maandag 3 december 2012

Veelgestelde vragen / Frequently asked questions

Goedemorgen,

Vrijwel dagelijks krijg ik mails met vragen over het traject dat ik heb doorlopen. Het is natuurlijk logisch dat iemand die nog aan het begin van het traject staat vol vragen, twijfels en andere onzekerheden zit. De informatie uit informatiefolders van het ziekenhuis geeft al een beknopt beeld van het traject, maar ik snap helemaal dat er na het lezen van zo’n folder ontzettend veel vragen opkomen over praktische zaken rondom het traject. Om te voorkomen dat ik continu dezelfde vragen moet beantwoorden, wijd ik deze blog aan de meest gestelde vragen van lotgenoten.

Belangrijk: de antwoorden op deze vragen (en de blog in het algeheel) zijn natuurlijk subjectief. Mijn ervaringen zijn wellicht héél anders dan de ervaringen van een ander. Mijn tip is dan ook: staar jezelf niet blind op deze blog, maar zoek op internet ook naar ervaringen van andere lotgenoten. Hoe meer informatie je verzamelt van zoveel mogelijk verschillende mensen, hoe beter je beeld wordt van dit traject!

- Wordt het gehele traject vergoed?
Dit ligt aan de medische noodzaak van je behandeling. Zelf heeft mijn orthodontist een aanvraag bij mijn ziektekostenverzekeraar gedaan. Het is van belang om voldoende "bewijsmateriaal" bij te sluiten. Denk hierbij aan afdrukken van het gebit, foto’s en een verslag van de orthodontist. Ik weet dat beoordelaars vrij streng zijn. Gelukkig heb ik mijn hele traject (beugel + kaakosteotomie) volledig vergoed gekregen, want als ik het zelf had moeten betalen, had ik het waarschijnlijk niet gedaan.

- Gaat mijn gezicht erg veranderen?
In mijn geval vind ik dat mijn gezicht behoorlijk is veranderd. Mijn onderkaak is 1 centimeter naar voren geplaatst en ook mijn bovenkaak is gekanteld. Ik vind dat ik een heel ander profiel heb gekregen. De veranderingen die hebben plaatsgevonden, hebben in mijn geval alleen maar positief uitgepakt. Zelf heb ik ook voor- en na-foto’s van anderen opgezocht. Bij sommigen vond ik het gezicht niet erg veranderd, bij anderen weer wel. Conclusie: je kan van tevoren niet weten of je gezicht erg gaat veranderen. Natuurlijk zijn er computersimulaties en dit geeft misschien een beetje een beeld, maar in realiteit zal het altijd anders zijn!

- Ik ben bang dat ik na de operatie moet overgeven. Er zitten dan toch elastieken tussen mijn kaken? Hoe gaat dat dan? Stik ik niet?
Ook ik was bang dat ik zou moeten overgeven na de operatie. Ik had allerlei rampscenario's in mijn hoofd; bijvoorbeeld dat ik zou stikken omdat de elastieken in de weg zouden zitten als ik zou moeten overgeven. Dit heb ik in het traject vóór de operatie meermaals aangegeven aan de kaakchirurg, maar ook aan de anesthesist. Mocht er iets gebeuren en je moet tóch overgeven, kunnen in het ergste geval de elastieken altijd kapot geknipt worden. Je hoeft je geen zorgen te maken. Het is natuurlijk niet te hopen dat je moet braken, maar als het gebeurt heb je genoeg ruimte. Don’t worry!

- En wat als ik misselijk wordt van de narcose?
Misselijkheid... tsja, iedereen reageert natuurlijk anders op een narcose. Ik ben na de operatie behoorlijk misselijk geweest door het bloed dat ik had ingeslikt. Mijn tip: geef duidelijk aan als je je misselijk voelt, hier kan altijd iets aan gedaan worden. Verder, rustig blijven en proberen niet in paniek te raken. Probeer afleiding te zoeken. Zet bijvoorbeeld je koptelefoon op en kijk tv of luister muziek.

- Zal ik veel pijn hebben na de operatie? En hoe zit het met de zwelling?
Pijn is voor iedere patiënt anders. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik behoorlijk pijn heb gehad. Als ik rustig stil lag, was het wel een beetje uit te houden, maar het rechtop komen en weer gaan liggen was een drama. Ik voelde dan een erge druk op mijn kaken, een stekende pijn. De zwelling was op de dag van de operatie nog niet echt aanwezig. Ik had continu coldpacks tegen mijn kaken aan en dit voelde erg prettig. Toen ik de dag na de operatie wakker werd, was mijn gezicht erg gezwollen. Ik schrok wel toen ik in de spiegel keek. Naarmate de dagen vorderen zal je merken dat de zwelling vrij snel weg trekt. De laatste restjes zwelling hebben langer nodig om weg te trekken. Net als bij de misselijkheid, geldt bij pijn hetzelfde: geef aan als je pijn hebt. Ook hier valt iets tegen te doen!!

- Ik lees vaker dat patiënten het gevoel in hun lippen en kin kwijtraken. Komt dit nog wel terug?
Tijdens de operatie wordt vlak over de gevoelszenuw gewerkt. Soms wordt deze zenuw vrijgelegd. Hierdoor kan het zijn dat je na de operatie tijdelijk een verminderd gevoel in onderlip/kin hebt. Meestal is dit na een paar weken hersteld, maar vaak kan het ook veel langer duren. In sommige gevallen komt het gevoel niet meer volledig terug.

- Ik slik medicijnen. Kan ik nog wel tabletten slikken als mijn kaken met elastieken op elkaar vast zitten?
In het begin is dit lastig. De eerste paar dagen moest ik zelf ook even een weg vinden om tabletten af te slikken. De makkelijkste manier: stop het tabletje achter via je kiezen in je mond (daar heb je wel wat ruimte), drink met een rietje wat water en slik het tabletje af. Overigens kreeg ik in het ziekenhuis antibiotica en pijnstillers. De antibiotica mocht ik oplossen in water en dan wegdrinken, de pijnstillers kreeg ik in het ziekenhuis in de vorm van een zetpil.

- Als ik straks de operatie achter de rug heb, hoe lang ben ik dan uit de running?
Ieder persoon is anders dus het is niet precies aan te geven hoe lang je uit de running zal zijn. Het ligt er natuurlijk ook aan welke operatie je hebt gehad. Wordt alleen je onderkaak geopereerd? Of ook je bovenkaak? Tevens speelt mee wat voor werk je hebt. Als je een actieve baan hebt waarin je veel moet praten, zal het iets langer duren voordat je weer aan de slag kan gaan. Heb je een rustige baan, kun je denk ik vrij snel weer aan de slag. Zelf ben ik 5 weken thuis geweest. Ik was erg futloos en moe. Na 5 weken ben ik weer met halve dagen begonnen met werken.

- Ik ben bang dat de narcose niet goed zal werken en dat ik alles zal voelen tijdens de operatie. Hoe gaat dat dan?
De anesthesist, de anesthesiemedewerkers en de operatie-assistenten zullen je zo veel als mogelijk geruststellen. De anesthesist en de anesthesiemedewerkers verliezen je tijdens de operatie geen moment uit het oog en houden je continu in de gaten. Tegenwoordig kan worden opgemerkt als de narcose niet goed werkt. De hartslag en de bloeddruk gaan dan bijvoorbeeld omhoog. De anesthesist heeft alles onder controle en zal ervoor zorgen dat jij nergens iets van voelt.

- Wat is handig om mee te nemen naar het ziekenhuis, naast de standaard verzorgingsspullen?
* Vaseline! Omdat je zelf je lippen niet kunt bevochtigen is het fijn om af en toe je lippen in te smeren met vaseline. Dit voorkomt dat je droge lippen krijgt en sowieso is het een prettiger gevoel.

* Muziek/oordopjes: om de tijd door te komen kun je muziek luisteren of tv kijken. Meestal krijg je in het ziekenhuis een koptelefoon, maar neem voor de zekerheid ook je eigen oordopjes mee. Een boek heb ik zelf niet meegenomen; ik was veel te suf om te lezen en om me goed te concentreren.

* Een sjaal voor als je het ziekenhuis weer verlaat. De koude en gure wind kan pijn doen aan je gezicht. Om dit onprettige gevoel te vermijden, kun je een dikke sjaal voor je gezicht houden.

* Een fatsoenlijke badjas. Zelf moest ik twee keer naar de kaakchirurg op de poli. Het was echt niet prettig toen ik in een rolstoel werd gezet en naar beneden werd gereden. Ik voelde me al rot en toen werd ik ook nog van alle kanten bekeken. Alsof mensen nog nooit iemand met een gezwollen gezicht hebben gezien. Om er een beetje toonbaar uit te zien moet je ervoor zorgen dat je een badjas of huispak meeneemt. Het zou toch raar uitzien als je in je beertjespyjama op de poli arriveert. ;)

* Kladblok en pen. Na de operatie gaat praten erg moeizaam. Je moet extra je best doen om je verstaanbaar te maken. Om het jezelf makkelijker te maken kun je kladblok en pen meenemen, zodat je je boodschap naar de ontvanger kan schrijven.

- Hoe lang moet ik in het ziekenhuis blijven? Is het zo dat ik na een paar dagen naar huis MOET of kan ik langer blijven als ik me nog niet goed voel?
Ik denk dat het per ziekenhuis verschilt hoe lang je mag blijven. Ik moest niet naar huis na 2 nachten. Ik mocht gerust nog een nacht blijven. Maar geloof me, je wilt écht graag naar huis en in je eigen vertrouwde omgeving zijn. Ik voelde me erg rot toen ik het ziekenhuis uit ging, maar ik had het ervoor over om naar huis te gaan.

- Ik mag natuurlijk alleen maar vloeibaar voedsel na de operatie. Wat kan ik dan allemaal eten? Heb je recepten?
Je zal merken dat er hartstikke veel mogelijkheden zijn om te eten. Het kan zijn dat je de eerste dagen helemaal geen trek hebt, dat heb ik tenminste ervaren. Voorbeelden van dingen die je kan eten: Hero FruitOntbijt, goed gevulde soep, pap, kwark, smoothies, yoghurt enzovoorts. De eerste week zou ik voorzichtig zijn met melkproducten. Je krijgt hier namelijk veel slijmvorming van en dit is absoluut niet prettig. Mocht je lekkere recepten willen hebben, laat dit dan even aan mij weten. Ik heb er genoeg verzameld. ;)

- Ik heb gezien dat jij je tanden gebleekt kreeg nadat de beugel eruit ging. Krijg ik dit ook?
Het bleektraject zal denk ik niet overal aangeboden worden. Mijn tandarts/orthodontist heeft me dit als beloning op dit traject gegeven. Een mooie kers op de taart dus! Overleg met je eigen tandarts/orthodontist of hij je dit ook kan aanbieden.

Zo, dat zijn al een heleboel antwoorden! Heb je nog vragen in aanvulling op deze blog? Stel je vraag dan in een reactie op deze blog, zodat ik je vraag kan beantwoorden en verwerken in dit verhaal.

Tot volgende week.

Liefs,

Cindy

24 opmerkingen:

  1. Beste Cindy,

    Ik heb dan weliswaar geen vragen, maar wilde vooral zeggen dat ik het fijn vind om je blog te lezen. Ook ik heb een dubbele kaakoperatie ondergaan, afgelopen 19 november, en ben gewoon maar op het internet wat aan het lezen. Ik mag/kan immers ook nog niet aan het werk, ik mag immers bijna niet praten en mijn werk bestaat toch ook veel uit praten... Ik vind het vooral leuk om je blog te lezen omdat de meeste blogs gaan over alleen een operatie aan de onderkaak. Een operatie aan beide kaken komt kennelijk minder vaak voor. Ook zie ik dat jij net als ik een lang traject hebt/hebt gehad; ik heb mijn beugel in mei 2010 gekregen. Helaas moet ik nog bijna een jaar wachten tot de beugel eruit mag...

    Het is fijn om via jouw blog een herkenning te krijgen voor het lange herstel. Ik vond dat toch even schrikken, zeker omdat het opereren van de bovenkaak op de zaterdag voor de operatie definitief is besloten. Die bovenkaak heeft echt een wereld aan verschil gemaakt in herstel, pijn (wat deed vooral die bovenkaak pijn!!), maar ook in uiterlijk. Ik ben zelf heel blij met het resultaat!

    Groetjes, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Barbara,

      Hartstikke fijn om te horen dat je iets aan mijn blog hebt gehad. Dat is natuurlijk ook één van de beweegredenen geweest om de blog te starten. :)

      Je hebt vrij recent de operatie ondergaan. Hoe heb je het allemaal ervaren? Heb je nog veel pijn?

      Dat je nu al blij bent met de resultaten is alleen maar goed, want ik kan je verzekeren: het wordt alleen maar mooier!!

      Ik wens je heel veel beterschap, succes en moed om de komende periode door te komen. Het is even "doorbijten", maar als alles achter de rug is, kijk je vol trots terug op dit traject en kijk je nóg trotser in de spiegel!!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
    2. Heey Barbera, mocht jij niet te veel praten? was dat een advies dat gegeven is? Heb ik niet gehad in elk geval, ik kan goed praten met mijn tanden op elkaar, vandaag ben ik 2 wk post... ook beide kaken.. het is alleen erg vermoeiend.

      Mijn bloeddruk is ook zo enorm laag! Mijn pols ook trouwens, zat als ik wat indommelde onder de 50, (46-47) en schrok ik weer wakker van het alarm dat afging.

      Ik ben ook erg zeeziek, wij hebben nog gevaren het 1e jaar van ons huwelijk op de grote vaart (DeneMarken, Zweden, Polen, Duitsland) als wij de Duitse bocht passeerde spoog ik tot wij de haven in kwamen.... Maar na 47 operaties met vaak algehele narcoses heb ik nog nooit gespuugd, ook niet na deze operatie! Dus zeeziek en narcoseziek kunnen heel erg verschillend zijn. Nu was ik op nooit ziek op het IJsselmeer of zo, alleen echt op zee, buiten de rede dus. Ik weet niet of jij echt de zee bedoeld, buiten op de zee, of gewoon meren en kanalen?
      groetjes Petra, ZLD

      Verwijderen
  2. Hi Cindy,

    Even nog een extra reactie, bovenop mijn reactie op je blog van week 34. Op aanraden van een anesthesioloog in opleiding waar ik van de zomer mee gezeild heb, heb ik aan mijn anesthesioloog aangegeven dat ik erg snel misselijk wordt, last heb van wagenziekte (is ook zo) en zeeziekte (is ook zo, die anesthesioloog in opleiding gaf me niet voor niets tips, aangezien hij me af en toe wel groen zag worden. Niet handig trouwens: dol zijn op zeilen, maar ook last van zeeziekte hebben. Goed).

    Er zijn namelijk nacosemiddelen/andere middelen waarmee ze ervoor kunnen zorgen dat je na een operatie niet zo misselijk wordt. Het heeft gewerkt hoor! Ik was absoluut niet misselijk! Daarnaast had ik de dag van de operatie ook een maaghevel, waar ik ook blij mee was. Toen ik de avond na de operatie naar het toilet ging, ging het goed mis met mijn bloeddruk (die is standaard aan de lage kant bij mij), waardoor ik echt niet lekker werd. Normaal zou ik dan ook misselijk worden en gaan kokhalzen. Misselijk ben ik niet geworden, en door de maaghevel kwam alles er ook netjes uit zonder dat ik er zelf last van had :) Ik haatte dat ding, maar op dat moment was ik heel blij met die hevel. Dus: weet je al van te voren dat je snel misselijk bent, dan is het goed dit voor de operatie aan te geven aan de anesthesioloog.

    Liefs,
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Last but not least....

      Wat een leuke hobby heb je zeg.. Ondanks dat je last hebt van zeeziekte ben je toch zo'n bikkel om het water op te gaan. Hoe stoer is dat!


      Prima tip van je trouwens waar veel lezers nog iets aan zullen hebben!! Bedankt daarvoor :)

      Verwijderen
    2. Ik (vrouw 45 jr) heb n slotjesbeugel en ben afgelopen 5 december geopereerd, "al" bijna 5 weken geleden, bij mij is m'n onderkaak n cm naar voren geplaatst. Ik voel me nog steeds zo moe en futloos, heb t idee dat m'n schouders van m'n lijf "vallen", bij mij is m'n gevoel in m'n onderlip/kin nog niet terug, is dit bij jou wel zo? Ik heb de operatie echt zo erg onderschat, dacht de volgende week aan t werk te gaan, ben inmiddels afgelopen week 2 dagen geweest, maar ga miv morgen halve dagen want t is gewoon teveel, ik werk 9 jr bij dezelfde werkgever en ben nog nooit thuis geweest maar ik kan nu echttt niet anders, t is lastig dit te moeten accepteren, normaal loop ik 4x pw hard, nu is m'n tas tillen te zwaar, t zal misschien niet meewerken dat m'n bloeddruk altijd aan de lage kant is (98/48). Ik vind t jammer dat ik vantevoren zo beperkt ben ingelicht, jouw info is wat dat betreft zo n verademing. M'n kaken kunnen nu n cm van elkaar, ik moet m'n stiekem nog dragen tot 21 januari, is dit bij jou nu weer normaal? En ik slaap nog steeds op m'n rug en helemaal plat (de eerste drie weken sliep ik op de bank), va wanneer kon jij je weer draaien zoals je wilde?

      Verwijderen
    3. Hallo Corine,

      Wat rot dat je je nog steeds zo futloos voelt! Maargoed, de operatie is ook "pas" 5 weken geleden en je kan niet verwachten dat je dan al helemaal hersteld bent. De energie zal langzaam terugkomen en dit zal veel sneller gaan als je straks weer iets normaler kan eten.

      Mijn gevoel in onderlip en kin is nu, ruim 8 maanden na de operatie, nog steeds niet teruggekeerd. Voor jou kan dit dus ook nog een hele tijd duren!

      Zodra je de elastieken niet meer hoeft te dragen, kun je langzaam gaan oefenen om je mondopening te vergroten. Bij mij is die tot op de dag van vandaag nog niet optimaal. Sinds vorige week ben ik gestart bij een kaakfysio en ik hoop dat hij me kan helpen nog wat vorderingen te maken. Het is namelijk nog lang niet zoals het zijn moet.

      Ik heb ook de eerste paar weken op de bank doorgebracht. Helemaal plat liggen kon ik niet. Ik had een aantal kussens en een rekje waardoor ik half rechtop kon zitten/liggen. Dit vond ik zelf prettiger. Draaien zoals ik wilde? Pff, dit heeft wel lang geduurd, maar ik ben dan ook een buikslaper. Hoe lang het precies heeft geduurd, weet ik niet meer, maar hier zijn wel enkele maanden overheen gegaan.

      Ik vind het in ieder geval fijn om te horen dat je iets aan mijn blog hebt. En ja, ik krijg vaker te horen dat de "voorlichting" vanaf mijn blog boven de voorlichting van ziekenhuizen uit steekt. Het is jammer dat ziekenhuizen slechts beknopte informatie geven, want zo krijgen patiënten geen concreet beeld van hoe het werkelijk zal zijn. Daarom hoop ik dat deze blog voor veel lotgenoten een heldere invalshoek aan deze behandeling geeft.

      Ik wens je heel veel beterschap, koppie op!! En.... vooral luisteren naar je lichaam.

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
    4. Zoals je al schreef Cindy, is het heel persoonlijk allemaal. Zo heb ik (nu 14 dg post) geen moeite gehad met elastieken, en ben ik nu al mondoefeningen aan het doen. Vrijdag was het 10 dg na de operatie en was ik voor het eerst op controle bij de kaakchirurg. Ik ben al begonnen met fysio voor de kaakoperatie 1x en vorige week 3x (lymfedrainage) en deze week 2x en dan verder... Hij had gevraagd wat ik al mocht, en zij zei, langzaam mobiliseren... en de ok is dus maar 14 dagen geleden... Zo snel gaat dat nu, of het verschilt per arts. Ik kreeg ook geen blaaskatheter, dat vond ze onzin,( meer kans op infecties) want je gezicht is aangedaan en niet je lichaam... je kunt je billen op de po hijsen in bed... dat was ook zo! Terwijl ik dan nog rolstoelafhankelijk ben met een spierziekte... Kaakfysio zou ik dus sneller aanraden, zeker eerst voor het vocht in je gezicht af te voeren naar de grote lymfevaten! Vraag een verwijzing aan de kaakchirurg. Start een week voor de operatie, dan ken je de werkwijze en hij het verschil van voor en na in je gezicht ook. Ik denk dat dit ook wel helpt bij het gevoel en de tintelingen. Vanaf vandaag voelt het anders, ik denk dat het gevoel al iets terugkomt.

      Qua pijn is het mij ook niet meegevallen allemaal en nog niet, maar ja tijd, dat is waar alles om draait, tijd geven en rustig aan doen.

