kon ik meteen terug naar Wim, die gezellig aan het kletsen was geraakt met Archel. Wim vroeg aan mij hoe het beugelloze leven me bevalt. Ik kon natuurlijk niets anders zeggen dan "uitstekend". Ook vroeg hij met een knipoog naar de ervaringen van Archel. Ach, er moet toch ook een beetje gelachen kunnen worden!! Het is altijd gezellig achter de deur van kamer 4.


Wim heeft mijn tanden met een klein haakje gereinigd en zei dat ik, nu de beugel eruit is, geen smoesjes meer kan hebben. De ruimtes tussen de tanden zijn een aandachtspunt, zeker ook omdat het tandvlees daar een beetje aan het bloeden was. Ik heb GUM Soft Picks mee naar huis gekregen om de reiniging van mijn tanden te optimaliseren. Hier werk ik hard aan en ik weet van mezelf dat ik er écht wel serieus mee bezig ben. Mijn tanden poets ik 3 of 4x per dag, dat ligt eraan. Poetsen, mondspoelmiddel, flossen en nu ook de GUM Soft Picks. Volgende keer dat ik bij Wim kom, móet het wel goed zijn en anders doe ik écht iets fout.


Wim vroeg verder of ik nog ergens last van had. Ik vertelde hem van mijn krakende kaak, oorpijn en het snel verzuurde gevoel. Hij gaf aan dat ik dit bespreekbaar moest maken met Dr. de Jonge. Wat ik helemaal vergeten ben aan te geven, zijn mijn gevoelige tanden en het gevoel in mijn onderlip en kin dat nog altijd niet terug is. Dat komt de volgende keer dan maar...

Daarna ging Wim op zoek naar Dr. de Jonge. In de tijd dat we op hem moesten wachten, pakte Wim een oude foto van mij erbij, uit 2010, vóórdat ik aan het traject begon. Mijn lieve hemel, ik vroeg hem meteen om die foto weg te doen. Ik wil écht niet meer geconfronteerd worden met mijn oude ik. Wim lachtte, Archel lachtte en ik lachtte ook..... mijn binnenkant lachtte op dat moment niet. Wat heb ik een issues gehad met mezelf. Wim noemde nog een voorbeeld: "Je hebt 2 taartdozen. Eén taartdoos ziet er piekfijn uit, maar de taart die erin zit is gewoon vies, bah.... De andere taartdoos ziet er van buiten niet uit, maar er zit een overheerlijke taart in. Wat heb je liever?" Ik vertelde dat de binnenkant natuurlijk hartstikke belangrijk is, maar dat uiterlijk voor mij nu ook belangrijk is. Het innoveren van mijn uiterlijk heeft een grote invloed gehad op mijn innerlijk. Ik ben uit mijn schulp gekropen en mijn zelfvertrouwen heeft ook een boost gekregen. Dat voelt fijn, ik ben meer open, ik voel me vrijer...

Afijn, Dr. de Jonge was op weg en met een brede glimlach op zijn gezicht kwam hij kamer 4 binnen. Ik liet meteen mijn beugelloze glimlach even zien! Hij vroeg hoe het met me ging en ik antwoordde als gewoonlijk: "goed". Wim zat er meteen bovenop en zei dat ik mijn verhaal moest doen. Dus vertelde ik hem wat me nog dwars zit. Ik moest weer even plaatsnemen in de behandelstoel, hij voelde hier en daar aan mijn kaken, mond open, mond dicht en patssss; hij duwt met zijn vinger op de spieren die hechten aan de kaak. Dat was gevoelig en daar zit dan ook het probleem. Oplossing: fysiotherapie. Ik heb een kaartje gekregen met het adres van een kaakfysiotherapeut die een goede naam heeft in de omgeving van Heerlen. Hier zal ik helaas nog mee moeten wachten tot januari. De behandelingen die ik vanuit mijn aanvullende verzekering krijg, zijn voor dit jaar op. Ik heb natuurlijk de optie om het zelf te gaan bekostigen, maar ik vind persoonlijk dat die kosten dan te hoog oplopen. Dan wacht ik wel tot januari..... Het is eigenlijk zeer triest dat patiënten die zorg nodig hebben hier zelf voor op moeten draaien of een peperdure zorgverzekering moeten pakken. Dan heb ik het niet eens over mezelf. Er zijn zoveel meer mensen die zorg nodig hebben, maar dit op de één of andere manier niet kunnen krijgen. Ik ga mijn zorgverzekering voor volgend jaar ook aanpassen naar een TOP-verzekering. Nederland, tsja... ik wil er eigenlijk niet eens woorden aan vuil maken!!



Ik heb nog kort met Dr. de Jonge over de blog gekletst en hij vertelde dat ik voorbij was gekomen in een tweejaarlijkse vergadering onder kaakchirurgen. Eén van zijn collega's had een kort stuk uit mijn blog geciteerd en hierover is schijnbaar gepraat. Wel leuk om te horen dat er iets met mijn blog gedaan wordt.

Op 4 januari staat de volgende afspraak bij Dr. de Jonge gepland. Dan mag ik meteen langs bij de Medisch Fotograaf. Eigenlijk zou dat afgelopen vrijdag al gebeuren, maar op mijn verzoek is dit uitgesteld tot 4 januari. Dan ben ik namelijk helemaal klaar. In de komende periode gaat de tandarts nog enkele tanden bijwerken, maar niet voordat de tanden zijn gebleekt. Zometeen moet ik naar de tandarts/orthodontist om mijn bleeksetje op te halen en dan kan ik de komende 10 dagen gaan bleken. Eens kijken of ik dan mee kan doen in een tandpasta-reclame. ;)

Jullie zijn weer helemaal up-to-date. Ik ga me klaarmaken en dan op naar de tandarts/orthodontist.

Tot volgende week!

Liefs,

Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten