maandag 26 november 2012

Week 31 na de operatie: hindernissen op weg naar een volledig herstel

Goedemorgen,

Vorige week beloofde ik om vandaag dieper in te gaan op de hinder die ik op dit moment nog van mijn kaken ondervind. De kaakoperatie is vandaag 31 weken ofwel 217 dagen geleden. De tijd vliegt voorbij. De dag van de operatie op 23 april 2012 en de dagen erna in het ziekenhuis staan op mijn netvlies gebrand. Oké, van de eerste dag weet ik niet zo veel meer, maar wát ik er van mee heb gekregen, zal ik niet snel meer vergeten. Nu zijn we dus dik 7 maanden verder en kijk eens waar ik sta: het beugeltijdperk heb ik achter me gelaten en ik geniet dagelijks van die stralende glimlach! Echt, ik kan het niet vaak genoeg zeggen; wat ben ik dankbaar dat ik de kans heb gekregen om dit traject in te stappen. Mijn issues heb ik in de prullenbak gegooid en het vertrouwen is tevoorschijn gekomen. Ik zal dat vertrouwen vandaag dan ook laten zien in de vorm van enkele foto's van hoe ik er nu uit zie en dan mogen jullie voor jezelf beslissen of dit vertrouwen gegrond is of niet!

Toch zijn er nog wat kleinigheidjes die tot op de dag van vandaag aan me knagen. Onderstaand een korte opsomming van klachten die ik nu nog heb.

 - Gevoelige tanden: sinds de operatie heb ik last van gevoelige tanden. In het begin waren alle tanden gevoelig, maar nu zijn alleen de tanden aan de rechterkant gevoelig, boven- én onderkaak. Sinds enkele maanden gebruik ik andere tandpasta, namelijk Sensodyne Repair & Protect. Deze tandpasta is regelmatig te zien in reclames op tv, maar ik heb hem gekocht naar aanleiding van een tip van mijn oom. Ook hij zat met gevoelige tanden en sinds hij die Sensodyne gebruikte, was de gevoelligheid voor een deel afgenomen. Zijn succeservaring sprak me aan en ik besloot om ook deze tandpasta in huis te halen. Ik moet zeggen: ja, mijn tanden zijn iets minder gevoelig. Zeker het tanden poetsen is minder vervelend. Mijn tanden poets ik nog steeds met mijn kindertandenborstel. Gisteren heb ik weer eens een poging gewaagd om mijn tanden te poetsen met de elektrische tandenborstel. Dat was helaas geen succes. Aan de linkerkant ging het wel, de voortanden en de rechterkant waren erg pijnlijk om te poetsen. Dat is frustrerend, want met een elektrische tandenborstel heb ik altijd een schoner gevoel. Hopelijk komt het nog goed. Verder is het kauwen van voedsel aan de rechterkant niet fijn, maar dat doe ik sowieso bijna niet aan die kant. Zo kom ik meteen uit bij de volgende klacht...


Zijaanzicht, mét kin, zónder overdreven grote wangen! :)

- Beurse, krakende rechterkaak: laat ik voorop stellen dat mijn linkerkaak helemaal hersteld is. Aan die kant kauw ik alles gemakkelijk weg, zelfs lekkere plakkerige winegums. De rechterkaak is een ander verhaal. Dit loopt niet zoals ik zelf had verwacht. Als ik moet gapen krijg ik vaak een "knakje" rond het kaakgewricht. Soms pijnlijk, soms niet. Als ik een maaltijd heb genuttigd, is mijn rechterkaak enorm verzuurd. Als ik aan de rechterkant kauw, wat overigens niet vaak voor komt, krijg ik steken in mijn onderkaak. De pijn lijkt soms ook te zitten op de plek waar de breuk heeft gezeten. Het is tenminste hetzelfde plekje als waar ik in augustus een klap op heb gehad en toen zei Dr. de Jonge dat dit het plekje van de breuk is. Dit in combinatie met de gevoelige tanden weerhoudt mij ervan om aan de rechterkant te kauwen.

Een mooie glimlach!

- Deels gevoelloze onderlip/kin: spreekt voor zich denk ik. Het gevoel in onderlip/kin is na de operatie nooit meer teruggekomen. Soms voel ik een tinteling. Nog steeds worden mijn tanden overgevoelig als ik mijn kin aanraak, een heel raar gevoel is dat. In het begin irriteerde ik me eraan, maar ik denk dat ik er langzaam aan begin te wennen. Dr. de Jonge heeft gezegd dat het nog een hele tijd kan duren voordat het gevoel terug komt. Geduld.... waar ken ik dat woord van? ;)

- Oorpijn: vrijwel dagelijks ervaar ik oorpijn. Ook dit doet zich alleen voor aan de rechterkant. Soms trekt het door in mijn gezicht. Er valt mee te leven, maar het zou prettig zijn als dit zich in de toekomst zou verbeteren.

Finally I'm proud to be me...

- Als ik mijn neus op trek, lijkt het net alsof ik vlak naast mijn neusvleugel één van de plaatjes voel zitten. Dit is geen prettig gevoel, maar ik heb er wel controle over: gewoon niet meer de neus optrekken!

Al met al lijkt het alsof ik nog veel hinder ondervind, maar op zich valt het mee. Ja, ik word er dagelijks mee geconfronteerd. Er zijn dagen bij dat ik me er behoorlijk aan irriteer en het is vaak frustrerend. Het klinkt raar, maar ik denk dat ik er aan gewend ben geraakt. Ik zou het wel heel vervelend vinden als ik nooit meer van mijn klachten af zou komen. Mijn gevoel zou ik graag terug willen krijgen, ik zou graag weer eens pijnloos aan de rechterkant willen kauwen enzovoorts.

Samen met een trotse Archel...
Vanaf januari ga ik een programma volgen bij een kaakfysiotherapeut. Ik hoop dat hij me kan helpen om de laatste stapjes vooruit te zetten, zodat ik nog meer kan genieten van de resultaten die zijn geboekt.

Goed, dit was het voor deze week. Volgende week een blog met "Veelgestelde vragen / Frequently asked questions". Bijna dagelijks krijg ik mails van lotgenoten die vol met vragen zitten. Vaak zijn dit dezelfde vragen/twijfels/onzekerheden. Dit is helemaal niet erg, maar om te voorkomen dat ik iedereen dezelfde vragen moet beantwoorden, ga ik hier volgende week een blog aan wijden. Zo kan ik iedereen verwijzen naar de blog en dat bespaart mij weer tijd! :)

O ja, ten slotte: volgende week maandag staat mijn bezoek aan de tandarts op het programma. Dan wordt de voorgevel nog even aangepakt en worden de laatste puntjes op de i gezet. Zoals de tandarts zei: "ik ga er één geheel van maken". Dit kost wel wat tijd want ik zal 1,5 tot 2 uur in de stoel moeten liggen. Volgens de tandarts is het een zeer secuur werkje en dat geloof ik ook wel. Aan de ene kant ben ik bang, maar aan de andere kant ben ik reuze benieuwd naar de resultaten. Het wordt dus nóg mooier, yes!!

Tot volgende week!

Liefs,

Cindy

8 opmerkingen:

  1. Ik vond je altijd al mooi genoeg maar je straalt nu van zelfvertrouwen! Dat maakt je nog mooier dan je al was!

    Xxx Mies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey Cindy, je ziet er eigenlijk al op je paasbest uit,
    het is onwerkelijk dat de tandarts en nog stralender kan maken.
    Eindelijk heb je toch werk gemaakt van advertentiereclame,
    en het zou nu ook nog fijn zijn als er van je blogbezoekers
    ook wat bestellen bij DENT SEND.
    Krijg je toch nog wat voor je werk dat je elke week hebt met het schrijven van de blog. Het moet toch maar elke week weer geschreven worden.
    En zeg nou eens eerlijk, je lezers hebben er baat bij, anders had je niet zoveel bezoekers of niet soms?
    groetjes mam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee mooierik!

    Ik heb vandaag nog over je lopen opscheppen tegen een leerling die komend jaar hetzelfde als jou te wachten staat! Ze stuurt me een mailtje voor jouw blog webadres. Ze vertelde me dat ze zo weinig informatie kon vinden. En toen dacht ik... Super! Daar deed Cindy het voor!
    Dus binnenkort... Weer een follower erbij.

    En Cindy? Ik vind je prachtig!

    X, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nathalie!!

      Joh, ga je nu ook al opscheppen over mij? Hihi.. wel leuk dat je aan me hebt gedacht en over mijn blog hebt verteld.. En inderdaad: "daar doe ik het voor". :) Als ik haar op de een of andere manier kan helpen, dan doe ik dat graag. Zeg haar maar dat ze me altijd een berichtje kan sturen als ze vragen heeft.

      En thanks voor je compliment... ik ben super tevreden met de resultaten en volgens mij straal ik dat ook uit!! :D

      XXX

      Verwijderen
  4. Hoi Cindy je ziet er goed uit!!!
    ik hoop dat ik ook zo goed uit komt te zien.. ik ben afgelopen dinsdag 4 maart 2014 geopereerd. Ik heb nu van dat het over mag gaan vooral mijn bloedneus en mijn gevoelloos neus oftewel tintelingen ik hoop dat het gevoel weg gaat want vindt het verschrikkelijk gevoel... ik kom er ook niet aan tenzij ik weer een bloedneus heb ik voel me wel anders dan voor heen. Ik heb denk spijt als ik het niet zou hebben gedaan. Groeten Tom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Tom,
      Dankjewel!
      Wat goed en dapper dat je de operatie hebt ondergaan. Het is pas een paar dagen geleden voor je, dus alles is nog 'vers'. Geef het de tijd, ik weet zeker dat je je over een paar weken een heel ander mens voelt!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  5. Hallo, even een vraagje hoelang heb je niet kunnen eten door die gevoelige tanden ? In het begin ? En leuke blog trouwens ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Paat jaar later.. ����
    Heb je inmiddels weer (meer) gevoel mogen krijgen? Ben zo benieuwd!
    Heb zelf ook een dubbele kaakoperatie gehad en ervaar ook last nog aan 2 kant na 8maanden..

    BeantwoordenVerwijderen