      Petra Zld

      Verwijderen
  3. Dag Cindy ik word ook geopreerd aan mijn onderkaak en zelf ben ik er wel blij mee maar wat ik me afvraag is hoe kreeg jij te horen dat je aanvraag is goedgekeurd . Groetjes wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wendy,

      Ik kreeg de goedkeuring middels een brief van mijn zorgverzekeraar. Aanvraag voor beugeltraject werd gedaan door de tandarts en de aanvraag voor kaakosteotomie door de kaakchirurg, met voldoende bewijsmateriaal.

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
  4. He Cindy,

    Ook ik vindt het erg fijn om te lezen wat er zoal speelt als je beide kaken laat opereren.
    Ikzelf wordt 30 september door Dr. de Jonge geopereerd. Ik vindt het erg spannend..maar goed, het zal moeten gebeuren! Heb je nog een aantal lekkere recepten die ik kan gebruiken qua eten? :)
    Ik heb al een dietiste in de arm geslagen die mij e.v.t. kan ondersteunen.. Was je veel kilo afgevallen in die periode na de operatie? Heb je ook bijvoorbeeld een blaascatheter gehad na de operatie?
    Morgen moet ik voor het laatst naar de poli voordat ik geopereerd wordt. ..spannend

    Liefs Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Esther!

      Nog een patiënt van Dr. de Jonge. Leuk! Ik ben morgen zelf ook in het ziekenhuis voor controle. Hoe laat moet jij? Ik om 10.45 uur. Zou wel toevallig zijn als we elkaar zien. Als je me herkent, spreek je me maar even aan. ;)

      Na de operatie ben ik 9 kilo afgevallen.. het lukte me niet om mijn gewicht een beetje in de hand te houden, ook al probeerde ik wel goed te eten, voor zover dat kon.

      Tijdens de operatie is er een blaaskatheter geplaatst. Is standaard bij zo'n lange operatie. De katheter gaat er de volgende ochtend weer uit.

      Recepten kun je vinden op het forum. Kijk maar eens op de volgende link. Daar vind je recepten voor soepen, smoothies en milkshakes. De soepen heb ik echt héél veel gegeten, enorm van genoten.

      http://forum-kaakosteotomie.1075083.n5.nabble.com/Deel-hier-je-tips-en-recepten-voor-na-de-operatie-f5.html

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  5. He!

    Ik moet er morgen om 11:00 uur zijn haha.. toevallig!
    Ik ben zelf verpleegkundige en werk in het ziekenhuis op een verpleegafdeling.
    Ook wel weer spannend om alles van een andere kant te zien!
    9 kilo afgevallen? Dat is aardig wat he!
    Bedankt, zal eens je forum afzoeken naar de recepten. Ik knijp hem toch wel een beetje hoor!
    Ik ga eerst nog lekker op vakantie en probeer nog even op andere gedachte te komen.

    Wie weet tot morgen? :)

    Liefs Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He Cindy,

    Ik had je toch nog gezien die woensdag! Ik was die meid in het rode hemd. Je liep meteen door voor de I-CAT scan..
    Ik mag 30 september onder het mes.. Toch wel spannend hoor!

    Liefs Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je wel! Ik dacht het al, wist bijna zeker dat jij het was. Je foto's stonden al op de computer toen ik de behandelkamer uit liep. Moest inderdaad meteen door naar de i-CAT. :) Bij jou alles goed verlopen? Spannend hoor, nog maar even voor jou!!

      Verwijderen
  7. He! Jaaa ik was het idd! Je liep zo snel langs.. Dacht laat dr maar ;)
    Moet nog 1x een bitje laten maken en dan zou het goed moeten zijn.
    Jaa nog 6 weekjes en dan 'mag' ik.. Spannend!! Hoop dat ik weer snel na de operatie naar huis mag!
    Jij verder ook goed gekeurd? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, ben vergeten te reageren. Inderdaad nog maar even voor jou, tijd gaat snel!

      Ik ben weer door de APK. Wel een verwijzing voor de pijnkliniek gekregen, omdat ik met te veel restklachten blijf zitten. Helaas, had gehoopt dat alles over zou zijn, maar dat is niet het geval... Hopelijk gaat de behandeling aanslaan en anders maar weer iets anders zoeken. Ik geef niet op. :)

      Hoop dat de tijd snel voorbij gaat, zodat je snel aan de beurt bent!

      Liefs!

      Verwijderen
  8. He Cindy,

    Ik ben afgelopen maandag geopereerd. Het gaat redelijk goed met me! Ik heb gelukkig (afkloppen)! weinig tot geen pijn. De zwelling neemt ook met de dag af! Niet bont en blauw en ben gelukkig niet misselijk geweest!! De eerste controle heb ik ook al gehad. Denk alleen dat ik het moeilijk ga krijgen met het vloeibare dieet..pff.. Ik hoop dat ik snel het resultaat mag gaan zien van de ok..maar weet ook dat dit even kan duren. Wilde je even laten weten dat het goed is gegaan :)..
    Hoop dat jij ook wat vooruitgang ziet in je therapie.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey!

      Ik wist het, ik wist het!! Had onthouden dat jij afgelopen maandag onder het mes ging en heb de hele dag aan je gedacht!! Wat fijn dat het tot nu toe mee is gevallen. Vloeibare dieet is inderdaad vervelend en gaat je na een tijdje echt tegenstaan, maar je weet waar je het voor doet.

      Thanks voor je berichtje, was heel benieuwd hoe het allemaal verlopen was.

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  9. He!

    Wat lief dat je eraan hebt gedacht!! Krijg gelukkig veel berichtjes met mensen die me een hart onder de riem steken! Ik zal je als je t leuk vind, wel af en toe eens een bericht sturen hoe het met me gaat?
    Tanden poetsen gaat nu nog erg lastig..Eten doe ik via een spuit, omdat ik nog niet kan zuigen..Kon jij dat wel?

    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi,

      Fijn, hè, dat er zoveel mensen zijn die met je meeleven. Dat maakt het allemaal iets draaglijker. Natuurlijk wil ik op de hoogte gehouden worden van je vorderingen en je herstel.
      Eten deed ik via een rietje. Het rietje stak ik achter mijn laatste kiezen in de mondholte. Vanuit daar hoefde je maar héél weinig kracht te zetten om iets naar binnen te krijgen. Wellicht iets om uit te proberen.

      Beterschap!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  10. Esther ik ben benieuwd hoe het nu is met je.
    Je kon niet zuigen schrijf je? Oei en drinken dus uit een rietje kon niet? Hoe ging dat verder?
    Dat gaat bij mij vrij goed, nu is het ook nog maar 14 dg terug gedaan hoor...(beide kaken, en bot geplaatst voor implantaten, en gekanteld.) Ik ben NIKS afgevallen! Ik was na de beugel wel op 9 mnd tijd 12 kg kwijt, zal ook meespelen.
    Ik kan alles wel eten als het maar heel zacht is, brood zonder korst met smeerkaas of in geprakte aardbeien dopen en drinken er bij. Melk drink ik ook gewoon, normaal heb ik snel slijmvorming ik heb ook copd, maar het gaat best zo. De pijn en ongemak en stijfheid en moeheid zijn lastig, slecht slapen, niet goed kunnen liggen als ik wil...
    Mijn kaakchirurge zei wat eten betreft vooraf, alles wat Italiaans is op pizza na dan kun je eten, maar aardappelpuree, groente met sausjes er op vooral, en gehakt en vis gaan ook prima. Dit kreeg ik al in het ziekenhuis die 2 dg.
    Kauwen mag niet maar zuigen en met mijn tong tegen mijn verhemelte aan drukkend krijg ik het prima weg gelukkig. Er kan zoveel als je nadenkt wat babies mogen eten... babies die al aan de groente zijn dan... en fruithapjes. Staafmixer doet wonderen, koken met saus en room...
    Ik heb een heel boekje mee gehad met wat ik mag eten...en wanneer wat.

    Petra Zld

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoelang duurde het vooraleer de gezwollen kaken echt helemaal weg zijn? Ik heb 6 maanden geleden een operatie gehad waar mijn bovenkaak werd gekanteld en ik heb zo het gevoel dat mijn zwelling nog niet helemaal weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verdwijnen van de zwelling kan tot een jaar in beslag nemen. Geduld is een schone zaak in dit traject. Waarschijnlijk ziet de buitenwereld het niet, maar vallen de subtiele dingen voor jou wel op. Succes!

      Verwijderen