maandag 19 november 2012

Week 30 na de operatie: eindelijk mijn bleeksetje ophalen bij de ortho

Goedemorgen!

Precies een week geleden zat ik in de tandartsstoel. Ik moest namelijk op controle. Gelukkig was ik vrij snel aan de beurt, want ik was verre van fit. Janice, de tandartsassistente, keek eerst of de clear overlay bitjes nog goed aansluiten op mijn tanden. Die mogen namelijk niet te los zitten. De eerste paar dagen dat ik de bitjes had, zaten deze erg strak. Na een paar dagen werd het allemaal wat soepeler en ging het verwijderen van de clear overlay stukken makkelijker. Nu moest Janice dus even kijken of het niet allemaal té soepel ging. Dit was niet het geval, mooi! Ik moest de bitjes eruit halen en die heeft ze toen ook nog eens goed bekeken.

Oké, de bitjes waren dus goed, er kon gestart worden met bleken. De bleekspuitjes werden erbij gepakt en ik kreeg een korte uitleg. Er werd verteld dat ik 6 tot 10 dagen moest gaan bleken, maar de 10 dagen absoluut niet mocht overschrijden. Bleken kon ik het best 2 uur voor het slapen doen. Vóór het bleken de tanden goed poetsen, bitjes met bleekgel 2 uur lang in, tanden schoonmaken met een droge tandenborstel, bitjes schoonmaken en voor de nacht de bitjes weer in doen. Zo gezegd, zo gedaan.

De clear overlays en de bleekspuitjes van Opalescense

Na de uitleg over het bleken werd de tandarts er nog even bij geroepen. Hij kwam nog even naar mijn tanden zelf kijken. Beneden heb ik helaas een klein gaatje. Van de bovenste rij tanden wil hij één mooi geheel maken, met andere woorden: perfectioneren. Op 3 december moet ik terug voor een behandeling van 1,5 tot 2 uur. Janice heeft me al verteld dat ik wel verdoving krijg. De slapeloze nachten zijn dus weer in aantocht!! Geen dag gaat voorbij of ik denk alweer aan de afspraak op 3 december. Ik zal die dag ook nog alleen moeten gaan, omdat Archel geen vrij kan krijgen op zijn werk. Dit is weer een grote uitdaging voor mij, maar hey; ik heb al zo veel overwonnen, dan kan dit er ook nog wel bij. Als het straks helemaal geperfectioneerd is, kan ik alleen maar nog trotser op mezelf zijn. Ook dit klusje gaan we "gewoon" even klaren. :)

Inmiddels ben ik mijn tanden al een week aan het bleken. Worden ze witter? Ja, volgens mij wel. Ik ben alleen vergeten om een "vóór-foto" te maken. Dit is echter geen probleem, want ik kan net zo goed naar de foto's van Turkije kijken. Wat je vaak hoort als mensen tanden gaan bleken, is dat de tanden/tandvlees erg gevoelig zijn. Ik kan niet zeggen dat mijn tanden gevoeliger zijn als normaal. Aan de rechterkant zijn mijn tanden sinds de operatie sowieso al gevoelig, maar ik merk niet dat dit nu juist éxtra gevoelig is. Dit is alleen maar mooi meegenomen! Ik ga nog een paar dagen door met bleken, want ik wil natuurlijk een optimaal resultaat. Zelf vind ik dat ik nu nog afsteek tegenover Archel. Hij heeft echt een Hollywood-smile en daar wil ik op zijn minst bij in de buurt komen. Archel heeft altijd geluk met die dingen: nooit een beugel gehad maar kaarsrechte tanden, nooit gaatjes terwijl hij écht niet zo consequent poetst als mij en bovendien hartstikke witte tanden. Oké, vorig jaar heeft hij er een bleekbehandeling tegenaan gegooid, maar dit was helemaal niet nodig. Wat een geluksvogel is hij toch. Soms raak ik daar best een beetje opgefokt van. Ik poets 3 tot 4x per dag mijn tanden, gebruik flosdraad, gebruik de gum picks, gebruik mondspoelmiddel en nóg heb ik een gaatje! Archel poetst 1, soms 2x per dag zijn tanden en hij heeft nooit wat. Grrr!

Ik weet dat ik naar mezelf moet kijken en dat doe ik dan ook maar. Nu al kan ik breeduit glimlachen en dit wordt na 3 december alleen nog maar mooier. Niemand die ziet dat ik een beetje hulp nodig heb gehad om deze glimlach te bereiken. Niemand die ziet dat ik 2,5 jaar een beugel heb gedragen en een kaakosteotomie heb gehad. Top, toch?

Wat ik verder nog even kwijt wil deze week: ik krijg wekelijks verzoeken om voor- en na-foto's te plaatsen. Daar zullen jullie nog heel even op moeten wachten. Zoals ik in mijn vorige blog al heb aangegeven, moet ik op 4 januari terug naar de kaakchirurg. Dan breng ik meteen een bezoek aan de medisch fotograaf. Als ik die foto's in handen krijg, ga ik voor- en na-foto's plaatsen. Nog even geduld dus.....

Veel meer heb ik deze week eigenlijk niet te vertellen. Ik ga nog een paar dagen door met bleken en hoop dat mijn tanden nog een paar tinten witter worden!! Ook dáár zal ik binnenkort foto's van plaatsen.

Tot volgende week! Dan zal ik weer eens wat dieper in gaan op de hinder die ik nog van mijn kaken ondervind.

Liefs,

Cindy

19 opmerkingen:

  1. hoeveel geld kost zo'n traject alles bij elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De operatie incl. ziekenhuisopname heeft bijna €10.000 gekost. Het beugeltraject bedraagt inmiddels ook enkele duizenden euro's. Hoeveel precies, weet ik niet.

      Ik heb het geluk gehad dat mijn geval "medische noodzaak" was dus ik heb alles vergoed gekregen.

      Sta je ook op het punt om dit traject in te gaan of van waar jouw interesse?

      Verwijderen
  2. ja ik wou het even weten hartstikke bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe oud ben je als ik vragen mag?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. word het altijd vergoed als het een medische noodzaak is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er hangt natuurlijk veel af van de beoordelaar van je zorgverzekering. Ziet diegene er een medische noodzaak in? Daarom is het van groot belang om voldoende "bewijsstukken" mee te sturen naar de verzekering. Denk hierbij aan afdrukken, foto's en een verslag van je orthodontist. Ik weet dat ze hier vrij streng in zijn. Succes!

      Verwijderen
  5. Hallo Cindy,

    Binnenkort krijg ik een onderkaakverlenging. 3 december wordt er gekeken of de wortels van mijn tanden goed staan en dan kan het gebeuren.

    Een tijdje geleden kwam ik op je blog, ik heb alle verhalen van je gelezen. Het deed me goed dat je zei dat je de operatie alsnog zou doen nu je weet wat het inhoud.

    Ik heb alleen nog wel een paar vraagjes:
    Mijn vader is een tijdje geleden geopereerd aan een hernia. Hij moest de dag na de operatie naar huis. Is dat bij de kaakoperatie ook zo dat je naar huis MOET?

    Krijg je altijd tijdens het traject het bleken aangeboden? of heb je dat zelf aangegeven?

    In februari start ik met een nieuwe opleiding. De orthodontist zegt dat ik begin volgend jaar geopereerd wordt. Hoe lang heb jij niet kunnen werken?

    Daarnaast zijn er nog genoeg vragen maar deze kan jij niet voor mij beantwoorden. Ik denk dat ik het gewoon zelf moet ondervinden. Dit zijn vragen die vooral gaan over de narcose en de misselijkheid achteraf, want kan je wel overgeven? Kan het zo zijn dat de narcose niet goed werkt? enz. enz. Dat zijn vragen die mij dagelijks bezig houden. Maar als ik jou verhaal lees heb je het zelf voor de operatie ook erg moeilijk gehad qua spanning. Ik heb in ieder geval heel veel aan je verhaal! Bedankt!

    Groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maaike,

      Allereerst bedankt voor je berichtje en fijn om te horen dat je veel aan mijn blog hebt gehad. Dat is natuurlijk één van de redenen waarom ik deze blog gestart ben.

      Wat betreft je vragen:
      - Ik denk dat het per ziekenhuis verschilt hoe lang je mag blijven. Ik moest niet naar huis na 2 nachten, mocht gerust nog een nacht blijven. Maar geloof me, je wilt écht graag naar huis en in je eigen vertrouwde omgeving zijn. Ik voelde me erg rot toen ik het ziekenhuis uit ging, maar ik had het ervoor over om naar huis te gaan.

      - Het bleektraject zal denk ik niet overal aangeboden worden. Mijn tandarts/orthodontist heeft me dit als beloning op dit traject gegeven. Een mooie kers op de taart dus!

      - Ieder persoon is anders en ik weet dus niet hoe lang jij uit de running zal zijn. Je hebt het geluk dat je aan slechts één kaak wordt geopereerd en ik denk dat je daar wel je voordeel mee hebt. Zelf ben ik 5 weken thuis geweest van het werk en daarna weer met halve dagen begonnen. Ik was behoorlijk futloos, erg moe.

      - De narcose: de anesthesist, de anesthesiemedewerkers en de operatie-assistenten zullen je zo veel als mogelijk geruststellen. De anesthesist en de anesthesiemedewerkers verliezen je tijdens de operatie geen moment uit het oog en houden je continu in de gaten. Tegenwoordig kan worden opgemerkt als de narcose niet goed werkt. De hartslag en de bloeddruk gaan dan bijvoorbeeld omhoog. De anesthesist heeft alles onder controle en zal ervoor zorgen dat jij nergens iets van voelt!!

      - Misselijkheid... tsja, iedereen reageert natuurlijk anders op een narcose. Ik ben na de operatie behoorlijk misselijk geweest door het bloed dat ik had ingeslikt. Mijn tip: geef duidelijk aan als je je misselijk voelt, hier kan altijd iets aan gedaan worden!! Verder, rustig blijven en proberen niet in paniek te raken. Probeer afleiding te zoeken.

      - Ook ik was bang dat ik zou moeten overgeven na de operatie. Ik had allerlei rampscenario's in mijn hoofd; bijvoorbeeld dat ik zou stikken omdat de elastieken in de weg zouden zitten als ik zou moeten overgeven. Dit heb ik in het traject vóór de operatie meermaals aangegeven aan de kaakchirurg, maar ook aan de anesthesist. Mocht er iets gebeuren en je moet tóch overgeven, kunnen de elastieken altijd kapot geknipt worden. Je hoeft je geen zorgen te maken, je hebt genoeg ruimte, als het gebeurt. Ik snap je angst en begrijp dat het je benauwt, maar geloof me, het komt goed.

      In het traject voor de operatie heb ik het inderdaad erg zwaar gehad. Als zeer angstige patiënt heb ik veel slapeloze nachten gehad. Op een gegeven moment moet je je overgeven, kun je niet meer terug en ga je er gewoon voor. Mocht je je even rot voelen, denk dan aan het eindresultaat, want ik verzeker je: dat zal geweldig zijn!!

      Ik wens je heel veel succes en mocht je vragen hebben: stel ze gerust!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  6. Hè Cindy

    Ben blij voor je dat het goed gaat!! Ik moet binnenkort ook een operatie ondergaan namelijk beiden kaken.
    Nu is dit niet mijn eerste keer, ... ondertussen heb ik mijn eerste operatie al achter de rug. Namelijk de bovenkaakverbreding. Het is nu ruim een jaar geleden.
    Nu ik lees dat je 10.000€ moest betalen? Ben ik er wel van geschrokken ?
    Hoe komt het dan?
    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      Ik hoefde niets te betalen omdat mijn traject medische noodzaak was. Wél heb ik alle rekeningen op "Mijn CZ" zien staan en daar zag ik dat de totale kosten van de OK en ziekenhuisopname bijna €10.000 bedragen. Ben heel blij dat ik alles vergoed heb gekregen!!

      Succes met je operatie!

      Verwijderen


  7. Medische noodzaak?
    Wat bedoel je daarmee juist als ik vragen mag?

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!

      Ik heb een medische indicatie gekregen omdat ik eigenlijk niet onder dit traject uit kon komen. Met andere woorden: als ik dit traject niet zo doorlopen, zou ik in de toekomst tegen grote problemen aan lopen. Denk hierbij aan kaak(gewrichts)klachten, moeite om tanden/tandvlees schoon te houden met als gevolg ontstekingen en in het ergste geval dat ik mijn tanden uit zou bijten door de palatumbeet die ik had. De operatie was uit medisch oogpunt noodzakelijk om verdere problemen te voorkomen.

      Een ander voorbeeld: je hebt een mooi gebit, maar je bent niet tevreden over de stand van je kaken. Je vindt het niet mooi en je zou hier graag iets aan willen doen. Dit is dan een operatie uit esthetisch oogpunt en zal dan niet vergoed worden.

      Is dit een beetje duidelijk voor jou?

      Verwijderen
  8. Hè,

    Ja hoor ik snap best wat je bedoelt. Is het gewoon vreemd.. Alsof de dokters al in de toekomst kunnen kijken.. Met weet dit al op voorhand...

    Maar is idd nog beter als je alles vergoed krijgt
    Ja bij mij zeiden ze ook dat dit operatie moet maar ik krijg niets vergoed.
    En waar heb je je laten opereren? In een prive of een algemeen ziekenhuis ?

    Grtjs
    Althans bedankt voor de info! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn operatie heeft plaatsgevonden in een normaal algemeen ziekenhuis. Ik had wel te maken met lange wachttijden, maar achteraf gezien was het zeker de moeite waard.

      Waarom krijg je niets vergoed? Ik zou er toch eens achter aan gaan als ik jou was....

      Verwijderen


  9. Ja ik zal er eens àchter horen, maar vrees ervoor.. Omdat in verleden tijd enkele mensen die ik ken dezelfde ingrepen hebben ondergaan. Vandaar mijn verbazing.
    Maar We zien dan wel..

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En die mensen die jij kent hebben alles zelf betaald? Wat waren die wel niet kwijt dan? Waar kom je eigenlijk vandaan? En wanneer staat voor jou de OK gepland?

      Verwijderen
  10. Hoi Cindy,
    Dank voor het lezen van je blog. Mijn broer is donderdag geopereerd aan zijn beide onderkaken. Na de operatie hebben ze hem op de ic nog een dagje onder zeil gehouden. Was niet leuk om hem zo aan al die toeters en bellen te zien :( Na een dagje gewone zaal is hij vanmiddag naar huis gegaan. Operatie is goed gegaan, maar zijn gezicht en nu ook zijn onderkin zijn echt enorm opgeblazen.

    Ik lees veel herkenbare dingen in je blog en het zal ook voor hem een lange weg worden. Vind het moeilijk om hem nu zo te zien en kan alleen maar hopen dat het herstel spoedig zal gaan. Als buitenstaander voel je je dan zo hulpeloos hē? Vlgs mij was hij wel blij dat hij naar huis kon, alleen is hij wel bang dat hij misselijk wordt. Hij is best zwaar dus wat kilo's afvallen kan geen kwaad. Alleen is het natuurlijk wel belangrijk dat je weer aansterkt door voeding. Denk dat die zes weken vloeibaar echt een eeuwigheid gaan duren.

    Nogmaals dank dat je je ervaringen hebt willen delen. Heb je blog ook naar mijn ouders doorgestuurd, die zich natuurlijk ook best zorgen maken, want het blijft een pittige operatie. Ik hoop dat mijn broer, als hij zich wat beter voelt, ook jouw blog zal lezen en ik weet zeker dat hij daarin dingen zal herkennen en dat hij er iets aan heeft.

    Respect hoor voor de route die je hebt gekozen en ik hoop dat je nog heel lang van het eindresultaat mag genieten!
    Groeten, Angela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Angela,

      Hartelijk bedankt voor je berichtje. Leuk dat je de weg naar mijn blog hebt weten te vinden, alleen de reden waarom is natuurlijk iets minder. Het doet me goed om te horen dat je iets aan mijn blog hebt. Dat is natuurlijk ook waar ik het voor doe!!

      De eerste dagen na de operatie zijn inderdaad heel heftig. Zeker als buitenstaander kun je je behoorlijk hulpeloos voelen. Dat kan mijn vriend wel beamen, hij had dit gevoel ook. Ik weet zeker dat je broer zich over een week al stukken beter voelt. Het herstel gaat langzaam, zijn geduld zal aardig op de proef worden gesteld, maar ik weet zeker dat hij uiteindelijk zal zeggen dat alles de moeite waard is geweest. Geduld is een schone zaak. Je wil niet weten hoe vaak ik dat te horen heb gekregen. ;)

      Mochten jij, je ouders of je broer vragen hebben: stel ze gerust. Ik probeer jullie zo goed mogelijk te helpen.

      Via deze weg wens ik je broer heel veel beterschap. Alles komt goed!!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen